הלוחמים באימון // צילום: אורן כהן //

"טייסי קרקע": הצצה ליחידה שמכשירה נהגים לפעילות בעומק שטח האויב

פלגת הנהיגה המבצעית מכשירה לוחמים לחילוץ פצועים ומתן אספקה, בדרכים לא דרכים ובאפלה מוחלטת • הצטרפנו לתרגיל המסכם באמצע שום מקום

השמש שקעה מעל ההאמרים שעמדו באמצע שום מקום, בין ערד למלונות ים המלח, והרי מדבר יהודה הצהובים נצבעו באדום של סוף היום. "אל תצלם אותו, הוא מיהל"ם", הצביעו המדריכים על אחד הנהגים שהתארגנו לנהיגת לילה מפרכת במסגרת התרגיל המסכם בבית הספר לניוד מבצעי של חטיבת מרום. בשעות שלאחר מכן ביצע כל נהג שלוש שעות נהיגה עם אמר"ל (אמצעי ראיית לילה) על עיניו בשבילים המאתגרים באזור ים המלח. מצד אחד תהום, מצד שני אבנים עצומות שתלויות בין שמים לארץ, באמצע כלי הרכב של הלוחמים על שבילים כמעט בלתי נראים.

צילום: גיל קרמר // עריכה: נטע עמירם

בית הספר לניוד מבצעי (בלנ"ם) הוקם ב-2005, במטרה להסדיר את כל נושא נהיגת הלוחמים בצה"ל, מתוך הבנה שלא ניתן להציב על כלי רכב צבאיים נהגים שאינם מוכשרים לכך. הוא כולל מספר פלגות – פלגת הבט"ש (ביטחון שוטף) מכשירה אלפי נהגים שפועלים באופן קבוע בגזרות השונות, פלגת הנהיגה המבצעית ופלגת פאנל האימונים.

פלגת הנהיגה המבצעית היא אחת מגולות הכותרת של צבא היבשה, שמטרתה להכשיר נהגים שישנעו בעת הצורך לוחמים לעומק שטח האויב, יפנו פצועים לעבר תחנות עזרה ראשונה או למסוקים, ויעבירו אספקה קריטית לכוחות הלוחמים. מאות לוחמים נבחרים בקפידה מכל יחידות הצבא המתמרנות ומגיעים לקורס בן ארבעה שבועות במסגרתו הם לומדים כיצד לנהוג בשטח מאתגר במיוחד מבחינה טכנית, בדגש על תוואי שטח שדומה לזה שייתקלו בו בחזית הצפון. ברגע האמת הם יהיו אלו שיקבעו האם פצוע יחיה או ימות, והאם ציוד קריטי ללחימה יגיע לכוחות, וכל זאת תחת אש אויב, שכוללת גם טילי נ"ט מתקדמים, ובנהיגה באפלה מוחלטת.

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

"אנחנו מלמדים אותם מאפס – מהדרך הנכונה לשבת נכון ברכב ואיך אוחזים בהגה, ועד מעבר של אלמנטיים מאתגרים, כמובן תוך כדי שמירה על בטיחות מירבית", מספר סגן גיא שחר, מפקד פלגת הנהיגה המבצעית, בעודו דוהר בעקבות ההאמרים על ג'יפ רנגלר. מדובר במשימה מאתגרת במיוחד. הרנגלר אומנם עביר במיוחד, אך ההאמרים נמצאים בליגה אחרת לגמרי. אנו יורדים לתוך נחל, מזדעזעים מעט וממשיכים במעלה ההר עד לנחל הבא. ברקע עובר מולנו מסוק קרב בגובה נמוך במיוחד. "גם מטוסי קרב אנחנו רואים כאן באופן קבוע", הוא משתף. מספר בדואים על חמורים עוקפים אותנו בדהרה באחד הסיבובים המאתגרים, כאן חוקי המדבר שולטים.

לפני כשנתיים הוחלט להסדיר את כל נושא הפת"ן (פינוי, תספוק, נפגעים) בחטיבות המתמרנות. עד אז הייתה יחידת הניוד של אוגדה 98 אחראית על כל נושא הנהיגה המבצעית בעומק האויב, אך בחטיבות הבינו כי הם זקוקים לכוחות משלהם שיאפשרו להם גמישות בקבלת אספקה וכן בפינוי פצועים. אם במלחמת לבנון השנייה ואפילו במבצעים האחרונים בעזה, נזקקו הלוחמים לפינוי מוסק של יחידה 669 בעת פציעה או אירוע אחר, במלחמה הבאה הלוחמים הם אלו שיתפעלו בעצמם את המצב באמצעות יחידות פת"ן – נהגים ומפקדים רכובים על גבי כלים עבירים ושקטים במיוחד. בניגוד לנהגי בט"ש שאינם לוחמים, את הכלים הללו יפעילו הלוחמים בעצמם, מתוך הבנה שאם ייתקלו באויב הם יצטרכו לפעול באופן עצמאי.

סגן גיא שחר // צילום: אורן כהן
סגן גיא שחר // צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

הכלי המרכזי שעליו לומדים הלוחמים לנהוג הוא האמר הסיור הוותיק, שלדברי הנהגים "אוכל שטח", אך בימים אלו נכנס לצה"ל כלי חדש ומתקדם – האמר גנרי, שמסוגל לפנות ארבעה פצועים, לשאת 14 לוחמים ואפילו מארז של אספקה שהוצנח ממטוס באמצעות מנשא ייחודי. "אנחנו מבינים שיהיה במלחמה עתידית צורך לתספק את הכוחות קדימה ומפתחים את היכולת לנייד את הכוחות לעומק במאסות – לקחת גדודים פנימה על גבי האמרים או משאיות. בסוף הצבא לא יכול להתקדם ברגל, הנגמ"שים לא יכולים להתקדם בכל מקום, בטח לא בגמישות שהכלים שלנו מבצעים. לכן אנחנו נותנים לאנשים שלנו את הכלים להתמודד במלחמה הבאה".

אין מקום לטעויות אנוש

בקורס הנהיגה המבצעית עוברים הלוחמים הן שיעורים מעשיים, בעיקר באזור יער להב, יער יתיר ואזור בא"פ לכיש, מתארים שמדמים את אזור הדרום, וכן שיעורים עיוניים לאיתור ותפעול בעיות. "אנחנו מבינים שבעומק השטח לא בכל מקום עולם החימוש יגיע אליך ורוצים לתת מענה בסיסי שמאפשר את המשך התנועה. כוח הניוד הזה, שיתחבר לחטיבה הוא גיים צ'יינג'ר, רביעיית האמרים שתוכל לפנות 16 פצועים או להעביר אספקה במהירות, ואסור שהכוח הזה ייעצר".

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

"לקחנו את התחום הזה והפכנו את הנהג למקצוע – מבחינתנו הנהגים הללו הם טייסים על הקרקע בכל הקשור לסמכות ואחריות. הם תמיד פועלים 'על רטוב' כי מדובר בחיי אדם. אין מצב להתעפץ או להירגע לרגע. אין שום מקום לטעות אנוש".

הידע שמועבר ללוחמים אינו תיאורטי כלל וכלל בכל הקשור למדריכי היחידה. המדריכים של הבלנ"ם הינם לוחמים בעצמם, שמוכשרים במשך עשרה חודשים בבא"ח צנחנים ולאחר מכן בטכניקות נהיגה מתקדמות במיוחד, כולל מכונאות. "הם עוברים שבוע חילוץ מתקדם, תרגולות מבצעיות – פריקה, היתקלות, חבירה, פינוי ותספוק", מסביר סגן שחר.

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

גם לאחר סיום הקורסים והמעבר לתפקיד מדריכים, הם ממשיכים לפעול בשטח, בין היתר בגזרת פארן שמספקת להם אימוני נהיגה מבצעית מתקדמים. אומנם, זוהי לא הגזרה החמה ביותר, אך היא מספקת אימון אדיר לנהיגה מאתגרת במסגרת המלחמה נגד המבריחים. כמו כן פועלים המדריכים בגבול עזה, באיו"ש ובפעילויות מבצעיות שחל איסור על פרסומם. "בחירום כל צוות שלנו יסופח לצוות קרב חטיבתי ויפעל איתו", מספר סגן שחר.

לצד הכשרת נהגים לחטיבות המתמרנות, מתמקצע הבלנ"ם גם כאוטוריטה בתחום הרכב ואמצעים נלווים לו. לאחרונה בחנו בפלגות את ה"איתן" שאומנם הינו כלי רק"מ, אך מכיוון שהוא מונע באמצעות גלגלים והגה נחשב בצה"ל ככלי רכב לכל דבר ועניין. לקראת הגעת הכלים החדשים לחטיבת הנח"ל הם נערכים בימים אלו להכשרת הנהגים בתחום.

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

המדריכים גם בוחנים בימים אלו את ה"פנתר", כלי רכב כבד וממוגן שצפוי להחליף את ה"זאב", וכן אמצעי ראיית לילה חדש ומשופר בשם "עידו", הדור הבא של אמצעי ראיית הלילה – קל יותר, ברזולוציה גדולה יותר ועם עומק רב יותר, שיאפשר לנהגים לפלס את דרכם בשטח בצורה יעילה. בניגוד לאמצעי ראיית הלילה הישנים, אגב, הוא יהיה בשחור לבן.

בבלנ"ם ממצבים את עצמם כגוף המקצועי לנהיגה בצה"ל, כשהמטרות כעת הן השתלטות על קורסי נהיגה אחרים שפועלים בצבא. כך, הם מקווים בעתיד הקרוב להתחיל להכשיר את נהגי המילואים שינהגו על משאיות ריו במלחמה הבאה, מתוך הבנה שגם הם זקוקים להכשרה מבצעית רחבה וללימודי נהיגה בלילה. הם גם נוגעים בעולם המסוערב והממוגן, ומעוניינים לבצע בעתיד את כלל ההכשרה הבסיסית של נהג בצה"ל.

צילום: אורן כהן
צילום: אורן כהן

הלילה יורד, והנהגים יוצאים לדרכם. כל לוחם יבצע שלוש שעות נהיגה רצופות במתאר מאתגר במיוחד כחלק מהתרגיל המסכם שלהם. את הנהיגה במדבר הם עושים גם כמבחן וגם כחוויה ששוברת את השגרה לאחר קורס מפרך. לאחר מכן הם יעברו לפלגת פאנל האימונים, שבו הם יתאמנו יחד עם קצינים ונווטים, על מנת להפוך לצוות קרב של ממש, בדרך למלחמה הבאה. "מבחינתנו הם מוכנים לקרב", מסכם סגן שחר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...