יקשה על ערביי ישראל להשתלב בחברה: בשנת 2023 חלה ירידה בהישגים בעברית של תלמידים ערבים בכיתות ו', כך חושף היום (שני), מחקר של משרד החינוך.
המחקר של הרשות הארצית למדידה והערכה מצא כי הרבה יותר תלמידים בחברה הערבית בכיתה ו' לא מצליחים להבין דברים שהם שומעים בעברית כמו שיחות בין אנשים ולא מצליחים להבין דברים שהם קוראים בעברית כמו שלטים, פרסומות ועוד. התוצאה היא השתלבות נמוכה יותר של תלמידי המגזר בחברה הישראלית ובתוכו גם בשוק העבודה.
41% מהמורים מדווחים כי לתלמידים עמדות שליליות כלפי לימודי העברית. ממצאי המחקר הראו ירידה חדה בתשפ"ג (2023) בהישגים בעברית של תלמידים דוברי ערבית בכיתות ו'. עד כמה המצב עגום? הממוצע ירד לרמה בה החלה המדידה בתשע"ד (2014).
מהממצאים עולה כי בשנת 2023 נרשמה ירידה חדה בממוצע ההישגים (12 נקודות) בהשוואה למדידה הקודמת ב-2018. הממוצע ב-2023 (499) דומה לממוצע בשנת 2014 (500), בה החלה המדידה.
כמו כן, שיעור התלמידים ברמות הנמוכות, המעידות על שליטה בסיסית או על היעדר שליטה בשפה העברית, עלה ב-6% ועמד על 36% - השיעור הגבוה ביותר מאז החלה המדידה.
דוואק בעת הזאת, זמן מלחמה כאשר כולם מדברים על השותפות של בני העדה הדרוזית והתפקידים הבכירים שלהם בצבא. המחקר מראה כי נרשמו ירידות בהישגים של רוב הקבוצות, אך בקבוצות שהישגיהן היו גבוהים במדידות קודמות (דרוזים ובנות) - הירידות היו בולטות במיוחד.
המחקר לא בדק רק כושר קריאה אלא גם עמדות של התלמידים הערביים אל כלפי השפה העברית. ישנה ירידה ניכרת (6%-13%) בשיעור התלמידים המדווחים על עמדות חיוביות כלפי לימודי השפה העברית (מסוגלות עצמית, הנאה ועניין) והשימוש בה בכיתה ומחוץ לבית הספר.
לדוגמאה יש ירידה חדה של 14% ביכולת של התלמידים הערבים להבין דברים שהם קוראים בעברית כמו שלטים, פרסומות סיפורים ועוד. וירידה של 13% ביכולת שלהם להבין דברים שהם שומעים בעברית כמו שיחות בין אנשים, טלוויזיה ועוד. ירידה של 12% נרשמה בהיגד בו היו צריכים להצהיר שהם יכולים לשוחח עם אנשים בעברית. ישנה גם ירידה של 7% בחשיבות שלהם ללמוד עברית.
המורים התבקשו לומר מה הם החסמים המרכזיים ולפיהם, 85% מהמורים מדווחים על היעדר חשיפה של התלמידים לעברית מחוץ לבית הספר. 62% מהמורים מדווחים כי התלמידים אינם משקיעים מאמץ בלימודי העברית. 41% מהמורים מדווחים כי לתלמידים עמדות שליליות כלפי לימודי העברית.
המחקר, שנערך בפעם השישית מאז 2014, כלל כ-4,200 תלמידי כיתות ו' וכ-300 מורים לעברית מכ-180 בתי ספר דוברי ערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג. המחקר מאפשר מעקב אחר מגמות בתחום העברית כשפה שנייה, תוך התמקדות בהישגים לימודיים ובהקשר הלמידה בבית הספר ומחוצה לו.
לדברי שר החינוך יואב קיש: "ממצאי המחקר של ראמ"ה לשנת תשפ"ג מדגישים את הצורך בשינוי מערכתי בהוראת השפה העברית במגזר הערבי. הנתונים משקפים את המצב המורכב שירשנו, ומחדדים את החשיבות של התוכניות החדשות והייעודיות שמשרד החינוך מוביל בתחום זה. השליטה בשפה העברית היא מפתח להשתלבות מיטבית בחברה הישראלית, באקדמיה ובשוק התעסוקה".
בתוך כך הודיע אתמול משרד החינוך על דחיית הבחינה החיצונית בשפת אם לכיתות ד' זאת לאור התמשכות הלחימה בצפון, הם תוכננו להתקיים בחודש דצמבר 2024 ובמקום זה יתקיימו בחודשי פברואר ומרץ. כך למשל, מבחן בשפת אם ערבית יתקיים ב- 26 בפברואר 2025, ואילו מבחן בשפת אם עברית לציבור החרדי ב- 5 במרץ 2025. מבחן בשפת אם עברית לפיקוח הממלכתי והממ"ד יתקיים ב- 18 במרץ 2025. יצוין כי מבחני כיתות ו' ו-ט' יתקיימו כמתוכנן. פרטים נוספים לגבי היבחנות בתי ספר במחוזות חיפה והצפון יפורסמו במהלך דצמבר. מוסדות חינוך שפונו בעקבות המלחמה יוכלו לבחור אם להשתתף במבחנים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו