צילום: Getty Images // המדריך המלא לבשמים לחג

לקראת החג: סקירת הבשמים שכבשו את המדפים

עדין ונקי כאילו הרגע יצאת מהמקלחת, מתוק ורענן ליום עבודה, או אקזוטי ועשיר לפני דייט סוער • איזה בשמים לקנות? • המדריך המלא

מריחות את זה? זה לא הגפילטע פיש, זה ריח של ראש השנה, של חגיגיות, של התחדשות - ושל מדף עמוס בבשמים חדשים שנחתו על המדפים לקראת החג.

"שוק הבישום בישראל מוערך בשווי של כ־1.2 מיליארד שקלים", מדהים אותנו חזי חממה, סגן מנהלת שיווק וסחר קוסמטיקה בסופר־פארם. "את מרבית הבשמים רוכשים הישראלים בכמה נקודות זמן מרכזיות במהלך השנה: ראש השנה, פסח, חג המולד, ט"ו באב ויום האישה הבינלאומי במארס". 

בושם הוא לגמרי עניין של העדפה אישית, אבל בכל זאת החלטנו לסקר את מתקפת הניחוחות שבאה עלינו לטובה. בחירת בושם יכולה לגרום לכאב ראש (נסו להריח יותר משלושה בשמים בו בזמן), ולנו יש כמה דרכים להקל את העניין.

"תחום הבשמים נחלק לשלוש קטגוריות", מסבירה יהודית בלוואט, מדריכה ב"לילית קוסמטיקה", יבואני בישום בישראל. "בשמים רעננים שרוב רכיביהם הם פירות הדר, בשמים רומנטיים, שמורכבים מסוגים שונים של פרחים, ובשמים חושניים, אלו הם הבשמים הכבדים יותר, הפירותיים, התבליניים והעציים. 

"צריך להביא בחשבון שבחירה של בושם תלויה במצב הרוח הכללי שלנו ובאישיות. בושם נקי ורענן יתאים לרוב לנשים מינימליסטיות, כאלה שלבושות באלגנטיות יתרה וגם לטיפוסים ספורטיביים. נשים שיבחרו בבושם הנקי והרענן הן לרוב בעלות מודעות גדולה להשפעת הריח על הסביבה. בשמים שהמרקם שלהם עוצמתי וכבד יותר יתאימו לנשים בעלות תעוזה, שאוהבות גם פריטי אופנה בצבעים עזים".

נאוה סילוורה, מדריכת בישום של קלואה וקלווין קליין בישראל, מוסיפה: "חלוקה נוספת של בשמים היא 'טכנית' יותר - או דה טואלט או או דה פרפום. ההבדל הוא בריכוז ובתמהיל. שניהם מכילים אלכוהול, וככל שהאלכוהול נקי יותר, כך יש יותר מקום לתמהיל להתבטא. הפרפום הוא מרוכז יותר, חזק ואינטנסיבי, לעומת הטואלט, שהוא אוורירי וקליל".

מה שעוד כדאי להביא בחשבון בבחירה של בושם הוא המטרה. אם בעבר נשים היו שומרות אמונים לבושם מיתולוגי אחד, היום הלקוחות מסתערות על בשמים לבוקר, לערב או לאירועים מיוחדים. "כל אישה - וגבר - צריכים לפחות שניים־שלושה בשמים", מציינות בלוואט וסילוורה. "יש בושם שמלווה אותנו במשך היום, והוא עדין יותר. יש בושם שמתאים לאימון ספורטיבי, שהוא רענן ונקי ולא מגיב רע עם הזיעה. ויש ניחוח של חופש, ניחוח של חורף, ניחוח לאירועים אינטימיים או ניחוח שמתאים לבילוי עם הילדים. כל בושם שיוצא כיום לשוק מלווה בסקר צרכנים, ולכל ניחוח יש סיבה". 

ואחרונה חביבה היא, איך לא, האריזה. בקבוקי בושם הם כר פורה ליצירתיות של המעצבים, והשמיים הם הגבול. "התוצר הסופי", מדגישה בלוואט, "הוא הרמוניה של כל המרכיבים: אריזה, עיצוב הבקבוק והריח".

הישראליות רוצות יוקרה

"הבשמים האהובים ביותר בישראל בשנים האחרונות הם בושמי המותגים", אומר חממה. "שאנל, טום פורד, פראדה, גוצ'י. על בושמי היוקרה אין לעולם הנחות, וחתך הגילאים של הלקוחות רחב למדי. זה מתחיל בגיל צעיר מאוד, בעיקר בגלל טרנד הבישום של סלבס וידועני רשת".

כמה חזק? אם כבר לקנות יוקרה, לפחות שירגישו. "בארץ יש נטייה ברורה לכיוון רכישת או דה פרפום, אולי בגלל מזג האוויר", אומרת סילוורה. "חם פה ולח, והתפיסה היא שאם אנחנו מוציאים כסף, אנחנו מעדיפים משהו חזק, שיבלוט. ישראליות גם רוצות לשמוע את האמת, לדעת מה חושבים על הריח. הן מתייעצות, מקשיבות, אוהבות להתעדכן במהדורות מוגבלות ובחידושים בתחום ולקבל כל מידע על מבצעים. מעניין אותן הסיפור שמאחורי הבושם וגם מי הפרזנטורית. זהו דור מתוחכם, שבתוך חמש דקות מתעדכן בכל דבר". 

צבע עור ומזג אוויר

אז איך מחליטים על איזה בושם חדש להוציא כמה מאות שקלים? "בדקו את מדף הבשמים בבית, היזכרו במה שאתן נוהגות להשתמש וחשבו אם אתן רוצות בושם שיישאר עליכן שעות, או כזה שירגיש רענן וקליל א־לה הרגע יצאתי מהמקלחת", מייעצת סילוורה. "אם הגעתן למסקנה שאתן רוצות משהו אינטנסיבי וחזק, לא הייתי פוסלת אפילו ניחוח גברי".

בלוואט מדגישה: "גם לצבע העור יש השפעה על בחירת הבושם, ובעצם על העמידות שלו. בעור כהה יותר רמת החומציות גבוהה יותר וכך גם המלנין, ולכן יש לעור פחות עמידות לריחות. אם אתן כהות עור, כדאי לכן לבחור בניחוח עמיד במיוחד ובאו דה פרפום. אפשרות ריחנית נוספת היא להימרח בקרם גוף טרם השימוש בבושם (בניגוד לדעה הרווחת, הוא לא חייב להיות של אותו המותג) - מה שמשמר את העמידות של הריח על הגוף.

"גם לאקלים יש השפעה על בחירת הבושם. ככל שאנחנו מתקרבים למזג אוויר קריר אנחנו מתעטפים יותר, וככל שאנחנו עטופים יותר אפשר לעלות ברמת עוצמת הניחוח. כשקר יותר גם פחות מזיעים ויותר נועזים". 

להתיז גם על השיער

אז בחרנו מותג, ניחוח, בקבוק ואריזה. מה עושים עכשיו בכל הטוב הזה? מתיזים, אבל בעדינות. 

"את הבושם מתיזים על נקודות הדופק - שורשי כפות הידיים, מאחורי האוזניים, מאחורי הברכיים, בגב התחתון או באזור הטבור", מסבירה סילוורה. "אלו מקומות שיש בהם חום טבעי והם יוצרים את הפיזור הכי טוב של הריח. טרנד נוסף שהגיע אלינו מצרפת הוא להתיז בושם גם על השיער, מה שמאפשר לניחוח להתפזר באופן מדהים. חשוב מאוד להתיז על השיער ממרחק של 30-25 סנטימטרים, ולא ממרחק אפס. שימו לב, לא להתיז את הבושם כמו ספריי, אלא לעשות זאת בצורה אלגנטית ומכוונת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...