חצה את הגבול: ראש מועצת מטולה נכנס לביקור בכפר כילא שבלבנון

דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה, נכנס לכפר הלבנוני כילא יחד עם מח"ט 769 • חצה את הגבול לראשונה כדי לצפות על מטולה מהצד הלבנוני • כפר כילא מהווה איום בשל קרבתו לגבול והימצאות מנהרות התקפיות ואמצעי לחימה • צה"ל הציף את המנהרות בבטון במסגרת מבצע מגן צפוני

כפר כילא. צילום: איי.אף.פי

ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, ביקר בכפר כילא: בסוף השבוע, עוד לפני כניסת יום הכיפורים, נכנס אזולאי יחד עם מח"ט 769, אל"מ אבי מרציאנו, לכפר השיעי בלבנון. אזולאי, שמתפקד גם בכיתת הכוננות של מטולה, ביקש להיכנס ולצפות על בתי מטולה מהצד הלבנוני של הגבול.

דוד אזולאי ראש מועצת מטולה., צילום: אורן בן חקון

זאת הפעם הראשונה שראש מועצה, קרי אזרח, נכנס לשטח מלחמה. למרות שאזולאי נמנה על אנשי כיתת הכוננות של מטולה, משרתי כיתת הכוננות אינם חוצים את הגבול. עד כה, נבחרי ציבור שנכנסו לשטחי מלחמה עשו זאת במסגרת שירותם הצבאי ועם יחידותיהם.

פגיעות במטולה (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

כפר כילא הוא היישוב הצמוד למטולה מצידו הלבנוני של הגבול. בין שני היישובים מפרידה רק גדר הגבול. זה היה אחד המקומות הראשונים שכוחות צה"ל נכנסו אליהם. בכפר נמצאו אמצעי לחימה רבים, מנהרות התקפיות המתקרבות לגדר ומנהרות התארגנות. בנוסף, רבים מהשיגורים של טילי נ"ט נעשו מכפר כילא, שנחשב לאיום הרציני ביותר על מטולה, בשל קירבתו לגדר הגבול בצידה המערבי של המושבה. תושבי הכפר הם שיעים.

תקיפת צה"ל בכפר כילא בדרום לבנון, צילום: רשתות ערביות

מעבר הגדר הטובה במטולה, שמוכר גם כשער פאטמה, איפשר בעבר כניסה מהירה לדרום לבנון דרך כפר כילא עד לשנת 2000, אז נסגר המקום בעקבות נסיגת צה"ל מלבנון. במהלך השנים נבנו בתי הכפר בצמוד לכביש הדרום הלבנוני, המקביל לכביש הצפון הישראלי. בכפר הכביש צמוד לגדר הגבול, ובצמוד אליו נבנו הבתים במרחק מטרים ספורים מהגדר. קרבה זו אפשרה בניית מנהרות חוצות לשטח ישראל, ובמבצע מגן צפוני נחשפו שתי מנהרות חוצות בקרבת מטולה, כאשר פתח היציאה שלהן היה בשטחים החקלאיים של מטולה. בצה"ל הציפו את המנהרות בבטון, ואפשר היה לראות בעין בלתי מזויינת כיצד הבטון יצא בכפר כילא, שם היה פתח הכניסה למנהרה.

בצה"ל אומרים כי "אזולאי חבר לכוחות, ונכנס בכפוף לאישור". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר