7 מאכלים שאתם אוכלים בדיאטה - אבל גורמים לכם להשמין

ישנם המון מאכלים שמקושרים אצלנו לבריאות וירידה במשקל, אבל בכמות גדולה הם עשויים לגרום לנו בדיוק לתוצאה ההפוכה • אז לאיזה מאכלים אתם צריכים לשים לב כשאתם מנסים להרזות?

"אין שום מאכל שאסור לאכול": שירלי קורן מסבירה

קרה לכם שהתחלתם לעשות דיאטה, שיניתם את התזונה שלכם, אתם מודעים יותר, מוותרים על עוגות ושוקולד, מזמינים תמיד סלט כשאתם הולכים למסעדות, אבל עדיין משהו לא עובד?

הבעיה היא שישנם המון מאכלים שמקושרים אצלנו לבריאות וירידה במשקל
אבל בפועל בכמות גדולה הם עשויים לגרום לנו בדיוק לתוצאה הפוכה - עלייה במשקל במקום ירידה.

המזונות "הבריאים" עלולים להיות משמינים, צילום: GettyImages, אילוסטרציה

כדי לרדת במשקל אנחנו רוצים להיות בגרעון קלורי, להכניס פחות קלוריות ממה שאנחנו מוציאים. הבעיה היא שיש מאכלים שאם נאכל מהם בכמות גבוהה, הם עלולים להיות משמינים. אז לאיזה מאכלים אתם צריכים לשים לב כשאתם מנסים להרזות ולמה לא כל מה שנחשב בריא הוא גם מרזה?

"אכלתי חופן אגוזים"

אגוזים ושקדים שייכים לקבוצת השומן והם בעלי ערכים תזונתיים טובים. הם מכילים ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן חיוניות, אומגה 3 והם משפיעים על בריאות הלב ואפילו תורמים לתחושת השובע כשאנחנו מוסיפים אותם לארוחות או לנשנושים.

עם זאת, חשוב לזכור שהם גם עשירים בקלוריות ובלי לשים לב עלולים להגדיל לנו משמעותית את ההכנסה הקלורית היומית ולהוביל לעלייה במשקל, שכן ב-100 גרם אגוזים יש בין 500 ל-700 קלוריות.

אגוזי פקאן, צילום: Getty Images

מיצים ונהנים

מיצי פירות תמיד מקושרים לנו לבריאות, בכל מקום שיש בו ארוחת בוקר בריאה תמיד מוגשת גם כוס מיץ תפוזים סחוט ומרענן. אבל האם ידעתם שכדי לקבל כוס מיץ תפוזים נצטרך להשתמש בממוצע ב-4 תפוזים?

אם היינו צריכים לאכול את התפוז שלם כנראה שלא היינו אוכלים ארבעה תפוזים ברצף אבל כשזה מגיע למיץ, הסיפור הוא לגמרי אחר. 

מיצי פירות, צילום: GettyImages

"להזמין רק סלט במסעדה"

ירקות חשובים מאוד לתהליך הירידה במשקל, הם עשירים בסיבים, ויטמינים ומינרלים, הם מעלים את תחושת השובע והם הדלק המושלם לחיידקי המעי שלנו. הבעיה היא שהסלט תמיד מגיע עם רוטב ותוספות שונות כך שהוא יכול בקלות להגיע ל-600 או 700 קלוריות למנה. רוצים סלט? בקשו את הרוטב בצד וכך תוכלו לשלוט בכמות הקלוריות שאתם מוסיפים למנה.

גרנולה זה בריא?

ידעתם שיש השפעה ענקית של המיקום שהמוצרים נמצאים בסופר על הבחירות שנעשה? גרנולה תמיד נמצאת במעברי הבריאות. הבעיה היא שלא כל גרנולה היא באמת בריאה וגם גרנולה יכולה להיות משמינה. רגע לפני שאתם קונים, תסתכלו על הערכים התזונתיים ותבחרו בכזו שהסוכר או השמן לא נמצאים אצלה במקומות הראשונים ברשימת המרכיבים.

גרנולה קנויה, צילום: @Icon_ade / vecteezy

חטיפי בריאות

השם לבד כבר הופך את החטיפים הפופולריים לבעייתיים במיוחד. היתרון שלהם הוא שהם מגיעים באריזות אישיות ואז הרבה יותר קל לנו לאכול כמות מדודה יותר. החיסרון שבחלק מהמקרים הם פשוט ממתק בתחפושת. לא רק שיש חטיפים עשירים בסוכר, אלא גם בגלל שזה מקושר לנו במוח למאכל ״בריא״, אנחנו נאכל מהם הרבה יותר בגלל הסיבה הזו.

כמה טחינה אתם מוסיפים לסלט?

גם טחינה שייכת לקבוצת השומנים הבריאים. היא עשירה בחומצות שומן חיוניות, באומגה 3, בויטמינים ובמינרלים נוספים - אבל גם היא בכמות גדולה עלולה לגרום לנו לעלות במשקל.

הכמות המומלצת היא 2 כפות טחינה מדוללות בארוחה. מדדו תמיד את הכמות שאתם מוסיפים לארוחה, העדיפו טחינה משומשום מלא שהיא בעלת ערכים טובים יותר, ותמיד כדאי טחינה ביתית ולא סלט טחינה מוכן שכבר מגיע מראש בתוספת חומרים משמרים.

חומוס - המאכל הפופולרי בישראל

ידעתם שסלטי חומוס הם הנמכרים ביותר בישראל? ובצדק! זה טעים וזה גם הכי ישראלי שיש. חומוס הוא למעשה קטניה שמכילה חלבונים ופחמימות, עשירה בסיבים תזונתיים ומכילה אינדקס גליקמי נמוך יותר בהשוואה לפחמימות אחרות, כך שזה מגדיל לנו את תחושת השובע.

חומוס, צילום: Ajale / pixabay

כשזה מגיע כממרח חומוס או סלט חומוס קנוי, נקבל גם תוספת של טחינה ושמן - מה שמשנה את הערכים והופך את החומוס לממרח עשיר בשומן.
הבעיה היא שבדרך כלל חומוס בחומוסיות לא מגיע כתוספת אלא ממש כמנה. מנת חומוס לבדה יכולה להגיע ל-250 או 300 קלוריות מבלי שהוספנו את הפיתה והפלאפל ליד.

לסיכום

כשאנחנו רוצים לרדת במשקל, יש לנו נטייה לבחור במאכלים ״בריאים״ יותר, אבל גם הם בכמויות גדולות בסוף יתרמו לצריכת קלוריות גדולה יותר ויכולים לגרום לנו לעלות במקום לרדת במשקל. חשוב לאכול את כל מה שאנחנו אוהבים ולא לוותר על מאכלים שונים רק בגלל שהם נראים לנו בראש כפחות בריאים. תזכרו שגם כשאנחנו בדיאטה אנחנו יכולים לשלב כל דבר שאנחנו רוצים - הכל בסוף עניין של כמויות.

שירלי קורן, דיאטנית קלינית ומאמנת כושר, מייסדת אפליקציית הכושר FitMama.
להורדת האפליקציה לחצו כאן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר