כ־400 אלף תלמידי תיכון בכיתות י'-י"ב יחזרו לבתי הספר החל מיום ראשון. המטרה: למידה לבגרויות החורף.
בתוכנית: למידה פרונטלית בבתי הספר של מינימום שני ימי למידה בשבוע, ובשאר הזמן התלמידים ילמדו דרך הזום. הלמידה תהיה בקבוצות קטנות וקבועות, ולכן אחת הבעיות היא מעבר מוגבל של מורים ותלמידים בין הקבוצות השונות. לתלמידים יתאפשר מעבר בין שתי קבוצות לכל היותר, כולל כיתה אורגנית, מגמות והקבצות, ומורה יוכל ללמד לכל היותר ארבע קבוצות אורגניות קבועות.
מספר התלמידים בכל קבוצה יעמוד על 20, והם - כמו גם עובדי ההוראה - יידרשו לעטות מסיכות בכיתות. האתגר המרכזי יהיה הכנה לבחינות הבגרות, שאמנם נדחו בחודש, אך יחלו ב־1 בפברואר.
"צמאים לשגרה"
גל ילוב, מורה לספרות ורכז מעורבות חברתית בבית הספר ברנקו וייס במזכרת בתיה, מספר כי סף ההתרגשות גבוה: "אני מרגיש כאילו בכל פעם שמאפשרים לנו לפגוש תלמידים, חוזרים לנו הפרפרים בבטן כמו שיש בתחילת שנה. אני מצפה להלם מסוים מצד התלמידים, אחרי כל כך הרבה זמן של חוסר ודאות וקשיים, שאת חלקם נגלה אולי רק בהמשך. מצד שני, אני בטוח שהקשר הבין־אישי יעלה שלב, בגלל הצמא של כולנו לשגרה וליציבות.

"הבגרויות והלימודים ה'רגילים' צריכים להיות בעיניי בעדיפות משנית, ציונים הם לא חזות הכל, וזה מקבל משנה תוקף בתקופה מאתגרת וחריגה בעוצמתה כמו זו שאנו חווים. התלמידים צריכים לקבל השראה, חיזוקים וכלים שיעזרו להם לפתח חוסן, ופחות משוב שמבוסס רק על הישגים. אצטט בהקשר הזה משירו של נתן זך: 'כשבדידות אינה פחד - נולדת שירה'. אם נשכיל להתגבר על הפחדים ואי הוודאות, יקרו גם דברים טובים".
גם משה גרדוס, מנהל קמפוס אנקורי ראשל"צ, מתרגש מאוד. לדבריו, היו אמנם מפגשים חברתיים חינוכיים, "אבל לא היתה למידה פרונטלית. בעוד כחודשיים מתחילות בחינות הבגרות של מועד החורף. במהלך כל התקופה האחרונה עשינו למידה מקוונת במסגרת 'אנקורי עד הבית', ועדיין למפגש הפרונטלי אין תחליף, הוא חיוני על מנת להבטיח את הפנמת החומר וההצלחה בבחינות".
לדבריו, החזרה ללמידה בבית הספר "תסייע מאוד לתלמידים שנפגעו בפן הרגשי והחברתי, ולאלו שהלכו קצת לאיבוד".

גרדוס טוען כי קיימת אי בהירות בקרב המורים והתלמידים לגבי בחינות הבגרות הקרובות. "בינתיים באנקורי בנינו מערכת היברידית בכפוף למתווה, כך שתלמידות ותלמידים ילמדו פנים אל פנים לפחות ארבעה ימים בשבוע, ויום אחד נוסף יהיה מקוון - במטרה לנצל כל יום למידה בבית הספר מחשש שיגיע הסגר הבא".
על רקע העלייה בנתוני התחלואה הכלליים, אחד החששות של משרד הבריאות ומשרד החינוך הוא שחדרי המורים יהפכו למוקדי הדבקה. מסיבה זו התבקשו בתי הספר לפצל את חדרי המורים ולקבוע עבורם מקומות נוספים וקבועים במתחם בית הספר, כדי למנוע צפיפות.
המשימה - אוורור
משימה נוספת תהיה אוורור הכיתות. על פי ההנחיות, צוות בית הספר ידאג לאוורר את מקום הפעילות על ידי פתיחת חלונות הכיתה ככל האפשר בשני כיווני אוויר שונים, פעמיים לפחות בכל שיעור, ובמשך כל זמן ההפסקה. אלא שלא בכל הכיתות קיימת אפשרות כזאת - בוודאי בכיתות הנמצאות בקומות הגבוהות, אז בתי ספר רבים מבטלים את האפשרות של פתיחת חלון.

על רקע העלייה בתחלואה פרסם אתמול משרד החינוך כי מספר התלמידים החולים עמד אתמול על 1,792, ונוסף על כך, ישנם 496 עובדי הוראה חולים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו