בין התחקירים שיוצגו בימים הקרובים לרמטכ"ל, נמצא גם תחקיר חיל האוויר, שהוא ללא ספק אחד התחקירים המשמעותיים שעשויים לשפוך אור על המחדל החמור של 7 באוקטובר. בשורה התחתונה, חיל האוויר, כמו צה"ל כולו, מודה כי כשל בהגנה על תושבי המדינה באותה שבת שחורה.
כפי שכבר פורסם בעבר, מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, לא זומן להערכות המצב בראשות הרמטכ"ל בלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר. בהיעדר הנחיה אחרת, הכוננות בחיל באותו הבוקר, הייתה בהתאם להנחיות אגף המבצעים, ובמערכים מסוימים אף מעבר לכך למעשה, בתחקירים נקבע כי חיל האוויר עמד בכל הכוננויות שהוגדרו לו על-ידי אגף המבצעים, ובחלק מהמקרים אף יותר מכך.
למרות הכל, חיל האוויר בכשירות מלאה
החיל נכנס למלחמה לאחר חודשים מורכבים שבהם הטייסים במילואים עלו לכותרות. למרות שחלקם הודיעו כי אין בכוונתם להמשיך ולהתייצב למילואים אם הממשלה תמשיך לקדם את החקיקה המשפטית, בתחקיר נקבע כי במועד פתיחת המלחמה היה החיל בכשירות מלאה. לא זו בלבד, אלא שכל מי שאיים כי לא יתייצב עוד, ואפילו כבר מימש את האיום ולא התייצב למילואים במשך מספר שבועות, הגיע באותו הבוקר לטייסות, לבסיסים ולמפקדות השונות, כדי לתת כתף.
לחיל האוויר, כמו לצה"ל כולו, לקח זמן להבין את תמונת המצב בשטח, ואת חומרתו. בשעות הראשונות התנהלו בסיסי חיל האוויר שהיו בטווח הירי של חמאס בכוננות ספיגה, קרי, כניסה למרחבים המוגנים בזמן התרעת צבע אדום, והשהיית כל הפעולות עד יציאה מהמיגון.
בתחקיר נמצא כי היה לפחות מוקד אחד בו היו כלי טיס מאוישים מרחוק ולאור כוננות ספיגה מירי חמאס, המראותיהם התעכבו. אך בשלב מסוים, המפקדים הבכירים בבסיסים השונים הנחו את פקודיהם לחמש את המטוסים ולהמריא אותם לאוויר גם תחת ספיגה.
לצד זאת, בתחקיר נמצא כי על אף העיכוב, כל כלי הטיס עמדו בכוננויות הנדרשות. עוד עולה כי זמני הכוננות שנקבעו מראש על ידי המטכ"ל לא היו אפקטיביים לעצירת המתקפה בבוקר 7 באוקטובר.
יותר מ-25 כלי טיס מסוגים שונים
בתחקירים הוזכר עוד כי לקראת החגים, בחיל האוויר ביצעו פעולות של העלאת כוננות מסוימת, כמו חימוש מטוסים. בדיעבד נמצא כי פעולות אלו קיצרו משמעותית את ההקפצה של עשרות כלי טיס באותו היום.
עוד נמצא בתחקיר כי בבוקר 7 באוקטובר היו יותר מ-25 כלי טיס מסוגים שונים (מסוקים, כטמ"ם, קרב) בכוננות "קצרה", ואלו היו כלי הטיס הראשונים שהוקפצו עד שנצבר הסד"כ. אלא שזוג מסוקי הקרב שהיה בכוננות הקצרה ביותר, היו בבסיס רמת דוד שבעמק יזרעאל, נוכח הערכת המצב המטכ"לית לפיה האיום המרכזי הוא בצפון.
טייסי המסוקים הללו המריאו דרומה לפני השעה 07:00 לכיוון העוטף, אך חלפו דקות ארוכות עד שהגיעו מעמק יזרעאל לעוטף עזה. עוד נמצא כי צבירת הכוח בטייסות המסק"ר בבסיס רמון ארכה זמן, חלק מהמסוקים כבר היו חמושים, אך מי שהיה באותה שבת בבוקר בבסיס קפץ מיידית לחמש ולהטיס את מסוקי הקרב הנוספים לכיוון העוטף, ולאט-לאט הגיעו לבסיס כוחות נוספים.
למרות שחיל האוויר הוא חיל ריכוזי מאוד, כבר בשלב מוקדם מפקד חיל האוויר והשליטה במטה הכריזו על אש מתירנית וביזור. לפיכך, בניגוד לנהלים המקובלים בחיל, טייסי המסוקים ומפעילי הכטמ"מ בקרונות תיקשרו עם כוחות ואזרחים בשטח באמצעות מכשירי הטלפון האישיים שלהם, על מנת שאלו יכווינו אותם לנקודות העיקריות שבהם התנהלו הקרבות.
הקושי העיקרי: הבחנה בין עמית לאויב
למעשה, הטייסים, כמו גם מפעילי הכטמ"ם, שינו מהר מאוד את דפוסי הפעולה המוכרים, ופעלו באופן עצמאי ולא מוכוון על-ידי המטה. הקושי העיקרי היה ההבחנה בין עמית לאויב, שכן כבר בשעות המוקדמות של הבוקר הצליח חמאס לחדור לעוטף עזה, ולהשתלט על בסיסים וישובים. בחיל ניסו לצמצם עד כמה שניתן את הפגיעה בכוחות הביטחון ובאזרחים ישראלים.
ככלל, מטוסי הקרב לא היו אפקטיביים בשעות הראשונות של 7 באוקטובר, בין היתר כיוון שלא קיבלו מטרות מהמטה המבצעי
מדובר צה"ל נמסר: "תחקיר חיל האוויר נבחן במסגרת תחקיר 7 באוקטובר ויוצג לציבור כשיסוכם. ביום הלמידה החיילי הוצגו תובנות מרכזיות לפורום הפיקוד המוביל בחיל וזאת כבסיס לתחקיר המטכ״לי אשר טרם סוכם".
חיל האוויר כשל בהגנה על תושבי המדינה בשבת השחורה
- הכוננות בחיל בבוקר 7 באוקטובר הייתה בהתאם להנחיות המטכ"ל ואגף המבצעים
- למרות המחאה ואירועי הסרבנות, החיל נכנס למלחמה בכשירות מלאה, כל מי שאיים שלא התייצב – הגיע מוקדם
- כ-25 כלי טיס מסוגים שונים היו בכוננות 'קצרה', ביניהם רק שני מסק"רים בבסיס רמת דוד שבצפון. אלו המריאו לפני 07:00, אך לקח להם דקות ארוכות להגיע לעוטף
- בשעות הראשונות התנהלו בסיסי חיל האוויר בטווח האש בכוננות ספיגה. לפחות במוקד אחד המראת כטמ"מים התעכבה בשל כך
- בשלב מסוים, מפקדים בכירים הנחו את פקודיהם לחמש ולהמריא את המטוסים למרות הספיגה
- בשלב מוקדם מפקד חיל האוויר והמטה המבצעי הכריזו על אש מתירנית וביזור
- בניגוד לנהלים, טייסי המסוקים ומפעילי הכטמ"ם תיקשרו עם כוחות ואזרחים בשטח באמצעות הטלפונים האישיים שלהם
- קושי רב בהבחנה בין עמית לאויב
- מטוסי הקרב לא היו אפקטיביים בשעות הראשונות.