שלוש צלמות אופנה, חדשות וגם וותיקות, מספרות על הקשיים, הדילמות וההצלחות שבדרך, ועל ההבדלים שאי אפשר להתעלם מהם - בין נשים צלמות ולבין גברים. מה קורה על הסט כשאישה מצלמת אישה?
"אמרו לי שבגלל שאני אישה לא אוכל לעשות את העבודה הזאת"
שרון צובלי, בת 30 מניו יורק, שבקרוב חוזרת אלינו לארץ, גילתה את תחום הצילום כשהגיעה לישראל להתנדב לשירות בצה"ל.
מאז ומתמיד ידעה צובלי שהיא אוהבת אופנה, כך שהדברים התחברו מעצמם. "בארץ למדתי צילום בבצלאל, אך למעשה סיימתי את הלימודים ב'פרסונס' בניו יורק." היא מספרת.
אחד מהשיאים האישיים שלה קרה בתום הלימודים, כאשר נציגה מהמותג האיטלקי מקסמארה ראתה תיק העבודות שלה והציעה לה "הופעת סולו", כשנתנה לה את ההזדמנות לצלם עבור המותג, ולפרסם את תמונותיה בחנות המרכזית בלב ניו יורק. כיום היא צלמת אופנה ומנהלת אומנותית, העובדת עבור המגזינים המובילים בעולם כגון: Cosmopolitan , MaxMara, Net-A-Porter, W, Harper's Bazaar

לא נתנה לדבר לעצור בעדה. שרון צובלי עם פריס הילטון
"כאשר עבדתי כמנהלת אומנותית ב'ויקטוריה סיקרט', שמתי לב שצלמים גברים נוטים לצלם את הדוגמניות באופן יותר מיני, בעוד המותג מוכר חזיות ותחתונים לנשים, ורוצה לתת לאישה את ההרגשה שהיא סקסית, אבל לאו דווקא מושא לפנטזיה מינית. זאת אחת מהסיבות שהחליטו שיהיו יותר צלמות מאשר צלמים", היא מסבירה. "ההבדל העיקרי בין מי שמחזיק את המצלמה - גבר או אישה, הוא בהרגשה של המצולם: כיצד הוא ירגיש מול המצלם. זה מה שמשפיע ישירות על התוצאה הסופית של התמונה".
.jpg)
לתת לאישה את ההרגשה שהיא סקסית, אבל לאו דווקא מושא לפנטזיה. צילום של צובלי עבור מגזין "לוסי"
את צובלי לא הפחידו הקשיים הצפויים במקצוע, "אנשים אמרו לי שבגלל שאני אישה לא אוכל לעשות את העבודה הזאת. מעולם לא נתתי לזה לעצור בעדי". ואכן היא לא עצרה.
לסיכום, המסר שהיא מעבירה למעוניינות להיכנס לתחום: "זה תחום מאוד תחרותי, אבל לעולם אל תתייאשי! רוב העבודות שאני מקבלת מגיעות מפה לאוזן ולכן חשוב ליצור קשרים באירועים חברתיים או אם יש חברה/מגזין שהיית רוצה לצלם עבורם - נסי להשיג את העורך או מי שאחראי על התחום. אם את לא יודעת מי האנשים הנכונים, בררי מי הם ואיך להגיע אליהם, כך שתוכלי לשלוח תיק עבודות. חייבים לתקתק. ולעולם לא לוותר".

"זה תחום מאוד תחרותי, אבל לעולם אל תתייאשי". צילום של צובלי עבור מגזין "לוסי"
"לפעמים צריך לשים את הקריירה בצד, כדי להתמסר גם לאימהות"
את התמונות של יפעת ורצ׳יק פרץ, בת 33 מגבעתיים, כבר בטח ראיתם במגוון קטלוגים למעצבים, קמפיינים והפקות אופנה למגזינים המובילים בארץ ועוד. לתחום הצילום היא נכנסה כבר לפני תשע שנים. לאחר שלוש שנות לימוד צילום ושלוש שנים בהן הייתה אסיסטנטית ומנהלת סטודיו של צלמים מוערכים, היא הבינה שהגיע הזמן לצאת לדרך עצמאית בעולם האופנה והביוטי. "לשמחתי, זכיתי בבן זוג מאוד מכיל ומאוד מרים ומלמד, שממנו למדתי איך להתמודד במצבים מתסכלים. תשע שנים זה לא מעט זמן להתבגר במקצוע."

"אישה צלמת, לרוב תהיה יותר רגישה לניואנסים קטנים בהעמדות או בדברים מסוימים, שדווקא נשים שמות לב אליהם, וגברים לא תמיד", היא מסבירה. לדבריה, צילום טוב הוא כזה שהמצולמת משדרת משהו מאוד טבעי ונוח מול המצלמה ולא מתאמץ. "לעיתים, כשאישה מצטלמת מול גבר, היא עלולה לעטות דמות קצת שונה ואולי יותר פתיינית. את כל אלה אפשר לראות בפוזיציות ואפילו בעייני הדוגמנית עצמה."

צילום של ורצ'ק עבור מגזין "סגנון"
מלבד היותה צלמת אופנה, היא גם אימא: "לא פשוט לתת מאה אחוז בשני התחומים הללו, ואם אני רוצה להיות שם עבור בתי בשנים הראשונות שלה, לגדל אותה, להניק ולהיות חלק בלתי נפרד מהימיום שלה, אין לי ברירה אלא לשים את הקריירה שלי בצד,על 'הולד', על מנת שאוכל להתמסר לחלוטין לטייטל החדש והמרגש."

צילומים של ורצ'ק פרץ מתוך קטלוג ״מונה״ של המעצבת מוריה חמד
לדברי ורצ'יק פרץ, על מנת לשלב בין שני העולמות, צריך להגיע למקום הזה מתוך בחירה מלאה ואמיתית, אחרת עלולים לצוץ דיסונאנסים בין התפקיד הקרייריסטי לתפקיד האימהי הטרי. "לפעמים כדי לא לוותר על קמפיין נחשק בן זוגי מביא את בתנו לסט כדי שאניק אותה", היא מספרת.

צילום של ורצ'ק עבור מגזין "נשים"
עצמאות, אסתטיקה ויצירתיות
ליז כדר, בת 45, מקיבוץ נחשולים, חתמה לפני שנתיים קריירה ענפה של 17 שנים בחברת השמה בפריסה ארצית, עד שהחליטה לעזוב הכול, לקחת סיכון וללמוד צילום. "התחלתי בקורס יסודות בסטודיו 'גברא' וכל כך התלהבתי, שהמשכתי למסלול המלא", היא מספרת.
במהלך הלימודים, הבינה כדר שתחום האופנה הוא התחום בו היא רוצה להתמחות, "כי הוא משלב עצמאות, אסתטיקה ויצירתיות, שזה ה- DNA שלי", היא מסבירה, וכיום, מלבד צילום, היא עושה גם ארט וסטיילינג. בפרק זמן קצר יחסית, קצרה את הפירות ותמונות שצלמה התנוססו בגאווה על קיר קניון ענק.

יסודות המקצוע בדי.אנ.איי שלה. ליז כדר // צילום: עומר הכהן
כדר אמנם רק בתחילת דרכה, אבל כבר הספיקה לצלם עבור המעצבת נעמה בצלאל, עבור מעצבי שמלות כלה, למותגי תיקים ותכשיטים ( Tes, brAillo), וצילומי סטיל לייף (תמונות אווירה) עבור מותגים שונים, כמו למשל, הלבשה תחתונה למותג בוניטה דה מאס ועוד.
הצלמת הטרייה מאמינה שמגזיני אופנה שונים באונליין, עמודי אינסטגרם גדולים וכו', מהווים במה מכובדת עבור הצלמות השונות. אחת מהתמונות שצילמה אף הייתה מועמדת כתמונה הטובה ביותר באינסטגרם ישראל.
צילום של ליז כדר עבור המעצבת נעמה בצלאל
"בצילומי נשים, במיוחד בצילום נערות, חשוב לי להיות זהירה בתוצאה ובהנחיות למצולמות, על מנת לא להיגרר לפרובוקציות, אין לי עניין בזה", היא מספרת.
כדר מנדבת טיפ עבור אלו הנמצאות בתחילת דרכן במקצוע: "לא להגיד לא לכלום. להסכים להצעות שונות שאת מקבלת בתחילת הדרך. מכל פרויקט קטן יכולים לצאת בהמשך דברים עסקיים, שיתופי פעולה עתידיים, לומדים המון ויוצרים קשרים."

צילום וארט של כדר, מתוך הפקה אדיטוריאלית טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו