ניצחון התקשורת: אחרי קאבר-אפ שנמשך 40 שנה - צדק אסון צור יצא לאור

אסון צור הראשון, שגבה את חייהם של 76 ישראלים ב-1982, הוצג במשך 40 שנה כתאונת גז • חקירה עיתונאית ולחץ של משפחות שכולות הובילו לפתיחת התיק מחדש • ועדת אבולעפיה קבעה: האסון היה פיגוע התאבדות בהנחיה איראנית

אסון צור הראשון. צילום: מתוך ויקיפדיה

עד 7 באוקטובר 2023, היה אסון צור הראשון האסון הגדול ביותר בתולדות המדינה. 76 ישראלים נהרגו באירוע הנורא הזה, שהתרחש בנובמבר 1982 בדרום לבנון, כאשר בניין בן שבע קומות קרס על יושביו. עוד רבים נפצעו וחולצו במאמץ רב מתוך ההריסות.

אסון צור הראשון, צילום: מתוך ויקיפדיה

הטרגדיה העצומה הזו נמחקה לחלוטין מההיסטוריה הישראלית, וביד מכוון. ראשי צה"ל והשב"כ דאז עשו הכל בכדי להפוך את אסון צור לתאונה מצערת, שנבעה מדליפת גז מקרית. שכן אם מדובר בסך הכל בתאונה, איש לא צריך לתת על כך דין וחשבון. העובדה שרוב ההרוגים באסון היו דרוזים ולוחמי מג"ב, בני "ישראל השנייה", הקלה על מלאכת ההסתרה.

השתלב היטב ברוח התקופה

הקאבר-אפ הזה, שלא נעשה בתחכום רב אבל השתלב היטב ברוח התקופה - שנות הכיבוש הישראלי של דרום לבנון והימים האפלים שבהם תרבות השקר פשתה במערכת הביטחון - הצליח מעבר למשוער.

ועדה שהקים הרמטכ"ל דאז, רפאל איתן, סיימה את עבודתה בתוך שבוע בלבד ותוך שהיא מתעלמת בעקביות מכל הראיות, העדויות והסימנים שהצביעו על כך שהאסון בצור היה למעשה פיגוע ההתאבדות הראשון במזרח התיכון. גם ממשלת ישראל אימצה את מסקנות הועדה התפורה הזו. כן, בישראל של אז העדיפו כולם לעצום עין, ולא לתחקר באמת קטסטרופות. מזכיר לכם משהו?

אסון צור הראשון, צילום: מתוך ויקיפדיה

אסון צור היה נחקק לעד בהיסטוריה כתאונה, לולא עבודה עיתונאית מאומצת ומעמיקה, שזכיתי להיות חלק ממנה, לצד העיתונאי ד"ר רונן ברגמן. בסדרת כתבות שפרסמנו ב"ידיעות אחרונות" חשפנו, ברגמן ואני, נתח אחר נתח מהקאבר-אפ של אסון צור, לצד ראיות שמצביעות בבירור על היותו פיגוע התאבדות. בשב"כ טענו אז, בתגובה לכתבות הללו, שאנחנו עוסקים בשטויות ובבדיות.

לעבודה העיתונאית הצטרפו משפחות שכולות, שלחצו על ראשי שב"כ בשנים האחרונות לפתוח מחדש את תיק צור, תוך שהן מנפנפות בכתבות של ברגמן ושלי. גם אנשי שב"כ לשעבר, שנפגעו בעצמם באסון והיו משוכנעים בדבר היותו פיגוע, הוסיפו ללחץ הזה מתוך המערכת עצמה. אבל רק בנובמבר 2022, כלומר ארבעים (!) שנה לאחר האסון, הסכים ראש השב"כ, רונן בר, לפתוח לראשונה את התיק.

הפרשה - מוכיחה חשיבות של תקשורת יוזמת

בהמשך הקימה מערכת הביטחון את "ועדת אבולעפיה", שפרסמה אתמול את מסקנותיה. באופן לא מפתיע, הועדה אישרה את כל מה שכתבנו שחור על גבי לבן בכתבות שלנו: אסון צור הוא פיגוע התאבדות, שבוצע בהנחיה אירנית ובאמצעות מכונית תופת מסוג פז'ו 504 שאותה הסיע מחבל בשם אחמד קאסיר. גופתו אפילו נמצאה בין ההריסות, נקברה והוצאה מהאדמה במסגרת עבודת הועדה. טוב מאוחר מאשר לעולם לא.

הרמטכ"ל רפאל איתן ומפקד פיקוד צפון אמיר דרורי בלבנון, צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

פרשת אסון צור מוכיחה את חשיבותה של תקשורת יוזמת ואקטיבית, את פריכותה של האמת ההיסטורית, ואת הסירוב המתמשך של מדינת ישראל להתמודד עם אירועים מביכים מעברה. לא היה קל להפיל את חומת הסוד העיקשת שהקיפה את אסון צור במשך עשרות שנים, ואני גאה על חלקי בכך.

אך במיוחד אני שמח על המזור, גם אם הוא מגיע באיחור ניכר, של המשפחות השכולות והניצולים של אסון צור. במשך שנים האנשים הללו התהלכו כשסימן שאלה מעיק מרחף מעל ראשיהם. המעט שמגיע להם, הוא האמת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר