בשיתוף Terminal
חוק שירותי תעופה נחקק בישראל במטרה להסדיר את זכויות הנוסעים במקרה של עיכובים וביטולי טיסות. החוק מעניק לנוסעים הגנה משפטית ומחייב את חברות התעופה לספק שירותי סיוע ופיצוי כספי במקרים שבהם הן אינן עומדות בלוח הזמנים המתוכנן. מאמר זה יפרט את עקרונות החוק, את סוגי הפיצויים והשירותים שחברות התעופה מחויבות לספק, וכן את התנאים והסייגים להחלת החוק.
חוק טיבי
חוק שירותי תעופה נכנס לתוקף בשנת 2012, והוא התוצאה של יוזמה פרלמנטרית שנועדה לשפר את זכויות הנוסעים ולהבטיח יחס הוגן במקרה של עיכובים וביטולים. החוק נקרא על שמו של חבר הכנסת אחמד טיבי, שהיה בין היוזמים המרכזיים של החוק.
חוק טיבי מתבסס במידה רבה על תקנות אירופיות דומות הנקראות EC 261/2004, אך הוא מותאם לתנאים ולצרכים הייחודיים של הנוסעים בישראל.
מהן זכויות הנוסעים במקרים של עיכוב בטיסה?
במקרה של עיכוב בטיסה, החוק מחייב את חברת התעופה לספק לנוסעים את השירותים הבאים בהתאם למשך העיכוב:
- שירותי סיוע:
עיכוב של שעתיים ומעלה: חברת התעופה מחויבת לספק לנוסעים אוכל ושתייה, בהתאם למשך ההמתנה.
עיכוב של חמש שעות ומעלה: חברת התעופה מחויבת לספק לנוסעים לינה במלון והסעה למלון וממנו, במקרה שהעיכוב מחייב לינה מעבר ללילה. כמו כן, על חברת התעופה ליידע את הנוסעים כי קיימת להם זכות לבטל את הטיסה ולקבל החזר או כרטיס לטיסה חלופית.
כמו כן, חברת התעופה מחויבת לספק לנוסעים אפשרות להשתמש באמצעי תקשורת כמו טלפון או אינטרנט לצורך עדכון משפחה או חברים על מצבם.
- פיצוי כספי:
עיכוב של שמונה שעות ומעלה: ברוב המקרים, הנוסעים זכאים מחברת התעופה פיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה. גובה הפיצוי משתנה בהתאם למרחק של הטיסה. הפיצוי הכספי בטיסות במרחק של עד 2,000 ק"מ מישראל הנו בסך 1,440 ₪. במרחק של עד 4,500 ק"מ בסך של 2,310 ₪, ובמרחק של מעל 4,500 ק"מ בסך של כ-3,460 ₪ לנוסע.
על חברות התעופה לשלם לנוסעים פיצוי זה בתוך 45 יום ממועד פנייתם הנוסע אליהם בכתב, אלא אם כן הנוסע הסכים לקבל במקום פיצוי כספי - פיצוי אחר כגון: כרטיס טיסה.
אתר Terminal
אתר Terminal, עוסק בזכויות נוסעים בטיסות מול חברות תעופה מכל העולם, בסיוע לנוסעים במימוש זכויותיהם לצורך קבלת פיצוי על עיכובי וביטולי טיסה הן מכוח חוק טיבי והן מכוח התקנות האירופיות.
מהן זכויות הנוסעים במקרים של ביטול טיסה?
במקרה של ביטול טיסה, חברות התעופה מחויבות לספק לנוסעים שירותי סיוע ופיצוי כדלקמן:
החזר כספי או טיסה חלופית:
חברת התעופה מחויבת להציע לנוסעים את הבחירה בין החזר כספי מלא על כרטיס הטיסה או טיסה חלופית בתנאים דומים הממריאה במועד המוקדם ביותר שניתן ביחס לטיסה שבוטלה.
שירותי סיוע:
חברות התעופה מחויבת להציעה ולספק לנוסעים - מזון ושתייה בהתאם למשך ההמתנה, לינה במלון והסעה למלון וממנו, במקרה שההמתנה לטיסה החלופית מחייבת לינה מעבר ללילה, ואמצעי תקשורת לצורך עדכון משפחה או חברים.
פיצוי כספי:
במקרים שבהם חברת התעופה אינה מספקת הודעה של לפחות 14 ימים לפני מועד הטיסה המתוכנן, הנוסעים זכאים לפיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה.
יצוין, כי גם במקרים בהם חברת התעופה סירבה לעלות את הנוסע לטיסה לרבות בשל רישום יתר - overbooking, מחויבת חברת התעופה לשלם לנוסעים פיצוי כספי.
תנאים וסייגים לזכאות לפיצוי כספי
חוק טיבי כולל מספר סייגים ותנאים שמגדירים מתי הנוסעים זכאים לפיצוי ושירותי סיוע, כגון:
- נסיבות מיוחדות: במקרים של נסיבות מיוחדות שאינן בשליטת חברת התעופה, כגון: תנאי מזג אוויר קשים וחריגים, שביתות מוכרזות או בעיות ביטחוניות בלתי צפויות, חברת התעופה עשויה להיות פטורה מחובת הפיצוי הכספי. עם זאת, חובת ההוכחה לכך רובצת על חברת התעופה, ובכל מקרה חברת התעופה עדיין מחויבת לספק שירותי סיוע לנוסעים.
- הודעה מראש: במקרה של ביטול טיסה, אם חברת התעופה מספקת הודעה של לפחות 14 ימים לפני מועד הטיסה, היא פטורה מחובת הפיצוי הכספי.
דרכי הפעולה להגשת תביעה
אם נוסע סבור כי חברת התעופה לא עמדה בהתחייבויותיה על פי חוק טיבי, הוא רשאי להגיש תביעה נגד חברת התעופה. להלן כמה צעדים עקרוניים להגשת תביעה:
- פנייה לחברת התעופה:
בתחילה, מומלץ לפנות ישירות לחברת התעופה ולהגיש תלונה רשמית בדרישה לקבלת פיצוי על עיכוב בטיסה. חברות התעופה מחויבות להגיב לתלונות הנוסעים תוך זמן סביר.
- מעקב ואיסוף חומר:
חשוב לשמור על כל המסמכים הקשורים לטיסה, כגון כרטיסי טיסה, קבלות על הוצאות נוספות, והעתקי התכתבויות עם חברת התעופה.
3. תביעה בבית המשפט:
אם הפניות הקודמות לא הניבו תוצאה, כלומר אם חברת התעופה לא השיבה לפניה או סירבה לשלם פיצוי ללא כל בסיס, הנוסע רשאי להגיש תביעה קטנה לבית המשפט לתביעות קטנות.
לסיכום
חוק שירותי תעופה מעניק לנוסעים בישראל הגנה משפטית רחבה במקרה של עיכובים וביטולי טיסות. החוק מחייב את חברות התעופה לספק שירותי סיוע ופיצוי כספי לנוסעים, למרות שישנם סייגים ותנאים מסוימים להחלת החוק, הוא מהווה כלי חשוב לשמירה על זכויות הנוסעים ולהבטחת יחס הוגן בשירותי התעופה בישראל.
*מאמר זה מהווה פרסומת, ואין באמור בו בכדי להוות ייעוץ משפטי
בשיתוף Terminal