בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב קיבל חלקית תביעה של אדם עם מוגבלות נגד חברת התעופה ארקיע וחברת שירותי הקרקע אירוהנדלינג, וחייב אותן לפצותו ב-20,000 שקלים בתוספת הוצאות משפט. התביעה הוגשה בעקבות טיפול לקוי ומשפיל שחווה התובע בנתב"ג ביוני 2023.
התובע, נכה פגוע ראש וגפיים המשתמש בקביים וכיסא גלגלים, יצא לחופשה ראשונה ביוון לאחר פגיעתו. בעוד שטיסת ההלוך עברה ללא תקלות משמעותיות, בטיסת החזור התרחשה שרשרת אירועים שהובילה להגשת התביעה. לאחר נחיתת המטוס בנתב"ג, נאמר לו שעליו להמתין לאמבוליפט בין חצי שעה לשעה. "כשצוות הניקיון כבר החל לנקות את המטוס ולא היה צפי להגעת רכב האמבוליפט - אשר מסתבר שהיה תקול - נאלצתי להסכים שיורידו אותי בידיים מהמטוס אל האוטובוס", סיפר בתביעתו.
המצב החמיר כשהתובע הגיע לטרמינל. למרות שהובטח לו כי כיסא גלגלים ודייל ימתינו לו מיד בירידה מהאוטובוס, הוא מצא את עצמו ללא סיוע. "נאלצתי להמתין בישיבה על שפת המדרכה בשטח התפעולי של השדה כ-20 דקות, שכן איני יכול להמתין בעמידה מפאת מוגבלותי", העיד. לדבריו, אף "גערו בי ללכת עם כולם לבדיקת דרכונים" למרות שלא היה מסוגל להתקדם. "אני לא צריך להתנצל שאני נכה ואני רוצה לצאת לנופש בידיעה שרואים אותי, את הנכה הקשה, ולהיות שווה כמו כולם", כתב בתביעתו.
השופטת נורית טביב מזרחי קבעה כי הנתבעות הפרו את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והתקנות שהותקנו מכוחו. "תקלות יכולות לקרות", כתבה השופטת, "אך היה מקום ליידע את התובע בדבר התקלה ולהבהיר כמה זמן עוד יידרש להמתין להגעת האמבוליפט. המילה 'תקלה' אינה מילת קסם המיישבת כל מצב".
בית המשפט דחה את טענות החברות להעברת האחריות זו לזו. ארקיע טענה כי האחריות מוטלת על חברת שירותי הקרקע, בעוד אירוהנדלינג טענה כי האחריות היא של חברת התעופה. השופטת קבעה כי שתי החברות נושאות באחריות משותפת. השופטת ציינה לחיוב כי אירוהנדלינג הייתה נכונה להצעת פשרה שהוצעה במהלך הדיון, "מתוך הבנת מצוקתו של התובע ותחושת ההשפלה והבושה שחווה". כתבה השופטת והוסיפה: "חובת הנגישות היא למעשה הבסיס למימוש זכויות", ציטטה השופטת מפסיקה קודמת, והדגישה כי "בהיעדר מתן שירותי הנגשה כדבעי וכנדרש בתקנות, מנוע היה התובע מלממש את זכותו להשתלבות שוויונית ומכבדת בחברה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו