"החלטה בריונית": המסעדנים זועמים על עליית העמלות של חברת תן ביס

מנכ"ל איגוד המסעדות: "הם ניצלו בצורה צינית את עליות המחירים במשק כשרובן לא נוגעות בהם" • מסעדן הכריז שיתנתק מהשירות של תן ביס ב-1 במאי: "אנחנו עושים את העבודה השחורה וההיי-טק השתלט על הלואו-טק" • תן ביס: "נמשיך לתת את התמורה הטובה ביותר עבור לקוחותינו"

שליח תן ביס, צילום: יהושע יוסף

המסעדנים מתקוממים בעקבות הודעת חברת תן ביס על עליית עמלות החברה בגובה של כ-25%. חלק מהמסעדנים, שפתחו קבוצה בשם "מתנתקים מתן ביס", הודיעו לחברה כי הם מתכוונים לנטוש את שירותיה, בשל עלייה זו.

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות אמר ל"ישראל היום" כי "זה אירוע גדול מאוד. תן ביס מתכוונים להעלות את העמלה על כל לקוח שאוכל אצלנו במסעדה ומשלם בכרטיס תן ביס. עמלת הסליקה תעמוד על 7.5% בתוספת מע"מ, שזה כמעט 10%. בהזמנה של משלוח מדובר ב-12.5% תוספת מע"מ. עם עלות השליח אנחנו עוברים את ה-30%. המסעדנים נסערים. אני חושב שיש מאות של מסעדנים שהתנתקו מהשירות שלהם ואני מעריך שינטשו אותם עוד. בעיקר מדובר בלקוחות קטנים יותר".

ברמן מדגיש כי "צריך לזכור שיש כאלה שלא יכולים להתנתק מהם כי הם תלויים בהם. על חברות שהן יותר גדולות, זה יקשה עליהם בצורה מיידית לנטוש את החברה כי הן צריכות למצוא אלטרנטיבה להכנסות האלה. הכוח של החברות הללו מגיע מההסכמים שהן עושות מול המעסיקים והן תופסות בעלות על העובדים שלהם, שבאים למסעדות. הם לא הלקוחות שלנו, אלא של תן ביס, ולכן אין לנו יכולת מיקוח עם החברות הללו. הן עושות ככל העולה על רוחן והן בעצם אומרות לנו שאם לא נרצה להישאר,  תהיה מסעדה אחרת. ההחלטה הזו מעלה את יוקר המחיה. זה מהלך דרסטי כי זו עלייה של עשרות אחוזים" .

"אני חושב שהם ניצלו בצורה צינית את עליות המחירים במשק כשרובן לא נוגעות בהם. הם לא מושפעים מחומרי גלם. אנחנו מושפעים מחומרי הגלם ואנחנו עושים את העבודה בשבילם. הם ניצלו את הלך הרוח במשק והם מעלים את המחירים" אומר ברמן ומדגיש כי "הם יודעים שהם לא צריכים להתמודד עם הלקוח קצה והם מצפים שנעלה את המחירים ושבהם זה לא יגע ציבורית".

שי ברמן,

לשאלה מה יקרה מבחינת המחירים במסעדות כעת, ברמן ענה: "אנחנו המסעדות הגענו לתקרת הזכוכית מבחינת המחירים. אי אפשר להעלות מחירים ללא הגבלה. אנחנו רוצים שהלקוחות לא ירגישו שהם צריכים להיפרד מתוכנית חיסכון כדי לשבת במסעדה. הציפייה שלהם היא שאנחנו נעלה את המחיר. אני חש שהפעם זה לא יקרה. כאמור, הגענו לתקרת הזכוכית מבחינת עליות המחירים. אנחנו לא יכולים להסתכל בעיניים של הלקוחות ולהגיד להם ששוב אנחנו צריכים להעלות מחירים.  אני חושב שהמהלך הזה של תן ביס יוביל למחאה נגד החברות הללו וזה יקטין את כולן. הם הלכו צעד רחוק מדי עם העלאה צינית. אני חושב שחברות כמו סיבוס ווולט יושבות על הגדר והן ירצו לראות שזה עובר. אנחנו מתכוונים להילחם במהלך הזה ככל שביכולתנו".

אבי חיימוב, הבעלים של שניצל פוינט, הודיע לחברה כי במידה וההחלטה תעמוד בעינה, הוא יתנתק מיידית ב-1 במאי משירותי החברה. לדברי חיימוב, "זו החלטה בריונית, שרירותית ובלתי מוצדקת בעליל. זאת בזמן שאנחנו המסעדנים נאלצים בכאב ובפחד לייקר את העלויות בגלל עליות אמיתיות של המרכיב המשמעותי, שזה חומר גלם. אנחנו לא מוכרים טכנולוגיה. חומר הגלם התייקר וממילא הם גוזרים קופון על כל עסקה. אם אני מעלה מחיר בוודאי שהרווח שלהם גדל. הנזק שהם גורמים הוא בכך שהם תורמים ליוקר המחייה והם פוגעים בנו תדמיתית. להם לא התייקר כלום. הם לא נמצאים בסיפור של ההובלות ושל מיסוי כלים חד פעמים. אנחנו סופגים את זה בעוד שהם יושבים במשרד עם מזגן ועוגיות ואומרים בואו נתעשר ב-25%. אני פוחד אפילו להעלות את מחיר המוצר שלי ב-10%-5%.  אנחנו נמצאים כבני ערובה. אנחנו עושים את העבודה השחורה וההייטק השתלט על הלואו טק. מדובר בשוק ריכוזי שיש בו שני שחקנים תן ביס וסיבוס, שזה דואופול והמדינה חייבת להתערב. אני בעד שוק חופשי, אבל במקרה הזה יש רק שני שחקנים. ברגע שהם יעלו אז גם סיבוס יעלו ואז גם וולט יעלו. עסקים שנמצאים באזורים של משרדים והמחזור שלהם מתבסס על תן ביס, זה יכרסם ברווח שלהם. תן ביס היתה חברה שמוערכת בכ-80 מיליון והיום היא מוערכת בחצי מיליארד ומי שעושה להם את הרווחים זה אנחנו. בתקופה כזו רגישה זה לא הגיוני להעלות ב-25% וכאמור אין להם סיבה".

חיימוב שההכנסות באמצעות תן ביס מוערכות ב-50%-30% טוען כי בנוסף אליו, מאות שלחו לתן ביס הודעה כי בכוונתם לנטוש את השירות.

חיימוב קורא לוולט ולסיבוס להרים את הכפפה ולהציע הצעה מנוגדת של הוזלת תעריפים למסעדות ולחברות. זאת לדבריו, "כדי להוכיח שאין פה קרטל ולהראות שהם לא מנותקים ושהם לא רוכבים על גל עליות המחירים. בנוסף, אני הולך לשווק את המסעדה שלי מול העובדים מול חברות ההייטק שהיו באים לאכול אצלי ונעשה שיווק יותר אגרסיבי. הגיעו מים עד נפש. מקסימום נביא כמה חודשים כסף מהבית. אני מאמין שזה ייקח תקופה והמאבק שלנו ייתן את הטון ויבינו שהמסעדנים הם לא שפחות ועבדים. אנחנו לא חוטבי עצים של מנכ"לי חברות הייטק, שהחליטו להשתלט על השוק בכוחניות".

מתן ביס נמסר כי "אנחנו נמצאים בקשר ישיר ושוטף עם כלל המסעדנים ויחד נמשיך לתת את התמורה הטובה ביותר עבור לקוחותינו. עדכון התנאים המסחריים נובע מעלייה במחירי התפעול והפיתוח וגיוס כוח אדם לטובת הרחבת צוותי השירות בחברה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר