מ-7 באוקטובר עד היום: תיעודי החטופים בעזה שפורסמו

הצוות שמאחורי הטנק שתמונותו עולה באש נצרבה בתודעה • החטיפה מהמיגונית • התצפיתנית שמובלת מדממת מהג'יפ • כל הסרטונים והתמונות ששופכים ולו מעט מידע על מה שעבר מהרגעים הראשונים בשבי ועד הימים הקשים בידי ארגוני הטרור הרצחניים

לא כולם גורלם ברור, אך מחלקם התקבלה אות כלשהי. צילום: אי.אף.פי

אות חיים או עדות אחרונה: 319 ימים נמצאים בשבי חמאס 109 חטופים וחטופות, כאשר במהלך עשר וחצי החודשים מאז 7 באוקטובר פורסמו תיעודים שונים של החטופים שעדיין בעזה – בין אם חיים ובין אם לאו. התיעודים והסיפורים שמאחוריהם (חלק מהסרטונים לא פורסמו בשל המראות הקשים או הטרור הפסיכולוגי שניסו להפעיל באמצעותם חמאס ושותפיו)

משפחת ביבס

שירי, כפיר ואריאל

ב-19 בפברואר, פורסם את הסרטון של הג'ינג'ים שהפכו להכי מפורסמים במדינה בנסיבות כה עצובות. בתיעוד שפרסם דובר צה"ל נראית האם שירי ביבס, עם הילדים כפיר ואריאל ביום החטיפה, בלב חאן יונס. הם עוטפים את האם וילדיה בשמיכה גדולה על מנת של יזהו אותם ומכניסים אותם לתוך רכב.

תיעוד מהשבי של בני משפחת ביבס // דובר צה"ל

ירדן ביבס

כמעט חודשיים לאחר פרסום התיעוד של משפחתו, פורסם סרטון החטיפה של אבי המשפחה - ירדן ביבס. האחרון, שנחטף מניר עוז עם יתר בני משפחתו, נראה בתיעוד כשהוא מגואל בדם ומוקף במחבלים חמושים. הוא מובל אל תוך רצועת עזה, בנפרד ממשפחתו, באמצעות אופנוע. 

תיעוד חדש וקשה מחטיפתו של ירדן ביבס אשר מוחזק בשבי חמאס

סרטון של ירדן פורסם גם בחודש דצמבר האחרון, במסגרת התעמולה של חמאס והטרור הפסיכולוגי שמפעיל הארגון. לימים אמרה לתוכנית "עובדה" בקשת 12 נילי מרגלית, ששוחררה מהשבי, שהייתה בחדר בזמן שהסרטון צולם. 

ירדן ביבס בסרטון שפרסם חמאס, צילום: רשתות ערביות

דורון שטיינברכר

דורון בת ה-30, אחות וטרינרית, נחטפה מביתה שבכפר עזה ב-7 באוקטובר. ב-26 בינואר פרסם ארגון הטרור חמאס תיעוד של שטיינברכר, לצד התצפיתניות קרינה ארייב ודניאלה גלבוע (עוד על התצפיתניות בהמשך הכתבה). בסרטון - שפורסם במסגרת אותו טרור פסיכולוגי מוכר של חמאס ושותפיו - השלוש דיברו, לדרישת שוביהן. 

מתן צנגאוקר

מתן בן ה-22 נחטף מפסטיבל הנובה יחד עם זוגתו גריצווסקי, ששוחררה משבי חמאס אחרי 55 ימים. הסרטון הגיע לידיה של אימו, עינב, שהפכה לאחת הדמויות הבולטות במאבק משפחות החטופים. בתיעוד נראה מתן כשהוא מובל אל תוך רצועת עזה על גבי אופנוע וברקע ההמון הצוהל לקול "השלל היהודי".

תיעוד כואב מעזה מ-7 באוקטובר: מתן צנגאוקר נחטף כשהוא מובל על אופנוע

הרש גולדברג-פולין

ב-24 באפריל פרסם חמאס סרטון של החטוף הרש גולדברג-פולין, שנחטף ממסיבת הנובה, שבו הוא מדבר. בסרטון שפרסם חמאס, במסגרת אותו טרור פסיכולוגי, גולדברג-פולין, בעלת אזרחות אמריקנית, נראה כשידו השמאלית קטועה. (סרטון החטיפה בהמשך הכתבה)

אליה כהן ואור לוי

אליה כהן,
אור לוי, צילום: ללא

כהן ולוי, שנחטפו גם כן מהנובה, תועדו יחד עם גולדברג- פולין בסרטון המפורסם מהטנדר, שפורסם במלואו ב-24 ביוני באישור המשפחות. בחלקו הראשון של הסרטון ניתן לראות את החטופים שוהים במיגונית ובחלקו השני ניתן לראות את חטיפתם והעלאתם לטנדר המחבלים. מדובר בחלקים שפורסמו חלקית בעבר, וחוברו לחלק האחרון (שהותר כעת על ידי דובר צה"ל לפרסום), והוא המסע לעזה עם המחבלים.

נסיעת האימה לעזה: חטיפתם של הרש גולדברג-פולין, אור לוי ואליה כהן

קית' סיגל ועמרי מירן

עמרי מירן וקית' סיגל, צילום: ללא

ב-27 באפריל פורסם הסרטון של סיגל ומירן, שוב במתכונת הטרור הפסיכולוגי של חמאס. בסרטון מדבר תחילה קית' (65), אשר מבקש למסור למשפחתו: "חשוב לי מאוד שתדעו שאני בסדר, ואני מקווה מאוד שגם אתם". הוא התייחס לזיכרונות הטובים שיש לו מחג הפסח אשתקד. מירן (47) מסר למשפחתו כי הוא מתגעגע לכולם ומקווה לחגוג את חג הפסח הבא יחד איתם. התיעוד פורסם סמוך לחג השנה. סיגל נחטף מכפר עזה ומירן מנחל עוז.

השניים כפי שתועדו בסרטון חמאס, צילום: ללא

סשה טרופנוב

טרופנוב נחטף לעזה יחד עם זוגתו ספיר כהן, עם אימו לנה ועם סבתו אירנה טאטי. שלוש הנשים שוחררו בעסקה בחודש נובמבר אחרי 54 ימים. ב-28 במאי פרסם ארגון הג'יהאד האסלאמי סרטון של טרופנוב. בסרטון נראה טרופנוב כשהוא אומר "שמי אלכסנדר טרופנוב. אזרחי ישראל המפגינים, בימים הקרובים אתם תשמעו ממני את כל האמת של מה שקרה לי ולשאר האסירים פה בעזה. אני מבקש מכם תהיו סבלניים". 

ספיר כהן עם תמונתו של סשה טרופנוב, צילום: אפרת אשל

התצפיתניות

התיעוד החדש של התצפיתניות מנחל עוז, צילום: ללא

ב-22 במאי לבקשת המשפחת סרטון חטיפת התצפיתניות מבסיס נחל עוז, כפי שתועד במשך 03:10 דקות דקות ממצלמות הגוף של חמאס. אלו הסיפורים של חמש הבנות: 

נעמה לוי

סרטון החטיפה של נעמה, שבחודש יוני ציינה יום הולדת 20, הפך לאחד המפורסמים ביותר מאז 7 באוקטובר. בתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות שעות ספורות לאחר תחילת המתקפה על ישראל, נראית לוי כשהיא מכוסה בדם ומובלת מג'יפ בלב רצועת עזה אל תוך תא מטען של רכב אחר. 

סרטון החטיפה של נעמה לוי

קרינה ארייב

קרינה ארייב לפני ואחרי החטיפה, צילום: .

קרינה מירושלים התקשרה בבוקר 7 באוקטובר לאחותה סשה ואמרה שהיא נכנסת עם חברותיה למרחב המוגן. "לאט־לאט כשעברו הדקות היא סיפרה שיש מחבלים באזור, ואז בטלפון ממש היה אפשר לשמוע את הקולות שלהם, את הירי, וככה אנחנו מדברות בטלפון והיא נפרדת ממני, אומרת לי שהיא אוהבת אותי, שאני אמשיך לחיות, לשמור על ההורים שלנו, ושם הסתיימה השיחה".

דניאלה גלבוע

לדניאלה מחכים בבית משפחתה ובן הזוג שלה בשבע השנים האחרונות, רועי דדון. באחרונה בזמן שדניאלה חטופה בידי חמאס הוא הציע לה נישואים. אמה אורלי סיפרה לאחר מכן כי "דניאלה ורועי חברים מכיתה ז', שניהם למדו במגמת מוזיקה בבית הספר. שבוע אחרי אותה שבת שחורה הם היו אמורים לצאת לצימר לחגוג שבע שנות חברות.

משפחת החטופה דניאלה גלבוע אשרה את פרסום סרטון בתה משבי החמאס \\ רשתות ערביות

לירי אלבג

אנשים שחזרו מהשבי במסגרת עסקת החטופים הראשונה, ופגשו שם את לירי, סיפרו למשפחתה על התנאים בהם היא מוחזקת. אז ציינו: "מסרו לנו שהיא אוהבת אותנו, שהיא בסדר ומתגעגעת. הבנו שחשוב לה שנדע שהיא בחיים. היא מכירה את המשפחה שלנו ויודעת שלא נפסיק לעשות להילחם עבורה. היא ביקשה שלא נשכח אותה ואת שאר החטופים, שלא נפסיק להילחם".

אגם ברגר

אגם נחפה לאחר יום אחד בלבד בתפקיד. אגם שלחה להוריה מסרים מהשבי עם החטופה ששוחררה אגם גולדשטיין, ששהתה איתה לתקופה. גולדשטיין סיפרה להורים, כי הבת שלהם שומרת על השבת גם בשבי. היא תיארה כיצד מחבלי החמאס הורו לאגם לבשל אוכל, אולם היא, עמדה בתוקף על שלה וסירבה לחלל את השבת. היא אף ביקשה למסור יום הולדת שמח לאביה שרק מחכה שתחזור אליו.

אריה זלמנוביץ' 

אריה זלמנוביץ', צילום: ללא

יותר מחצי שנה לאחר שהוכרז על מותו בחודש דצמבר האחרון, משפחתו של זלמנוביץ' בן ה-85 קיבלה סרטון שלו מיום החטיפה. בתיעוד הקשה הוא נראה כשהוא חבול ומובל באמצעות אופנוע, על ידי עזתים שמריעים, מצלמים וחוגגים את המאורע ומנסים להתקרב לאופנוע על מנת להכות את זלמנוביץ'. 

סרטון החטיפה של אריה זלמנוביץ' // צילום: מתוך חדשות 12

איתן לוי

בתחילת אוגוסט, כמעט 10 חודשים אחרי שנרצח וגופתו נחטפה לעזה, פרסמה משפחתו של לוי תיעוד של התעללות קשה בגופתו על ידי עזתים. בסרטון, שב"ישראל היום" הוחלט שלא לפרסם בשל המראות המזעזעים במיוחד, נראית גופתו של לוי כשהיא מוטלת על הרצפה וההמון פשוט בועט בה. לוי (53), תושב בת ים, עבד כנהג מונית. הוא הסיע באותה שבת שחורה ידידה לקיבוץ בארי ונחטף ככל הנראה מקיבוץ מפלסים. 

מתוך סרטון חטיפת גופתו של איתן לוי, צילום: רשתות ערביות

סהר ברוך

בתחילת חודש ינואר הודיע צה"ל כי ברוך בן ה-25, שנחטף לעזה מקיבוץ בארי, נרצח בשבי חמאס במהלך ניסיון חילוץ שנערך ב-8 בדצמבר - כמעט חודש קודם לכן. יום לפני פרסם חמאס תיעוד של ברוך מהשבי, שבו צויין שהוא נמצא 40 ימים בשבי חמאס. פרסום הסרטון עורר את החשש הכבד לחייו בקרב המשפחה שלאחר מכן כאמור אושש. 

איתי סבירסקי ויוסי שרעבי

ב-14 בינואר פרסם חמאס תיעוד של שרעבי וסבירסקי, כמו גם של נועה ארגמני - שחולצה כזכור במבצע ארנון חמישה חודשים לאחר מכן. השלושה תועדו בנפרד, וחמאס פרסם כי כעבור יממה יעדכן מה עלה בגורלם. ב-16 בינואר הודיעו בקיבוץ בארי, שממנו נחטפו השניים, כי הם נרצחו בשבי חמאס. בפברואר בצה"ל אמרו כי ייתכן בוודאות גבוהה ששרעבי - שנחטף יחד עם אחיו אלי שעדיין בשבי  - נהרג כתוצאה מתקיפת צה"ל, שגרמה לקריסת מבנה שהובילה למותו. 

מימין: איתי סבירסקי, נועה ארגמני ויוסי שרעבי בסרטון חמאס, צילום: רשתות ערביות

גדי מוזס

ב-19 בדצמבר, 74 ימים אחרי שנחטפו מביתם בניר עוז, פרסם הג'יהאד האסלאמי סרטון טרור פסיכולוגי של מוזס ואלעד קציר. מאז גופתו של קציר ז"ל חולצה והובאה לארץ. מוזס הוא האחרון מבין ששת בני משפחתו שנותרו בשבי חמאס. בת זוגו אפרת כ"ץ ז"ל נרצחה, ואילו בתה דורון אשר-כך ונכדותיה אביב ורז - שוחררו בעסקה בנובמבר. גם מרגלית מוזס, בת זוגו לשעבר של גדי, נחטפה ושוחררה מהשבי. 

החטופים אלעד קציר ז"ל וגדי מוזס, צילום: רשתות ערביות

צוות טנק 3

מימין למעלה, חברי צוות טנק 3: עומר נאטורה, נמרוד כהן, עוז דניאל ושקד דהן, צילום: ללא

סרטון הטנק שעולה באש הפך גם כן לאחד הסרטונים שנצרבו בתודעת הציבור מ-7 באוקטובר. בסרטון נראית השתלטות המחבלים העזתים על הטנק, שעולה באש וחטיפתם של הלוחמים ממנו. מהטנק נחטפו ארבעה, שניים מהם הוכרזו כחללים חטופים -  עוז דניאל כפר סבא) וסמל שקד דהן (עפולה). בשבי גם נמצאים עומר נאטורה (לונג איילנד, בעל אזרחות אמריקנית) ונמרוד כהן (רחובות). 

המחבלים העזתים משתלטים על הטנק של צוות 3 ב-7 באוקטובר // צילום: רשתות ערביות

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר