הוליווד עדיין לא התחסנה | צילום: GettyImages

חולה לה לנד: הוליווד עדיין לא החלימה מהקורונה

תעשיית הבידור החזקה בעולם הראתה בשנה החולפת המון סימנים של חולשה • בקולנוע: התחזיות התבדו, ההכנסות צנחו והציפיות שקעו • בטלוויזיה: הסטרימינג השתבש, הודח יורש, והסוף התפקשש • במוזיקה: ביונסה שתקה, אדל ביטלה וסוויפט התנערה מפדיחה עצומה • שלוש שנים אחרי פרוץ מגיפת הקורונה, הוליווד עדיין לא התחסנה

בדפי ההיסטוריה של הוליווד שנת 2022 תיזכר בזכות קאמבק חייו של טום קרוז בן ה־60 בסרט ההמשך "אהבה בשחקים: מאווריק" שריסק את הקופות, ביונסה שהפגיזה עם אלבום חדש שזכה לתשואות, ושלל בלתי נדלה של תוכן טלוויזיוני. אך אל תיתנו לכל אלה להטעות אתכם - תעשיית הבידור עדיין אוספת את השברים מהמשבר הכלכלי האדיר בתולדותיה.

"בינואר עדיין היתה התרוממות רוח הודות להצלחת 'ספיידרמן: אין דרך הביתה', שגרף 1.9 מיליארד דולר בקופות ואת תואר הסרט השישי הכי רווחי בהיסטוריה", משחזר פול דרגרבדיאן, אנליסט מדיה של חברת "קום־סקור", המספקת שירותי דגימה שיווקית וניתוח פיננסי של ענפי הבידור והפרסום בארה"ב. "ההצלחה של הסרט נסכה ביטחון ואת התחושה שאולמות הקולנוע מתמלאים מחדש. אבל בפועל - זה עוד רחוק מלקרות".

כעת, מסביר דרגרבדיאן, מקרה המבחן הבולט והחשוב ביותר הוא של "אווטאר: דרכם של המים", שבינתיים לא עומד בציפיות. "הסרט הכניס סכום נאה של 134 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון לצאתו בארה"ב, אבל זה פחות באופן משמעותי מההערכות ורק חצי ממה ש'ספיידרמן' עשה כשעלה לפני שנה בדיוק. אלו לא החדשות המעודדות שקיוו להן בהוליווד.

יצליח לעמוד במבחן? "אווטאר: דרכם של המים", צילום: AP

"נוסף על כך, בסוף השבוע האחרון, של חג המולד, סופת הענק אליוט, שכונתה 'פצצת הציקלון', שיבשה לכולם את התוכניות, וגם בסין, שנחשבת שוק קריטי לקולנוע, נשארו בבתים נוכח העלייה בתחלואה שם". האנליסט מודה שאת תוצאות "מבחן אווטאר" נדע רק בהמשך, אך העתיד לא נראה מבטיח. "אם כמו הסרט הראשון בסדרה גם 'דרכם של המים' יציג בבתי הקולנוע לאורך שבועות רבים, יהיה לו סיכוי להפוך להצלחה הפנומנלית שציפו לה, אך כפי שזה נראה כרגע אנחנו לא שם".

צניחה חופשית

בעקבות "אהבה בשחקים: מאווריק", שהכניס במצטבר כמעט 1.5 מיליארד דולר, קרוז הוכתר באופן לא רשמי לכוכב ההוליוודי הענק האחרון שהשיב את הציבור לאולמות. אחריו ניצבים "עולם היורה: עולם חדש", שסיים את טרילוגיית ההמשך של הדינוזאורים המשובטים עם קצת יותר ממיליארד דולר, ו"אווטאר: דרכם של המים" הוא המצטרף השלישי למועדון המיליארדים של 2022. גם "המיניונים: עלייתו של גרו" ו"הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" הצליחו בקופות, אך לא עברו את רף המיליארד. לשם השוואה, בשנת 2019 תשעה סרטים הכניסו יותר ממיליארד דולר בקופות, מהם שבעה של דיסני.

החזיר את הציבור לאולמות. טום קרוז, צילום: Scott Garfield

עונת הקיץ הסתיימה מוקדם מהצפוי. "רכבת הקליע" עם בראד פיט יצא בתחילת אוגוסט והכניס פחות מרבע מיליארד דולר. רק אחרי עשרה שבועות עלה לאקרנים סרט עתיר תקציב אחר, "בלאק אדם" עם דוויין ג'ונסון, שאמור היה להפיח רוח חדשה במפרשים של אולפני וורנר ו־DC קומיקס, אבל כשל לעשות זאת עם הכנסות של כ־391 מיליון דולר בלבד. מרגע כתיבת שורות אלה ועד שיעלה סרט גדול נוסף יעברו עוד שבעה שבועות תמימים, אז "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" של דיסני ומארוול ישאף להיות שובר הקופות הראשון של 2023.

הסיבה לפערים הארוכים בין מועדי יציאת הסרטים היא עיכובי הצילומים לאורך תקופת הקורונה, שיצרו פקקים בחדרי העריכה והפוסט־פרודקשן של הוליווד. בעקבות זאת העבודה עליהם התארכה ועלייתם נדחתה, במקרים רבים אף יותר מפעם אחת.

התחזית עומדת כרגע על סך שנתי סופי של כ־25.8 מיליארד דולר בקופות מכל העולם, בעוד הציפיות בתחילת השנה עמדו על כ־33 מיליארד והרבה מאחורי 2019, אז נקבע שיא כל הזמנים עם 42.3 מיליארד. הציפיות האופטימיות ביותר לשנה הבאה הן של עלייה של 12% בלבד, לסך של 29 מיליארד דולר.

"סרטי אימה דלי תקציב כמו 'סמייל', 'בלק־פון' ו'האלווין: הסוף' הניבו קופה נאה באופן יחסי, אבל סוף השבוע של חג ההודיה היה חלש, ו'עולם מוזר' של דיסני כשל לחלוטין. הקהל אמנם חזר לאולמות, אך עם זאת ניכר כי הוא צריך סיבה טובה באמת כדי לצאת מהבית, לאחר שהתרגל לצרוך סרטים בסטרימינג בתקופת הקורונה.

"האולפנים ממשיכים עדיין לבחון אסטרטגיות שיווק שונות. נטפליקס, למשל, שחררה לבתי הקולנוע למשך שבוע בלבד את 'רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית' עם דניאל קרייג, חודש לפני שעלה בשירות הסטרימינג. הסרט הראשון בסדרה היה הצלחה קופתית, ואין ספק שהניסיון הזה התבטא בהפסד הכנסות פוטנציאליות. 'הפייבלמנים' של סטיבן ספילברג בקושי הכניס 10 מיליון דולר חודש לאחר צאתו, שפל מסחרי עבור הבמאי המהולל, אף שהסרט זכה לביקורות מצוינות ובוודאי יבלוט בעונת הטקסים".

מה המפתח למשיכת קהל כיום?

"צירוף של מרכיבים. אם נבחן את מקרה 'אהבה בשחקים', זה לא רק טום קרוז אלא גם המותג הנוסטלגי שעימו הוא הגיע למסך הגדול, הקהל ידע בבטחה למה לצפות. מהסיבה הזו אפשר גם לצפות להצלחה של הסרט השביעי בסדרת 'משימה בלתי אפשרית', שיעלה ביולי. מנגד, דוויין ג'ונסון נחשב לשחקן אהוב מאוד, אבל הכניסה שלו לז'אנר גיבורי־העל לא ריגשה כי הדמות לא היתה מוכרת. היום זה כבר לא מובן מאליו ששחקן פופולרי ימשוך קהל, אלא יותר תאגידים קולנועיים שמורכבים מאנסמבל של שחקנים, וגם לא במאי עם שם גדול כמו ספילברג או טרנטינו".

כשל להשיב את הרוח ל־DC קומיקס. דוויין ג'ונסון ב"בלאק אדם", צילום: AP

מישהו הפסיק את הזרם

אבל לא רק באולמות יש צרות. לראשונה ענקית הסטרימינג נטפליקס החלה לאבד מכוחה עם אובדן מנויים וצניחת המניה שלה ב־35%, ובד בבד דיסני עקפה אותה עם כמות מנויים גלובלית, אף כי לא מדובר בנתון אורגני כי אם בשילוב של מנויים מחבילות שונות משווקים שונים בעולם בעקבות התרחבות דיסני+ באביב האחרון, כולל בישראל.

אבל גם לדיסני יש כאבי ראש משלה. בעקבות דאגה גוברת בקרב בעלי המניות בגלל האטה בצמיחה נקרא לדגל בחודש שעבר המנכ"ל המיתולוגי בוב אייגר והדיח את יורשו בוב צ'אפק שנתיים לאחר שנכנס לתפקידו.

המהלך הגיע לאחר שאצל המתחרים בתאגיד וורנר־דיסקברי קידמו לעמדת המנכ"ל את דיוויד זסלב, שבחודשים האחרונים חתום על החלטות מעוררות מחלוקת, ובהן ביטול פרויקטים גדולים כמו הסרט "באט גירל" וסדרה חדשה ל־HBO של ג'יי ג'יי אברהמס ("אבודים"), קיצוץ אכזרי בקטלוג התכנים בשירות הסטרימינג HBO מקס (שעתיד לעבור מיתוג מחודש) וחישוב מסלול מחדש של סדרת סרטי גיבורי־העל מבית DC קומיקס - זעזוע נוסף בניסיון להדביק את הפער מהמתחרים במארוול. אחת הנפגעות מהמהלך השנוי במחלוקת היא גל גדות, לאחר שהסרט הבא בסדרת "וונדר וומן" בוטל וחזרתה לדמות גיבורת־העל האייקונית מוטלת בספק.

"הקורונה למעשה האיצה אבולוציה צרכנית, שאם לא כן היתה מתרחשת בצורה הדרגתית", מסביר דרגרבדיאן. "האסטרטגיות העסקיות ממשיכות להשתנות ללא הרף, וכל החברות עדיין מנסות להבין איך הצופים מעדיפים לצרוך תכנים ואיך התעשייה תפעל בהמשך. כל אנשי העסקים החכמים האלה מתמודדים עם דינמיקת השוק המאתגרת בכל הזמנים. אם חשבנו בהתחלה שבתי הקולנוע חטפו את המכה העיקרית מהקורונה - הבעיות בנטפליקס מראות שגם בסטרימינג יש שיבושים. לא משעמם לרגע".

שפל מסחרי עבור ספילברג. "הפייבלמנים", צילום: AP

כאוס טלוויזיוני

בצל מאבקי הכוח בין שירותי הסטרימינג, הסדרה הנצפית ביותר בארה"ב כיום היא דווקא דרמת המערבון "ילוסטון", שבאופן מפתיע מאוד הצלחתה הפנומנלית הושגה למרות שהיא לא משודרת בערוץ מסחרי כמו NBC או CBS, אלא בפרמאונט, אחד מערוצי הכבלים האמריקניים. הסדרה עוקבת אחר יריבויות ואינטריגות משפחתיות סביב בעלי החווה הגדולה ביותר בארה"ב, שאותו מגלם זוכה האוסקר קווין קוסטנר. היא מושכת ממוצע שבועי של 11.3 מיליון צופים, עקפה את "NCIS" הוותיקה והפופולרית בטבלאות הרייטינג והתרחבה כבר עם שתי סדרות־בנות, כולל "1923" שעלתה לפני שבועיים, בכיכובם של האריסון פורד והלן מירן. סוד ההצלחה שלה טמון בערכים המסורתיים של אמריקה השמרנית עבור קהל רב שעדיין מעדיף צפייה בערוצי הטלוויזיה על פני סטרימינג, בניגוד מוחלט לטרנד שינויי הרגלי הצפייה של השנים האחרונות.

ואם רציתם עדות נוספת לכאוס הטלוויזיוני - לפי נתונים שפרסם מגזין "וראייטי", ב־2022 נקבע שיא בלתי הגיוני של 2,024 סדרות מקור, מספר כפול מלפני עשור. הנתון הלא ריאלי הזה של תוכן חדש, שנובע מהתחרות האימתנית בין ספקי התוכן השונים, הוכח כלא משתלם בעליל, ועל פי התחזיות בשנה הבאה הכמות השנתית של תוכן חדש צפויה להצטמק - לראשונה בהיסטוריה.

היצע הענק השנה כלל סדרות עתירות תקציב ויחסי ציבור כמו "בית הדרקון", "שר הטבעות: טבעות הכוח" ו"אנדור", ומיני־סדרות מדוברות, ובראשן "דאהמר - מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר" ו"הלוטוס הלבן". וכשהמלחמה על תשומת הלב למוצר הטרי והנוצץ על המדף היא בעדיפות, שלל סדרות הגיעו לסופן, כמעט ללא חגיגות הפרידה המקובלות. "המתים המהלכים" ירדה מהמסך אחרי 11 עונות, "שחור כזה" אחרי שמונה עונות, "הטובות לקרב", "החיים עצמם" ו"סמוך על סול" אחרי שש עונות כל אחת, "אטלנטה", "להרוג את איב", "אוזרק" ו"ווסטוורלד" אחרי ארבע עונות, "נפילות חדות" אחרי שלוש עונות ו"אדוני ראש העיר" אחרי שתי עונות.

גרסאות טלוויזיונית של "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון", "אשתו של הנוסע בזמן" והעיבוד האמריקני לסדרה הישראלית "על הספקטרום" בוטלו בתום עונה אחת בלבד. מובן שלאור הנתון הבלתי נתפס של סדרות חדשות, רבות מהן נעלמו בלי שהספקנו אפילו לשנן את שמן.

לא תחזור. גל גדות כ"וונדר וומן", צילום: AP

מופע חורק

גם תעשיית המוזיקה לא הצליחה להתחמק מתקלות השנה, וגם התותחים הכי כבדים לא תמיד פגעו במטרה.

ביונסה הוציאה את "רנסנס", אלבום אולפן סולו ראשון מזה שש שנים וחצי, והיא מובילה את רשימת המועמדויות לטקס הגראמי בפברואר, תשע בסך הכל, והשוותה בכך את שיאו של בעלה הראפר ג'יי־זי, עם מרב המועמדויות המצטבר אי־פעם עבור אמן. אולם בניגוד גמור להצלחה אצל המבקרים, מאז שחרור טיזר ויזואלי אי־אז באוגוסט היא לא קידמה את האלבום כלל, לא הוציאה סינגלים או קליפים, והכי תמוה - לא הכריזה על סיבוב הופעות חדש.

מהצד הבריטי של המפה, אדל - שנושפת חזק בעורפה של ביונסה ברשימת המועמדויות לגראמי ואף מאיימת לשחזר את הניצחון על המלכה בי כמו בפעמיים הקודמות שבהן הן הלכו ראש בראש - אחראית לפדיחה עצומה עם דחייה פתאומית של המופע המצופה שלה בלאס וגאס.

"זהו הרגע הנורא ביותר בקריירה שלי", הודתה, "הייתי מרוסקת, אבל לא היתה שם נשמה, הבמה לא עוצבה נכון, הרגשתי רחוקה מהלהקה, היתה חסרה אינטימיות, ואולי שאפתי ליותר מדי", ניסתה לתרץ בראיון למגזין "אל" את הביטול שקרה בהתרעה של יממה אחת בלבד. המופע עלה לבסוף בחודש שעבר, באיחור אופנתי לתקופה המוזרה הזאת של עשרה חודשים.

אבל הפיאסקו הגדול ביותר של 2022 קשור לכוכבת פופ אחרת, טיילור סוויפט. בד בבד עם יציאת אלבומה העשירי "Midnights" באוקטובר, הכריזה סוויפט על סיבוב הופעות שייצא לדרך בחודש מארס, ושצפוי להפוך לרווחי ביותר אי־פעם של זמרת, עם הכנסות המוערכות בכ־591 מיליון דולר. בכך תעקוף את מדונה ואת סיבוב ההופעות "סטיקי אנד סוויט" בשנים 2008-2009 שהכניס 407 מיליון דולר, ושכזכור הסתיים בשתי הופעות מול 100 אלף איש בפארק הירקון. אגב, שיאן סיבובי ההופעות הרווחי בהיסטוריה הוא הזמר הבריטי אד שירן, עם 776 מיליון דולר בשנים 2017-2019. סיבוב ההופעות הבא שלו יתחיל בעוד שלושה שבועות.

מכירת הכרטיסים המוקדמת לסוויפט עבור מעריצים עם קוד מיוחד שברה שיא עם מספר חסר תקדים של 2.4 מיליון כרטיסים, אבל גם שברה את אתר טיקטמאסטר שקרס, והמכירה לקהל הרחב בוטלה. סוויפט פרסמה פוסט התנצלות לרבבות המעריצים המאוכזבים שלא ממש עזר להם, בזמן שכרטיסים החלו לצוץ באתרי יד שלישית, חלקם במחיר מופרך של 22 אלף דולר. חברת "לייב ניישן", המנהלת את סיבוב ההופעות, הסבירה כי נרשמה דרישה מטורפת ל־14 מיליון כרטיסים, שכדי לעמוד בזה תצטרך הזמרת להופיע בכל יום במשך שנתיים וחצי ללא הפסקה.

ביטלה בהתרעה של יממה. אדל, צילום: REUTERS

מה הלאה? תבדקו בטיקטוק

כמו סוויפט, גם טיקטמאסטר ולייב ניישן התנערו מאחריות. מעריצים הגישו תביעת הונאה נגד חברת הכרטיסים, ומרוב באזז שלילי אפילו מחלקת המשפטים של ארצות הברית חוקרת את הפרשה.

"טיילור הפליאה להוציא אלבום שמכר 1.5 מיליון יחידות בשבוע הראשון, פעם ראשונה שדבר כזה קורה מאז 2015, אבל לא היה אפשר לחזות שהבהלה לכרטיסים תהפוך לבלאגן הגדול של השנה", אומר מספין פקאדו, עורך המוזיקה של המגזין "הוליווד ריפורטר", שמנסה לשמור על אופטימיות למרות התחזיות הקודרות והפלופים המביכים. "כמו באד באני, קנדריק לאמאר והארי סטיילס, היא הותירה את החותם על 2022 עם אלבום מצליח, ולכאורה נראה שאנחנו חוזרים למצב נורמלי, אבל אנחנו עדיין לא מאה אחוז שם.

"בנוגע לביונסה, אני מעריך שהיא פשוט רצתה שהמעריצים יתרכזו קודם כל בהתמקדות המוזיקלית שלה בדאנס־האוס, ללא מרכיב ויזואלי, אבל למרבה האירוניה השיר 'Cuff It', שלא תוכנן לצאת כסינגל, תפס תאוצה בטיקטוק והפך משם ללהיט, בדומה לשיר של קייט בוש 'Running Up That Hill' מ־1985, שזכה לתשומת לב מחודשת כשהושמע בפרק של 'דברים מוזרים', הפך לטרנד טיקטוק וזינק לצמרת המצעדים. היום כל חברות התקליטים נשמעות להלך הרוח של טיקטוק ומנסות לפצח אסטרטגיה שיווקית משם.

"אני גם בטוח שביונסה תכריז על סיבוב הופעות ותוציא סינגלים בצורת סרט מוזיקלי כפי שעשתה באלבומיה הקודמים, אבל רק כשזה יהיה מושלם בעיניה, בדומה לאדל שסירבה להעלות את המופע כי לא היתה מסופקת. אזכיר שבטקס הגראמי של 2017 היא עצרה שידור חי באמצע והתחילה מחדש כי לא היתה מרוצה. לא כל אמן יכול לשלוט בסיטואציות כאלו ולהכתיב איך הן יבוצעו. ביונסה ואדל יכולות".

מי צפוי לככב בשנה הבאה?

"ריהאנה תוביל את מופע האמצע בסופרבול הקרוב, וכל הסימנים מראים שזו עומדת להיות השנה שלה. יש לה שלל להיטים, ואני משוכנע שהיא תספק את הסחורה, אולי בשילוב אלמנטים משורשיה בברבדוס. הגיוני שהיא תשלב במופע גם מוזיקה חדשה, הרי מדובר בפלטפורמה הכי נצפית שיש, ואולי היא אפילו תשיק אלבום ראשון זה שבע שנים ותכריז על סיבוב הופעות. שיר הנושא שביצעה עבור 'הפנתר השחור: וואקנדה לנצח' מועמד לגלובוס הזהב בקטגוריית השיר המקורי, והסיכוי גבוה גם שיהיה מועמד לאוסקר. כמו כן, עבור מופע הסופרבול היא יכולה להיות מועמדת וגם לזכות באמי. היא כבר הוכיחה את מעמדה כאייקון, והישגים כאלו רק יחזקו זאת. אני מאמין שהסבלנות תשתלם לכולנו, ובגדול".

dcaspi@goldenglobes.org

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...