צילום: אי.אף.פי // קריאה לברית חדשה בין האדם לסביבתו. דבוראים רודים דבש מכוורת בצפון תימן, נובמבר 2019

כוורת לא חוזרת

מאיה לונדה שוזרת שלושה סיפורים אנושיים עם תולדות הדבורים, וכך מציגה תמונה של קדמה, נסיגה, תקווה וייאוש במאה ה־21 • ספרה עתיד להיות עמוד תווך בסוגה המתעצמת של "ספרות האקלים"

מאיה לונדה הנורבגית כתבה 11 ספרים לילדים ולנוער. "תולדות הדבורים" הוא ספרה הראשון למבוגרים, ולדבריה הוא רק חלק ממשהו גדול יותר, שכאשר יושלם ימלא ארבעה כרכים וייקרא "רביעיית האקלים". בכל ספר תופענה שלוש עלילות מקבילות, ובכל אחת מהן יוצגו האדם ויחסו לטבע - למים, לחרקים, לחיות ולזרעים. 

"תולדות הדבורים" הוא שרטוט חריף, לפרקים אכזרי, של גבולות המשפחה. לונדה מצליחה לשקף את התמונה הגדולה, ומשלבת את סיפורן של שלוש משפחות עם מידע מדעי וקריאת אזהרה לאנושות, שלדבריה ניצבת בפני איום על עצם קיומה.

העלילות האנושיות מתרחשות בעבר, בהווה ובעתיד. ב־2017 ראה אור הספר השני בסדרה, "כחול" (או "סוף האוקיינוס") - דיסטופיה שצופה מצוקת מים בעתיד הקרוב. אין ספק ש"רביעיית האקלים" של לונדה תתפוס מקום נכבד בסוגת "ספרות האקלים" (Cli-Fi), ז'אנר שגדל במהירות בספרות העולמית. המידע המדעי מוצג בקפידה בספר, והסיפורים האנושיים המובאים ברגישות, משתלבים למכלול שהוא יותר מסכום איבריו. 

ב־15 השנים האחרונות נתקלו דבוראים בתופעה מוזרה ומדאיגה: כאשר באו לטפל במושבות הדבורים מצאו כוורות ריקות. הדבורים נטשו את הכוורות ונעלמו. המדענים מדברים על "הפרעת התמוטטות המושבה",

(Colony Collapse Disorder (CCD, אך חלוקים באשר לסיבה. יש התולים את הקולר בחומרי הדברה, אבל גם בנגיף עלום, בהתחממות כדור הארץ ובעלייה בקרינה האולטרה־סגולה. 

מינים שונים ורבים בעולם החי והצומח הולכים ונעלמים,  במקביל להרחבת מוטת השליטה של בני האדם על משאבי הטבע. "איגוד השימור העולמי" מונה הכחדה בעליל בקצב של מאות מיני חיות וצמחים לשנה, ומדווח על יותר מ־10,000 מינים הנמצאים בסכנת הכחדה. 

הדבורה מלקטת אבקת פרחים וצוף, ותוך כדי מאביקה את הפרחים - שמהם מתפתחים הפירות העולים על שולחננו. הסימביוזה בין הדבורה המיטיבה מעוף ובין הצמח שאינו מש ממקומו היא מופלאה.  

לונדה מרשימה בתיאור המארג המושלם והאיזון הדינמי בין הסקירה המדעית על היעלמות הדבורים ובין שלושת הסיפורים. התמוטטות מושבות הדבורים משתקפת במשברים בחיי אנשים ומשפחותיהם. דבוראי בן־זמנה של המלכה ויקטוריה נכשל ברישום פטנט על המצאת כוורת מסגרות נשלפות; בנו של דבוראי אמריקני מסרב להמשיך בדרכו ועוזב את החווה; אם סינית חיה בעתיד קודר, שבו פועלות רעבות מאבקות ידנית את הפרחים, במקום הדבורים שהוכחדו. סיפור בני האדם ומשפחותיהם נישא קדימה על כנפי תולדות הדבורים.

האנושות מידרדרת למשבר, מתריעה לונדה, הרואה תהליך תלת-שלבי: קדמה מדעית במאה ה־19, שגשוג עסקי בדורנו ודעיכה בעתיד הלא רחוק. בסיפור השלישי האם הסינית מגיעה לבייג'ין, ולתדהמתה מגלה כי "העיר הרועשת וההומייה נעלמה", ושוררת: "דממה גדולה וכבדה".

ג'ונתן גוטשל, החוקר את הקשר בין ספרות ובין מחקר נוירולוגי, טוען כי סיפור מרתק חייב לחשוף תהליכים ביולוגיים העומדים בבסיס הקיום האנושי כאהבה, פרנסה ומשפחה. שלושת הסיפורים של לונדה תואמים להגדרתו. הם גם עוצרי נשימה, ובדומה למוזיקת בארוק אינם מתירים לקורא להישאר אדיש או לנמנם בעת הקריאה. וויליאם הוויקטוריאני גולש לדיכאון, אינו יוצא ממיטתו ואינו מתרחץ; ג'ורג' האמריקני עובד ללא הרף ולוחם על עצם קיומו; ובנה הקטן של טאו הסינית נעלם בעת טיול, ומקום היעלמותו נתחם בגדרות ובאנשי ביטחון אטומי סבר פנים, הלובשים מדים אחידים. 

אבל יש אור בקצה המנהרה. לונדה קוראת לברית חדשה והוגנת בין האדם וסביבתו. האדם חייב לבלום את יצרו הדורסני ואת תאוותו לשלוט ולשנות את העולם. בסיפור השלישי, המתרחש בעתיד, היא מתארת עולם שבו הדבורים תאבקנה את הפרחים, האדם ייהנה מהפרי ואילו הדבש ייועד רק לזחלי הדבורים, והאדם יהיה מנוע מרדות אותו. האם לונדה חולקת משאלת לב עם הקוראים, או מציעה פתרון רציונלי לאתגר קיומי המאיים על האנושות?

תולדות הדבורים מקבילות ומתמזגות עם תולדות האדם לסיפור של לידה, קדמה, נסיגה, ייאוש ותקווה. מאיה לונדה רואה את החיים כנהר שוצף הזורם קדימה, ומאמינה כי האדם והטבע ביסודם חד הם, וכיבוד משאבי הטבע הוא תנאי הכרחי לעצם קיום המין האנושי. 

תולדות הדבורים / מאיה לונדה

מנורבגית: דנה כספי; מודן, 396 עמ'

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...