דו"ח קופות החולים: בצמרת התלונות - לאומית ומאוחדת

על מה מתלוננים מבוטחי הקופות? 61% מהקבילות היו בגין סל השירותים • 17% מהקבילות עסקו בבחירת נותן השירות • 14% עסקו ברפואת חירום

בצמרת התלונות - קופות החולים לאומית ומאוחדת // צילומים: יהושע יוסף ויהודה בן יתח // בצמרת התלונות - קופות החולים לאומית ומאוחדת

תלונות נגד קופות החולים: שיעור הקבילות המוצדקות הגבוה ביותר נרשם במאוחדת (1.7 ל־10,000 מבוטחים), אחריה לאומית 1.61, מכבי 1.48 וכללית 1.28. כך עולה מדו"ח מסכם על עילות נציבות בקבילות הציבור, העוסקת בתלונות על קבלת שירותים (אך לא בתלונות על איכות הטיפול או רשלנות).

כמעט 4,000 (3,979) תלונות התקבלו במשרד הבריאות ב־2019 בגין השירותים שמספקות קופות החולים למבוטחים. כשליש מהן היו מוצדקות. מדובר במגמת עלייה בשיעור הקבילות המוצדקות. בכ־15% מהקבילות הבעיה באה על פתרונה בעקבות הקבילה.

על מה מתלוננים מבוטחי הקופות? 61% מהקבילות היו בגין סל השירותים ועסקו בקבלת תרופות (565 קבילות), טיפולים ואשפוז (867) ובדיקות (700 תלונות, מחציתן של מבוטחים שהתלוננו על בדיקות הדמיה - CT ו־MRI). 

קופת החולים מאוחדת // צילום: יהושע יוסף
קופת החולים מאוחדת // צילום: יהושע יוסף

בנושא קבלת תרופות התלוננו בעיקר מטופלים חולי סרטן שזקוקים לתרופה ולאור התוויות ספציפיות לכל תרופה (192 קבילות). כמו כן, בלטו תרופות נוירולוגיות (92) ותרופות לטיפול במחלות עיניים (45 קבילות).

17% מהקבילות עסקו בבחירת נותן השירות (אי מתן הפניה לטיפול על ידי הקופה) ו־14% עסקו ברפואת חירום (הפניה למיון או פינוי באמבולנס). 4% מהקבילות עסקו בשירותים שבביטוחים המשלימים.

קופת החולים לאומית // צילום: יהודה בן יתח
קופת החולים לאומית // צילום: יהודה בן יתח

בשנת 2019 נמשכת המגמה של עלייה בשיעור הקבילות המוצדקות נגד כלל קופות החולים, וזאת ביחס לשנים 2017 ו־2018, והוא עומד השנה על 33.6% מכלל הקבילות נגד קופות החולים (שיעור הקבילות המוצדקות מתוך כלל הקבילות בשנת 2018 עמד על 32.3%, ובשנת 2017 על 27.6%). 

כן חלה עלייה משמעותית בשיעור הקבילות המוצדקות בקבילות הנוגעות לתרופות, העומד השנה על 33% (לעומת 30% קבילות מוצדקות בשנת 2018, 26% בשנת 2017).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר