בתחילת הקורונה יצאנו לדרך עם מדור "מרימים לעצמאים", שנועד, כשמו כן הוא, לעזור לעצמאים בעולם הקולינריה. תוך זמן קצר גילינו, את מה שדי חשבנו מראש, כי יש מנעד רחב של עצמאים שזקוקים לאותה הרמה, החל מכאלה שהשקיעו הכול ונמצאים רגע לפני הקריסה בגלל הקורונה, כאלה שאותו נגיף ארור גרם להם לשנות כיוון ולהתחיל משהו חדש, וכאלה שכל מיני נסיבות חיים הביאו אותם לעולם הקולינריה והם מצאו אחלה של נישה. בתום הפוגה קלה המדור חוזר כעת בתדירות גבוהה יותר. יש מספיק אנשים לסייע להם ומספיק חידושים מעניינים להמליץ לכם עליהם לפני כולם.
כוכב הכתבה הפעם הוא גלעד שמחוני, בן 53 מתל אביב, לשעבר קפטן הפועל תל אביב בכדורסל וכיום הבעלים של חברת "סוי ישראל" – חברה לייצור מזון טבעוני.
איך הגעת למקצוע הזה מתוך הכדורסל?
"הגעתי לעולם הקולינריה הצמחית דרך אשתי, אורלי. היא זו שלימדה אותי שאפשר לעשות ספורט תחרותי אינטנסיבי, תוך התבססות על תזונה מאוזנת, בלי בשר. ושההפך הוא הנכון- זה יותר טוב לגוף, לסביבה ולא כרוך בוויתור על כוח או מהירות. זה לא מה שגדלתי עליו, אז התחלתי לחקור- ומצאתי שלא רק שזה נכון, גם ראיתי שהרבה שחקני כדורסל באן בי איי, פוטבול, אפילו מתאגרפים לא מבססים את התזונה שלהם מהחי אלא רק מהצומח".
איך ידעת מה לעשות?
"האמת היא שלא ידעתי. לקרוב משפחה שלי הייתה חברת מזון ותיקה לתחליפי בשר שמייצרת, אורזת ומשווקת בישראל. יזמות וייצור ישראלי הוא משהו שטבוע בערכים המשפחתיים והאישיים שלי ושהגיע הזמן לקבל החלטה- בחרנו אשתי ואני לקנות את החברה, צירפנו שני חברים מקבוצת הכדורסל ויחד שינינו את הדי אן איי שלה בהתאמה לשינוי הגלובלי כדי לאזן את האדם מול הטבע שסביבו. אני מאמין שעם רצון אין משהו שאי אפשר לעשות וזה היה הרצון-היה לי חשוב לתת את חלקי בלתת פתרון טעים, בריא וצמחי למוצרים מהצומח ברמה גבוהה."
לחברה של שמחוני יש כיום מספר זרועות, חלקן עוסקות בשוק הפרטי וחלקן בשוק המוסדי והקמעונאי. "ישראמרקט" מספקת תחליפי בשר ועוף לבתי קפה, מסעדות, בתי חולים, קייטרינגים, בתי ספר ושאר ארגונים גדולים שמאכילים אנשים. את הזרוע הקמעונאית של המושג אתם כנראה מכירים, "ריינבו", ואת המוצרים אפשר לאכול במסעדות בעלות אותו השם באבן גבירול ובדיזנגוף בתל אביב, והחל מהחודשים האחרונים גם לרכוש בסופרים ובחנויות הטבע.

מבחינת תהליך אישי, איך הגעת לתזונה מהצומח?
"החיבור שלי לחלבונים צמחיים היה תהליך של הפחתה. זה היה עניין הדרגתי מבשר אדום, לעוף ולדגים והיום להתבסס בעיקר על צמחים. אבל ההתרגלות הזו שהייתה חשובה לי היא גם למצוא בעצמי משהו שהוא טעים לי. טעם הוא כל כך חשוב בעולם התוכן הזה בפרט כי רק בריא או רק אקולוגי לא יכול להחזיק אותנו לאורך זמן בתזונה שכזו. שיש משהו שהוא טעים בדיוק כמו הדבר האמיתי קורים שני דברים- הראשון הוא שלא מתייחסים אליו כתחליף, אלא כפשוט מנה טעימה. הדבר השני הוא שרוצים לחזור אליה וכך מצמצמים צריכה ומבחינתינו זו השאיפה".
"שהגענו בסוי לרמות הדיוק הטובות ביותר, בעיני כמובן- הצלחתי להביא את עצמי לשווק את זה להמונים. עד אז דייקנו ושיפרנו, לא יכולתי להרשות לעצמי להתפשר."
למה דווקא חלבון שמדמה בשר?
"בתור ספורטאי מקצועי וחובב בענפים רבים אני יודע מה ספורטאים רוצים וצריכים פיזית. הצורך שהיה לי ברמה האישית הוא גם לספק מוצרים עשירים בחלבון שמגיעים עם טעם טוב, שובע ותחושה נעימה בגוף אחרי האוכל- משהו שלא מדברים עליו מספיק. אחרי ארוחה כבדה קשה להתאמן וקשה לעבוד".
אז מה עוד שמחוני עושה חוץ מלייצר מזון טבעוני? ספורט, והמון ממנו. "אני עדיין משחק. אני אולי השחקן הכי ותיק היום בליגה. אני רץ, שוחה, עושה יוגה ומשחק כדורסל. אני זוכר היטב את התחושה הפיזית של עייפות של עיכול בשר ואת חוסר הרצון להתאמן אחרי ארוחת צהרים. המוצרים שלנו בלי תו אדום או כמויות אדירות של שומן ואם אוכלים אותם- אין בעיה להתאמן אחר כך או להתאושש. מה שלא רבים יודעים שזה לא רק פוגע במשאבים בעולם, אלא גם אנרגיה מבוזבזת מהגוף שלנו שמקשה עלינו לעשות פעילות פיזית כמו לרוץ, לקפוץ ולשחק".
אידיאולוגיה ובריאות בצד לרגע, איך התגובות?
"אנחנו מתחרים יפה מול חברות בינלאומיות גדולות ועשירות מאיתנו. חוכמת ההמונים מדברת ואנחנו עם ביקורות מצויינות בכל דירוג אפשרי. הגענו למצב שסועדים של לקוחות שלנו בשוק המסעדנות מתלוננים בתלונה רשמית מול המסעדות על כך ששילמו על טבעוני וקיבלו בשר. עד כדי כך דומה למקור. וזה תו התקן שלנו- לתת לאנשים חוויה שהם מכירים, אוהבים ומבלי לגרום נזק לסביבה או למוסר שלנו וכמובן לגוף שלנו. אחד הדברים שמשמחים אותי בתור אבא זה שאני יודע שיש פה פתרון מהיר להורים שנותנים לילדים שלהם משהו צומח וטוב ולא נופל מהמקור ואת זה אני זוקף לזכות השף המוכשר שלנו זאב מרק".
מה המנה שאתה הכי אוהב?
"המנה שאני הכי אוהב זה את נקניקיות המרגז שלנו ונגאטס ״עוף״ - זה מאוד טעים לי ומדובר בביס אמיתי שאני יכול לחזור אליו כל יום וזה לא מרגיש לי כבד או מעייף".
מה החלום שלך?
"יש לי יותר מתשובה אחת. בניגוד לעולם הספורט, בנישה הזו של העולם הצמחי- כולנו מנצחים. אנחנו עוד שחקן מתוך השינוי בשוק הזה לכיוון התחליפים מהצומח. אנחנו מפרגנים לכל המתחרים שלנו- למדפיסים, למגדלים במעבדות, ליתר הפלנט בייסד. כולנו עוזרים אחד לשני להרחיב את התודעה ואת השוק שעושה חסד עם העולם. ההתרגלות הזו של העולם לחיות בלי בשר עושה טוב לכולם, אין פה מפסידים. החלום שלי הוא במקום מסויים לראות את העולם נותן צ׳אנס לכיוון הזה ולא במיעוטים- במאסות. לראות את האדם הממוצע עושה את המאמץ האפשרי כדי להתקדם לצמצום התעשיות מהחי כדי שנוכל כולנו להתקיים פה בנעימים ושלילדים שלנו יהיה עתיד בטוח וטוב".
מה הדבר האחרון שהשקתם?
"הבשורה האחרונה שלנו היא ההשקה של השניצלים והנאגטס- הם נמכרים קפואים בבתי טבע, ברשתות השיווק ובמסעדות נבחרות בתל אביב. הביקורות בינתיים מאוד טובות וזה בעיקר משמח אותנו לתת פתרון שהוא קצת יותר ביתי כי לא כל יום תרצה לאכול המבורגר או נקניקיות, אלא משהו שאנחנו מכירים כארוחת צהרים קלאסית. אני יודע שרבים חיכו לה, גם אני. סוף סוף זה קורה ואני שמח לראות את קהל הקונים שלנו מבסוט".
יש לכם נוכחות גם בשוק הלא טבעוני?
"אנחנו ההמבורגר הטבעוני של מסעדות רבות ביניהן: נתח קצבים, הנקניקיה של ביירן מרקט, דיקסי ועוד. אלו מקומות בשריים בהגדרה ומבחינתנו זה ניצחון ענק גם לתת מענה למי שנמשך אוטומטית לבשר ולאט לאט ברירת המחדל שלו משתנה כי התעוררה אלטרנטיבה.
אנחנו לא יכולים להביא אנשים לקבל בחירות מוסריות, אקולוגיות או בריאותיות וגם לא שואפים לזה. לזה יש אנשי מקצוע מצויינים שעושים את שלהם. אנחנו באים לתת פתרון שמגיע מהבטן או יותר נכון מבלוטות הטעם. מהמקום הכי שורשי של בני האדם. אז אנחנו משקיעים בחומרי גלם, בייצור ישראלי ובשף נהדר כדי לעשות את השינוי דרך הטעם. החברה שלנו רוצה לתת לאנשים את מה שהם רוצים- טעם טוב, שובע, רכיבים טובים. כל לקוח שקונה את המוצרים שלנו- של ריינבו, של הקצב הכחול... זה ניצחון קטן למען העולם".
משהו עתידי שאתם עובדים עליו?
"בספטמבר נצא עם שווארמה ריינבו שבמבחני הטעימה הצליחה לתעתע בהרבה אוכלי שווארמה בשרית".
לפרטים נוספים לחצו כאן או באינסטגרם
מוכרים בחנויות הקמעונאיות הגדולות בכל הארץ- שופרסל, טיב טעם, סטופ מרקט, טבע קסטל, ניצת הדובדבן ועוד
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו