יום חמישי שעבר, תשע בערב. קהל חרדי ממלא לאיטו את היכל "יד שטרית" בטבריה, לקראת ההופעה החסידית שתיערך כאן, בהפרדה. כוכב הערב: מוטי שטיינמץ, הזמר החסידי שעמד במוקד הסערה בעפולה, בערב שלפני.
לחשושים עוברים בקהל. "רון קובי בחוץ, יש אקשן". ראש העיר הססגוני של טבריה, שבא למופע בעפולה כדי למחות נגד ההפרדה והורחק בידי מאבטחים, בא לעשות זאת שוב, הפעם בעירו שלו. דקות אחדות חולפות, ולחש נוסף חולף בקהל, המופרד למהדרין, גברים בחלק התחתון, נשים ביציע: "השוטרים סילקו את קובי, נגמר הסיפור".
התזמורת מנגנת, זמר החימום החרדי מבצע מחרוזת משיריו, ואז עולה לבמה הדבר האמיתי: הזמר החסידי הכי מדובר בשבוע האחרון. חנוט בחליפה ארוכה, לראשו כובע חסידי, הוא פוצח במחרוזת שירי שבת. עוצם עיניים בדבקות, והקהל מצטרף אליו בשירה אדירה. אוהבים אותו כאן, והסערה סביב ההפרדה בעפולה רק הלהיבה אותם עוד יותר.
המודעות הראשונות לקראת המופע של שטיינמץ בפארק בעפולה פורסמו לפני כמה שבועות בעיתונות הדתית המקומית, מטעם עיריית עפולה והרשות לפיתוח הגליל, שבאחריות השר אריה דרעי. צוין בהן כי האירוע יתקיים בהפרדה בין נשים לגברים.
עוד בנושא:
סערת ההופעה בעפולה: בית המשפט התיר לקיים הפרדה בין גברים לנשים
היועמ"ש: ההחלטה למנוע הפרדה - סבירה
סערה בעקבות ביטול הפרדה באירוע בעפולה
שדולת הנשים עתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת נגד ההפרדה המתוכננת, ועוררה מהומה ופולמוס בלתי נגמר: האם דרישת החרדים להפרדה במופע שמיועד לחרדים מוצדקת? שופט בית המשפט המחוזי בנצרת הציע פשרה, שלפיה המתחם יחולק לשלושה אזורים: גברים, נשים ומעורב, אבל שטיינמץ הודיע: לא יקום ולא יהיה. אם האירוע לא יהיה נפרד לחלוטין, המופע יתבטל.
שדולת הנשים ערערה על ההחלטה, ובית המשפט המחוזי שינה את ההחלטה ואפשר לעיריית עפולה להחליט בעצמה איך לקיים את המופע; זו קבעה מייד שההפרדה תתקיים כמתוכנן. שדולת הנשים ערערה לבג"ץ, והרכב של שלושה שופטים קבע כי לשופט המחוזי לא היתה הסמכות לבטל את ההחלטה הקודמת נגד ההפרדה. רק שהחלטת בג"ץ התקבלה כשהאירוע כבר הסתיים, ומשמעותה היתה משפטית בלבד.
מוטי שטיינמץ, אתה מדיר נשים?
"חס ושלום. לא רק שאני לא מדיר נשים, אלא שביהדות, מעמד האישה נחשב להכי גבוה. חז"ל אומרים: כבדו את נשותיכם כדי שתתעשרו. הרמב"ם פוסק להלכה: 'ציוו חכמים, שיהא אדם מכבד את אשתו יותר מגופו'. מעמד האישה הוא קדוש, היא לא נחשבת למשהו זול, ולא אמורה להיות נגישה. לכן גם מייחדים לנשים מקום מיוחד בהופעה, שיהיו שמורות, ושחלילה אף אחד לא יטריד אותן. זה ממש ההפך מהדרה.
מופע המריבה בעפולה, בשבוע שעבר, לפני ההחלטה על ביטול ההפרדה. "אירוע של מוזיקה הוא קדוש מבחינתי, סוג של תפילה בבית כנסת" // צילום: גיל אליהו / ג'יני
"זה היה מקומם. באים אנשים שמתיימרים להבין איך עובד הראש של הציבור החרדי, ואיך אנחנו מרגישים, ומנסים להכתיב לנו איך לחיות במדינה היהודית. אני חושב שהמינימום הוא לתת לאנשים ששומרים על מסורת של 3,000 שנה, על הגחלת היהודית, לחיות לפי אמונתם.
"ראו פה ממש את האטימות של המערכת: בהתחלה הם קבעו את הדיון בלי שום התחשבות, בדיוק בתשעה באב, ואחר כך השופט פסל את ההפרדה והורה לשוטרים לפעול נגד ההפרדה. נדפה רוח לא נעימה מכל הדבר הזה. זעזע אותי שלא נותנים ליהודים לחיות כמו יהודים, בארץ ישראל".
• • •
מיותר לציין שהפרשה העניקה לשטיינמץ (27) חשיפה שכל אמן יכול רק לחלום עליה. דיברו עליו בכל תוכניות האקטואליה, דיונים נרחבים נערכו, ובהפקה שלו מראים מייל שהגיע מגוגל, ולפיו נרשמה בשבוע האחרון עלייה של 1,900 אחוזים בחיפוש של המילים "מוטי שטיינמץ". בשבוע שעבר טיפס שטיינמץ למקום הרביעי ברשימת החיפושים בגוגל ישראל.
לכל הכתבות, הטורים והמדורים של שישבת
"כן, עשו לי שירות אדיר", הוא אומר. "המון אנשים, שלא הכירו בכלל את השם שלי, רצו לדעת מי אני ומה המוזיקה שאני עושה. זאת הזיה. קיבלתי כמה תגובות ביוטיוב, בנוסח: 'תודה לשדולת הנשים, שאפשרה לנו להיחשף למוזיקה שלך'. אין ספק, החשיפה היתה מעולה. יש לי אינטרס שכמה שיותר יהודים ייחשפו למוזיקה הטהורה הזאת. אני צריך לשלוח להם פרחים, לשדולת הנשים ולשופט".
יש חרדים שיגידו שאתה לא מחמיר מספיק. שהיית צריך להופיע לגברים בלבד.
"בבני ברק, בירושלים ובערים החרדיות אני בדרך כלל מופיע לגברים בלבד, כי מדובר ב'קומזיצים' נטו (ערבי שירה בציבור; ח"ב). אבל יש גם הרבה אירועים תורניים, גם בערים האלו, שהקהל כולל גם נשים, בהפרדה מלאה, כמו למשל בכנסים תורניים של ש"ס, ובהם אירוע ענק באצטדיון טדי עם עשרות אלפי אנשים.
"בערים שהן לא חרדיות, שבהן חרדים פועלים לקרב חילונים ליהדות ומגיע גם קהל לא חרדי, כמו עפולה או נהריה, אני מופיע לגברים ולנשים, בהפרדה מלאה. הכל נעשה בהיתר, לפי הוראות הרבנים. אין אירוע אחד שלי שנערך בלי שיתקבל אישור של הרבנים".
מי מאשר?
"יש לנו ועדת רבנים שאנחנו עובדים איתה, ובנוסף, אני מתייעץ על כל צעד ושעל עם העסקן החרדי, הרב מוטק'ה בלוי. בעבר הוא היה הלוחם הכי גדול במופעים החרדיים, אבל ברגע שקיבל הוראה מהרב שטיינמן זצ"ל להביא תרבות כשרה לחרדים, שינה את ההתנהלות והתחיל לתמוך באירועים האלה.
"יש כללים מאוד ברורים איך לעשות את הקומזיצים. התוכן צריך להיות מאוד יהודי ולא 'רחובי' (כלומר, בלי שירים, אפילו חרדיים, שנחשבים למודרניים מדי; ח"ב). כל אירוע שלנו נושא אופי תורני מעצם טבעו, יש גם רב שמדבר. זה אירוע תורני לכל דבר. אבל בשורה התחתונה, העובדה שיש היום קומזיצים כשרים לחרדים היא חידוש גדול, שיש לברך עליו".
"אין ספק, החשיפה היתה מעולה". שטיינמץ במופע בעפולה // צילום: גיל אליהו / ג'יני
• • •
שטיינמץ, חסיד ויז'ניץ, נחשב זמר סופר־שמרן גם במונחים חרדיים. לראיון הוא בא מוכן, מעודכן במה שנכתב עליו בתקשורת בשבוע שחלף. דובר אנגלית מצוינת שלמד מהופעותיו בעולם ("עד גיל 20 לא ידעתי מילה"), ומדי פעם מקריא לי בחיוך את כתובות הגרפיטי באנגלית, שמרוחות על הקיר שמאחורינו.
מה אמר האדמו"ר שלך, האדמו"ר מוויז'ניץ, על הסערה האחרונה?
"הוא לא בארץ כרגע, אבל אני יודע שעדכנו אותו בנושא. יש לי את 'משמרת הקודש והחינוך' (גוף חרדי שאחראי, בין השאר, על 'הכשר' למופעים לחרדים; ח"ב), ואני מקבל מהם את ההוראות".
אילו תגובות קיבלת אחרי שהודעת שלא תופיע בעפולה אם לא תהיה הפרדה?
"אינספור תגובות. לפני ההופעה ניגשו אלי אריה דרעי ומשה גפני ואמרו לי: 'כל הכבוד על העמידה על העקרונות ועל קידוש השם'. הזמר ישי ריבו כתב לי וחיזק אותי. כל אדם שמכיר אותי, מהארץ ומהעולם, שלח לי הודעות חיזוק. אין דברים כאלה.
"יום אחרי המופע הגעתי לשכונת ויז'ניץ בבני ברק, שבה גדלתי, וכולם רצו לשמוע פרטים והחמיאו לי. זה ממש קיבל תהודה מטורפת".
גם בציבור החילוני?
"רוב הציבור החילוני יצא דווקא להגנת הציבור החרדי בנושא, כולל עיתונאים ופרשנים בולטים. שמעתי שעמית סגל, אברי גלעד, מנחם הורוביץ, אמנון לוי ועוד רבים וטובים היו בעדי. אני רוצה להגיד לך שיש אמונה בעם ישראל. עם ישראל, ברובו, אוהב את היהדות. חשוב לי להגיד את זה".
היית במתח לפני האירוע? למעשה, היית צריך להתכונן למופע שלא ידעת אם בכלל יתקיים.
"ברור שהיה מתח. עד שעתיים לפני המופע לא ידענו אם נופיע. אבל תסתכל על ההשגחה העליונה האדירה: היה לנו חלון של שש שעות לעשות את ההופעה, כי ברגע שירדתי מהבמה, קיבלתי את ההודעה שבג"ץ ביטל את ההחלטה לאפשר את ההפרדה. אפשר היה לראות שהקב"ה רצה שתהיה פה הופעה, נגד כל הסיכויים.
"יש לי התרגשות אדירה בשבוע הזה, על קידוש השם העצום שזכיתי לעשות, ושאני עדיין עושה. אתה לא תאמין: קיבלתי הודעה מחסיד סאטמר מארה"ב, ששלח לי כותרת במקומון אמריקני לא־יהודי, על המופע בעפולה. הם כתבו שם שבית המשפט אסר את ההפרדה, אבל הזמר החרדי הודיע שלא יתפשר. ציינו בהערכה את העובדה שהציבור החרדי עומד על עקרונותיו ולא נכנע".
אמרגנו של שטיינמץ, רובי בנט, מתערב בשיחה. "גם ב־BBC דיברו על זה, ובמדינות ערביות. היתה חשיפה מטורפת בכל העולם. רוצה ליפול מהכיסא? בעקבות הסיפור קיבלנו הזמנה להופיע באזרבייג'ן". הוא שולף את הטלפון הסלולרי ומראה לי את ההודעה. "פנו אלי מאחת העיריות שם, שנופיע עם אמן מוסלמי, בפני קהל מוסלמי. הם חמים על זה. אפילו מוטי עוד לא יודע מזה".
שטיינמץ אכן נראה מופתע, ומבקש מבנט לראות במו עיניו את ההזמנה.
תופיעו מול מוסלמים עם שירים חסידיים?
בנט: "לא יודע. זה מה שהם רוצים. הם ראו באל־ג'זירה שיש בישראל בלאגן בנושא הזה, ורוצים אותו כמשהו אידיאולוגי, לשבח אותו על העמידה שלו על עקרונותיו שלא להופיע במעורב. עכשיו אנחנו במשא ומתן הטכני, תאריכים וטיסות, נראה אם זה יסתדר".
• • •
שטיינמץ יודע שמי שגרם לסערה להתעצם היו הפוליטיקאים החרדים, "ובצדק. זה התפקיד שלהם לקום ולצעוק על העוולות שנעשות לחרדים, כי בשורה התחתונה, לא אני הסיפור פה, אלא הציבור החרדי שמופלה. אני יכול רק לשבח את גפני וגם את דרעי, שעשה מעשה ושלח את ח"כ משה ארבל, שהוא עורך דין, לערער על ההחלטה שאסרה את ההפרדה. בתכלס הם נלחמו ועשו פה עבודה אדירה".
אין פה ממד של צביעות? העיתונים החרדיים השמרנים, שבכלל לא יפרסמו את המודעות להופעות שלך, נזעקו נגד פסיקת בית המשפט שהמופע שלך יהיה מול קהל מעורב.
"זה רק מראה את הטוהר של העיתונים החרדיים, ששמו הכל בצד והפכו את עצמם לשופר של המלחמה בנושא, משום שזאת ציפור הנפש של החרדים - לחיות בארץ ישראל לפי אמונתם. מול המלחמה שלנו היה טרנד של אנשים שאמרו הפוך מאיתנו, ואני אפילו לא רוצה להתייחס לאלה שרכבו על הסיפור כדי להתפרסם על גבו, ובטח לא להתייחס לאותו אחד הידוע כחולה רייטינג (רון קובי; ח"ב), שמנסה לרכוב על הגל בכל מקום שיש בו רייטינג, בפתטיות.
"הוא הלך והצהיר לכל כלי התקשורת שאני אופיע בטבריה ללא הפרדה. ואז הוא בא לאולם, ראה שזה כן מופרד, השתפן ואמר: 'באתי לראות שהכל בסדר'. הרב קניבסקי אמר לאחרונה שבסוף תהיה לו מפלה גדולה".
במבט לאחור, היית מוותר על המופע בעפולה ועל כל הסאגה שבאה בעקבותיו?
"מה פתאום. קודם כל, בשביל התושבים שם. זאת פעם ראשונה שאני מופיע בעפולה, ויש לי קשר לעיר. יש שם 200 משפחות מחסידות ויז'ניץ, רובם חבר'ה שלמדתי איתם בחיידר, כך שהרגשתי גם בשבילם שאסור שההופעה תתבטל.
"אבל גם בלי קשר, לא משנה באיזו עיר היה מדובר - לחרדים יש זכות לקבל תרבות יהודית כשרה במדינת ישראל".
ראיתי אותך על הבמה בטבריה. הופעת לאורך כל הערב עם הכובע החסידי והחליפה. למה? יש זמרים חרדים, כמו אברהם פריד, שמופיעים עם ז'קט, וגם אותו הם מסירים אחרי כמה דקות.
"זאת הוראה שקיבלתי מהאדמו"ר שלי. רוב הזמרים החסידים היום נוהגים כך, וזה משהו שאני יכול לקחת עליו את הקרדיט. אני הראשון שהתעקש על העניין הזה של הופעה עם כובע וחליפה, ובעקבותיי זמרים חסידים לא מעטים התחילו להתייחס למופע בצורה יותר רצינית ופחות קלילה".
בנט: "אצל מוטי המופע הוא אחר. זה לא ערב של 'שואו', אלא ערב תפילה והתעוררות. הוא מרגיש שליחות, כמו שירה בטיש של אדמו"רים".
שטיינמץ: "רוב המופע שלי מורכב משירי רגש של התפילה, שם אני מרגיש שזה 'הבית' שלי. לכן ברור שאופיע בערב כזה עם כובע וחליפה. בסופו של דבר, זה המלבוש של יהודי חסידי. חלק מהעניין הוא לשדר רצינות, לא להפוך את המופע לשואו ולאלילוּת של הזמר".
• • •
שטיינמץ מתגורר בבני ברק עם אשתו מלכה ובתם אסתר, בת השנתיים. הוא נולד בשיכון ויז'ניץ בעיר למשפחה חסידית שורשית ("אני מגיע באילן היוחסין עד לרש"י ולדוד המלך"), שהנושא המוזיקלי לא זר לה.
שר באירוע של ש"ס באצטדיון טדי, פסח 2017. "אני הראשון שהתעקש על העניין הזה של הופעה בכובע ובחליפה" // צילום: יעקב כהן
"המוזיקה עוברת אצלנו בגֶנים ארבעה דורות לפחות. אבא שלי ודודים שלי שרים במקהלת החסידות, ויש שירים בוויז'ניץ שהלחין סבא־רבא שלי ורק המשפחה שלנו שרה. יש גם שירים שעברו במשפחה במשך הדורות, ואנחנו חשפנו אותם הלאה.
"למרות זאת, עד גיל 19 לא חשבתי שאהיה זמר. חשבתי שאני יודע לשיר, אבל זה לא הגיע למקומות גבוהים מדי. בהמשך התחלתי לשיר שיר או שניים בחתונות של חברים, בתור ניסיון. משם זה התפתח".
הוא חבר למפיק המוזיקלי החרדי רובי בנט, שיחד עם אשתו נעמי מנהלים את שטיינמץ ואחראים לזינוק המטאורי שלו. לצידם פועל יועץ התקשורת החרדי ינון פלח.
את הפריצה הגדולה שלו בציבור החרדי, ולא רק במגזר החסידי שממנו צמח, מייחס שטיינמץ למיליארדר החרדי שלמה רכניץ מלוס אנג'לס, שעוסק גם במוזיקה ובהלחנה בשעות הפנאי. אחרי שהכיר את שטיינמץ באירוע בביתו, והתוודע לקולו הנערי הנדיר, הציע לו רכניץ לשיר סינגל שהוא הוציא. השיר הזה, "אל הנער הזה התפללתי", הפך ללהיט ענק במגזר.
כעבור חודש הגיע שטיינמץ שוב לביתו של רכניץ, ושם פגש לראשונה את ותיק הזמרים החרדים ומי שמכונה "מלך המוזיקה החסידית", מרדכי בן דוד. רכניץ תיווך בין השניים ועמד מאחורי דואט מוזיקלי שלהם, שהעמיד את שטיינמץ בשורה הראשונה של הזמרים החרדים.
"ההיכרות עם בן דוד היתה אחת מאבני הדרך החשובות שלי", הוא אומר.
זו קפיצה מטורפת. מזמר אלמוני לדואט עם הזמר החסידי המפורסם ביותר.
"נכון, אבל אני לא לוקח קרדיט לעצמי. אני מרגיש שהקב"ה לוקח אותי יד ביד בכל הקריירה הזו. מובן שעשיתי בחירות במהלך הקריירה, ובחרתי לשמור על העקרונות שלי, אבל הכל מהשמיים".
לפני כשנה שודרה ב"כאן 11" סדרה בשם "חסידיסטוק", שעקבה אחרי סצנת המוזיקה החסידית המתפתחת דרך פרספקטיבה של מספר זמרים מובילים וייחדה פרק מיוחד למוטי שטיינמץ, ששיתף פעולה והתראיין לסדרה, בצעד מפתיע למדי. הפרק עליו היה לפרק הנצפה ביותר של הסדרה, וזכה למאות אלפי צפיות ביוטיוב.
כיום, שטיינמץ הוא זמר מבוקש ב"דינרים", ערבי ההתרמה היוקרתיים שעורכים מוסדות חרדיים לתורמים פוטנציאליים. הוא מופיע בכל האירועים היוקרתיים שיש למגזר להציע, ומוביל, יחד עם מרדכי בן דוד ואברהם פריד הוותיקים, את הז'אנר המוזיקלי החרדי.
המומחיות שלו היא "שירי הרגש" - כלומר, שירי הנשמה סוחטי הדמעות. הצלמים החרדים כבר סיגלו להם הרגל: לנסות לתפוס אותו בזמן שירה, כשדמעה מתגלגלת על לחיו, אות לרגש הרב שמתפרץ ממנו כשהוא שר.
הוא הוציא עד היום אלבום אחד בנובמבר 2017, שמכר 30 אלף עותקים בחצי שנה והגיע למעמד של אלבום פלטינה. בימים אלה הוא עובד על אלבום שני, שיורכב מהשירים החסידיים שעליהם גדל.
בשנים האחרונות הוא מופיע הרבה בעולם, במקומות שבהם יש קהילות יהודיות גדולות. "כשהתחלתי להסתובב בעולם לא ידעתי מילה באנגלית, שברתי את השיניים, אבל לא התביישתי לנסות לדבר. אמרתי לאנשים: אם יש לי טעות - תתקנו אותי. היום האנגלית שלי מעולה, ברוך השם".
שיריו פופולריים מאוד ביוטיוב. אחד מהם, "צאינה וראינה", הגיע ל־7.5 מיליון צפיות. "יש אנשים ששמעו שירים שלי ביוטיוב, וסיפרו שהם גרמו להם לחזור בתשובה. לפני כמה שנים פנתה אלינו בחורה יתומה שהיתה חרדית וירדה מהדרך. היא סיפרה שהגיעה במקרה לשירים שלי, כששהתה במוסד נוצרי ליתומים בלוס אנג'לס, רגע לפני שעמדה להתאבד. השירים עשו לה משהו בלב, והיא חזרה בה. בסוף היא הגיעה לארץ, חזרה בתשובה, התחתנה, וחיה כיום חיים חרדיים.
"לא תאמין, אבל חמש חברות שלה מאותו מוסד התגיירו בעקבותיה. הן מצאו את המחשב שלה פתוח בערוץ הקליפים שלי, וכך התחקו אחרי הדרך שהיא עשתה. שמעו את השירים שלי במחשב שלה, התאהבו ביהדות, והחליטו להתגייר. אחת מהן התארסה בזמן הלידה של הבת שלי".
• • •
אנחנו יורדים לכמה דקות לרחוב הבני־ברקי, ובתוך שלוש דקות הוא מקבל עשר בקשות לסלפי משותף. לא רק מצד חרדים: גם כמה חובשי כיפות סרוגות מזהים אותו ופונים אליו, ואפילו חילוני אחד. שטיינמץ לא מסרב לאיש.
"אבא שלי הוא יהודי חסידי שיושב ולומד תורה. עד לפני שנה הוא לא ראה איך מבקשים להצטלם איתי, ואז הלך איתי ברחוב ונתקל בזה. הוא אמר לי: 'מוטי, אתה יכול לשמח יהודים עם כלום. רק עם שנייה צילום. יש לך יהלומים ברחובות, לך תאסוף אותם'.
"מאז אני מתייחס באורך רוח לכל סלפי. אני מרגיש שאני מקיים בזה שתי מצוות - גם משמח יהודים, וגם כיבוד אב".
להיט אחד שלו, שיצא לפני כשנה, חצה את גבולות המגזרים והכניס אותו גם לקהל הדתי־לאומי. מדובר בשיר "נפשי", דואט שלו יחד עם ישי ריבו, שזכה עד היום ליותר מ־6 מיליון צפיות ביוטיוב. שטיינמץ שר במבטא החסידי הרגיל שלו, וריבו - במבטא ישראלי.
"הדואט הזה היה עבורי יציאה מהקופסה. גם ליאור נרקיס פנה אלי לפני חצי שנה והציע דואט. אבל לא עם כל זמר אני יכול לעשות דואט. המבחן שלי הוא השאלה אם הטקסטים שלו אמוניים או לא. אצל ישי, כל הטקסטים שלו אמוניים ומדברים על ריבונו של עולם, ולכן לא הרגשתי שאני חורג מהקווים שלי. מכל הזמרים הישראלים הלא־חרדים, הוא היחיד שאני יכול לעשות איתו דואט".
ועדיין לא תוכל לבצע איתו את השיר על הבמה, כי ריבו מופיע במעורב.
"עשינו את זה בסוכות האחרון בבנייני האומה, כשהוא עשה מופע בהפרדה לחרדים, ואני הופעתי איתו בהפתעה לקהל. אבל נכון, בשאר המופעים שלו לא אוכל להתארח.
"אנשים שואלים אותי, במה זכיתי שהתקדש שם שמיים על ידי בעניין המופע בעפולה, ואני מרגיש שזה הגיע כי בנושא הזה מסרתי את הנפש ממש. אני עומד בשער, ואם אין הפרדה, אני לא אופיע.
"היה מלון בירושלים שהזמין אותי לשיר. כשבאתי, גיליתי שהמופע נערך לא בהפרדה, והלכתי הביתה. לא קיבלתי שקל. בלוס אנג'לס הציעו לי סכום גבוה במיוחד על אירוע שירה בדינר שהתקיים בהפרדה, אבל בלי מחיצה בין הגברים לנשים. סירבתי.
"יש לי עוד כלל: בחופות אני לא שר שירים שהם מודרניים מדי, או שהמילים שלהם הן מילות אהבה מתוך שיר השירים. אפילו כשמדובר בשירים חרדיים".
למה, בעצם?
"בגלל שהטקסט הזה נכתב על הקב"ה, ואנשים הופכים אותו לשירי אהבה. זה לא מתאים לי. אפילו 'בואי בשלום עטרת בעלה' אני לא שר, כי זה נכתב על הקב"ה, לא על אישה. זאת חומרה שהורידה לי לא מעט חופות יוקרתיות שאליהן הוזמנתי. אבל זאת ההלכה, ואני לא זז ממנה".
• • •
כשאנחנו משוחחים, ביום ראשון השבוע, שתי הופעות נוספות של שטיינמץ נמצאות בסימן שאלה, לאחר שהוגשו עליהן עתירות לבתי המשפט. האחת בנהריה, שאמורה להתקיים למחרת, בהפרדה (ואכן התקיימה), והאחרת בחיפה, שמיועדת לגברים בלבד ומתוכננת ליום שני הקרוב.
לא קל להתנהל כשכל הופעה שלך עומדת בסימן שאלה.
"מי שמכיר אותי יודע שאני חי באמונה חזקה שמה ששלי, שלי. את הפרנסה שנקצבה לי משמיים מראש השנה, אני אקבל. מקסימום אעבוד קצת פחות, אבל אקבל את אותו דבר. מה רע?"
תסביר לי, פרקטית: אתה מתחיל לשיר במופע בנפרד, ומולך נכנסות שתיים־שלוש נשים, לצד הגברים. מה אתה עושה? איך אפשר לשלוט בזה?
"מאוד פשוט: אני עוצר את ההופעה, עד שיסדרו את הבלאגן. גם במופע בעפולה היתה קצת ערבוביה בשלב מסוים, אז עצרתי וחיכיתי.
"לא מזמן היה לנו אירוע במלון, ושם אנשים יושבים באולם, לא תמיד לפי כללי הצניעות, למרות שמכריזים מראש שמדובר באירוע נפרד. אני נכנס לאירוע ומתחיל שיר ראשון, רואה זוגות שהתיישבו יחד.
"אמרתי להם: 'אנשים יקרים, אני מאוד אוהב אתכם ורוצה לשמח, אבל יש לי עקרונות שאני עומד עליהם, והפסדתי עליהם בעבר הרבה כסף וגם יוקרה. אז אני מבקש מכם: כבדו את העקרונות שלי, כדי שנוכל להמשיך בהופעה'.
"יצאנו החוצה, עברה חצי שעה, אותם זוגות הבינו שאין יותר מדי מה לשחק, כי לא אחזור לשיר אם לא יכבדו. אז הם נפרדו כל אחד לצד שלו, וחזרתי להופיע".
אישה חרדית פרסמה פוסט בפייסבוק, שבו היא שואלת למה משפחה חרדית יכולה ללכת לפארק יחד, אבל צריכה להיפרד במופע מוזיקלי.
"אירוע של מוזיקה הוא קדוש מבחינתי. זה באמת ככה אצלי. בכל פעם שאני שר בהופעות, אז או שאני מודה להשם בשירה, או מבקש על ירושלים שתיבנה, או מבקש על פרנסה. זה סוג של תפילה. לכן מבחינתי, האולם הוא סוג של בית כנסת, ולפני הכל, צריך שתהיה הפרדה.
"תזכור גם שלהופעות לא באות רק משפחות, יש גם רווקים ורווקות, ויכולות להיווצר מכשלות. ולא רק להם - גם לנשואים יכולים להיות מכשולים. יש עניין של 'כל כבודה בת מלך פנימה', שעל אישה לשמור את עצמה מפני ערבוביה עם גברים. אני לא רוצה להיות הכר הפורה לזה.
"אלה שמחזיקים את עצמם ליברלים וחושבים שזה מותר, הם ליברליים יותר. אבל לפי ההלכה יש להקפיד על הפרדה".
עם דמעות במורד הלחי. מומחה בשירי הרגש // צילום: אלי קובין
זמרים חרדים אחרים, כמו אברהם פריד, כן מופיעים במעורב.
"לאברהם פריד יש את הגב של הרבי מחב"ד, שהורה לו על הקריירה המוזיקלית כשליחות. זה ההיתר שלו. אני מאמין שגם שאר הזמרים החרדים שמופיעים כך, קיבלו היתר מהרבנים שלהם.
"יש כאן בהחלט פיתוי של כסף ושל כבוד, וזה פיתוי ענק. אבל מהרגע שנכנסתי לעולם הזה, קיבלתי על עצמי שלא משנה מה יעמוד לי בדרך - אני עומד על נושא ההפרדה כחומה בצורה, גם אם אשלם על זה מחיר.
"לפני כמה שנים, כשהייתי בתחילת הקריירה, הזמינו אותי להופיע ב'האסק' בניו יורק. זה מופע שנחשב לנקודת ציון לכל זמר חרדי, מעין סמל סטטוס, אבל הוא נערך במעורב. זה היה עבורי ניסיון מאוד קשה, אבל לא היה לי ספק שלא איענה להזמנה.
"לפני כמה חודשים, המארגנים הבינו שיש קהל חרדי גדול בארה"ב שלא בא למופע מעורב, ועשו ערב מוזיקלי לגברים בלבד בניו יורק. הוזמנתי להופיע שם".
איך התקבלה בארה"ב ההופעה לגברים בלבד? שם לא פעלו נגד זה?
"ממש לא, וזה רק מראה את הצביעות שיש כאן בארץ. בארצות הגויים, בכל העולם, אנחנו מופיעים בהפרדה מלאה ועם תקציבים ממשלתיים. עשינו אפילו מופע פארק בחו"ל בהפרדה מלאה. בכל מקום מבינים שיש קהל שזו הדרישה שלו, ויש הכלה והבנה של אנשים שחושבים אחרת ממך. רק בישראל לא".
• • •
אין לו טלוויזיה בבית, והוא מסתובב עם טלפון כשר. יש שמגדירים אותו כ"עומר אדם של המגזר החרדי".
זה מחמיא לך?
"בוודאי, כי עומר אדם שבר שיאים שאף זמר ישראלי אחר לא שבר, בפארק הירקון. אגב, זה הזמן לתמוך בו על קידוש השם האדיר שהוא עושה במדינת ישראל. הוא שינה סדרי עולם, כבר שלוש שנים שהפסטיגל לא מתקיים בשבת בגלל שהוא מסרב להופיע בשבת. זה ממש שינוי סדרי עולם. כבר נהיה טרנד של זמרים, שמצהירים שלא יופיעו בשבת".
עם מי מהזמרים הישראלים יש לך קשר?
"יש לי קשר טוב עם חנן בן ארי. היינו לפני כמה שנים שלושה ימים בקפריסין, בילינו כל הזמן יחד, והפכנו חברים טובים".
אתה נמצא ברשתות החברתיות? אין היום זמר, אפילו חרדי, בלי דף פייסבוק או אינסטגרם.
"עד לפני חודש היה לי רק ערוץ רשמי ביוטיוב. לאחרונה העבירו מעריצים להפקה שלי את ניהול עמוד האינסטגרם שהם פתחו על שמי, שיש בו כבר 5,000 עוקבים.
"שתבין, יש היום כמה וכמה חשבונות אינסטגרם על השם שלי - כולם פייק, וגם עמוד פייסבוק וחשבון טוויטר - שפועלים באופן עצמאי, בלי קשר להפקה שלי. לי יש רק עמוד אינסטגרם רשמי
(@motty.steinmetz) וערוץ יוטיוב".
מה החלום המוזיקלי שלך? אני מניח שלא תעשה הופעה עם הפרדה בקיסריה.
"הופעתי לפני שנה באמפי פארק בעיר החרדית אלעד, ובאו לא פחות מ־13 אלף איש. זה פי שלושה מקיסריה. אבל החלום שלי הוא שלא תהיה לי מגבלה תקציבית בהופעות, ושאוכל לעשות אותן ברמה הכי גבוהה שיש, עם 30-40 נגנים, מקהלה מכובדת, שיהיה שואו. היום מופיעים איתי בין שבעה ל־15 נגנים.
"ויש לי גם חלום לעשות סיבוב הופעות ברחבי העולם היהודי, בהפרדה מלאה".
השוק של המופעים בהפרדה גדול מספיק כדי לפרנס זמר חרדי?
"יש מספיק 'דינרים' ומופעים כשרים בהפרדה. התרבות החרדית התפתחה מאוד בשנתיים־שלוש האחרונות, וברוך השם, אני מתפרנס יפה מהעבודה כאן בארץ.
"לפני שנה הייתי קרוב לעבור לניו יורק, שם יש יותר אופציות, ויותר אנשים שיכולים לפתוח את הכיס. אבל אז החלטתי שלחם וחלב יש לי בבית, ויש גם את מצוות יישוב ארץ ישראל. אם השם מחליט שמגיע לי יותר - הוא ייתן לי יותר, ולא חשוב איפה אגור".
chananibl2@gmail.comטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו