אל תקראו לה חנות: ספריית יין חדשה מוקדשת לתוצרת ישראלית

בשנים האחרונות הפך יין מקומי לטרנד של ממש • "הסוד" נפתח ביפו במטרה להתעמק בטרואר בארץ • "דווקא עכשיו, במצב הנוכחי, חשוב לעזור ליקבים שלנו"

גפן - חצר יין מקומית. צילום: zeriker pro

עולם היין הישראלי הוא לא ילד צעיר – עשייה מקומית קיימת כאן עוד מלפני קום המדינה, אבל בשנים האחרונות העיסוק ביין יצא מחזקת הדור המבוגר וחובבים יודעי דבר, והפך לטרנד של ממש בקרב האוכלוסיה הצעירה. הוא גם נהיה לחלק מהותי בתרבות הבילוי ואורח החיים שלנו (הרבה בזכות משבר הקורונה והתפשטות תופעת ברי היין בארץ).

"העיקר זה הרומנטיקה"

היום אנחנו כבר מדברים בזנים, יודעים לנתח ארומות וטעמים, ולא מעקמים את הפרצוף כשמציעים לנו לטעום יין רוזה ורדרד ואלגנטי, או איזה כתום הרפתקני. ובעיקר, כבר ברור לכולם בארץ ובעולם, בין אם מסורתי קלאסי או צעיר וחתרני - היין ישראלי הוא כאן להישאר.

לצד פריחתם של ברי היין, החלו מלבלבות בשנים האחרונות חנויות יין המתמחות, החל מרשתות כמו "יין בעיר" ו"דרך היין", וכלה בחנויות בוטיק כמו "מנו וינו", "בוסר" ואף מעדניות כמו "עדינה", "תמוז", ו"קפה אסיף" – כולם שמים דגש על אוצרות יין מקומי.

כבר ברור לכולם, צילום: נטשה זריקר

השבוע מצטרף לרשימה המכובדת הזאת מקום נוסף, שמבטיח להיות משהו שכמותו עוד לא ראינו – "ספריית" יין מסקרנת במיוחד, שכל כולה מוקדשת ליין ישראלי בעשייה מקומית איכותית. קוראים לה "הסוד" והיא שייכת ל"גפן – חצר יין מקומי".

"אני לא קורא לזה חנות. מבחינתי זאת ספרייה, כי בסוף הרעיון הוא לתת במה לעשייה המקומית", אומר יואב קרומפף מנהל הגפן ומסביר: "הייחוד של המקום הוא שאפשר להגיע לכאן, לפתוח את היינות לכוסות ולטעום לפני שלוקחים בקבוק הביתה. זה ממשיך את ה'אני מאמין' שלנו - לתת במה לכמה שיותר יקבים, מהנגב ועד החרמון".

"הגפן", למי שעוד לא מכיר, היא חצר יין וחלל אירוח. המקום, שפועל ביפו וממש השבוע חוגג שלוש שנים, הוקם על ידי גלעד הרפז (בעלים), יואב קרמפף (מנהל), דור רטנר (שף) וניב קורן (סומלייה). מיומו הראשון הוא שם דגש על הרומנטיקה של עולם היין, ומציע אירוח גבוה, צורת הגשה שמדברת את תפריט היינות המגוון והייחודי, עם שלל יינות שלא מוצאים בכל מקום ואת כולם ניתן לטעום לפני ההזמנה. "הגפן" יצרה לעצמה שם מכובד במהלך השנים, והחלה מושכת גם את אנשי היין המקצועיים משום שעל הדרך היא מגלה הזדמנות להעמיק בתחום.

הגפן, צילום: נטשה זריקר

"אגלה לך את הסוד"

"את ספריית היין אנחנו פותחים כחלק מחגיגות יום ההולדת, אבל הרעיון עצמו מתהווה בעצם כבר מרגע פתיחת המקום", מסביר קרומפף ומוסיף ש"דווקא עכשיו במצב הנוכחי, עם הקשיים שעומדים מול החקלאים והיצרנים לצד עליות המחירים, חשוב לנו לעזור ליקבים המקומיים".

במה המקום שונה מחנויות יין אחרות?

"היא מיועדת להרחיב ולהעמיק את השיח סביב יין מקומי".

הספרייה תעוצב בצורה מיוחדת עם נראות של ספרייה עם אומנות מקומית ואווירה לא שגרתית בעזרת גלריית נחשון ואייל אליעזר, ותחולק לפי האזורים בהם פועלים היקבים: ערבה, מטה יהודה, מישור החוף, גליל ורמת הגולן. לדברי המקימים, היא תתעמק בטרואר הישראלי ובעשייה מקומית בלבד.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Eyal Eliezer ∴‎‏ (@‏‎eyaleliezer‎‏)‎‏

תוכלו למצוא בה בערך 500 מותגי יין שונים, ביניהם רבים ומוכרים, קטנים וגדולים כאחד כמו למשל יקב "מיקה", "תל" של ליטל, "הר אודם", "ליבנה", "ננה", "עבייה", "יעקב אוריה", "גראז׳ דה פפה", "הרי יהודה", "צרעה" ועוד.
"ניתן יהיה להגיע לשבת במקום, לשתות לטעום, לשאול שאלות, ולהעמיק בעולם היין הישראלי, וכמובן גם לרכוש הביתה" ,מסביר קרומפף.

"יש חגיגה אומרים בעיר מסיבה"

בנוסף לפתיחה החגיגית של "הסוד", מתוכננים ב"גפן" גם שלושה ימים עמוסי אירועים מיוחדים לכבוד יום ההולדת: בבתאריך 19 בספטמבר (חמישי) בערב, תתקיים ארוחת טעימות חגיגית ומצומצמת על טהרת יין מקומי עם מנות מיוחדות המשתלבות איתו. בתאריך 20 בספטמבר (שישי), לאורך כל הבוקר יתקיים ב"קן הקוקייה" – חלל האירועים של הגפן, יריד יצרנים מקומיים אותו אצר איש הקולינריה, דויד קישקה, עם שלל יצרנים ארטיזנליים קטנים ומשובחים. לקינוח, בתאריך 21 בספטמבר (שבת) בין השעות 11:00-17:00, יערך ב"גפן" בראנץ׳ חגיגי שיאגד לתוכו את כל חומרי הגלם של היצרנים הקטנים מיום האתמול, ועוד ועוד.

הגפן – חצר יין מקומית
נועם 3, תל אביב – יפו
שעות פתיחת "הסוד": ראשון עד שישי 14:00-20:00 (יתכן ושעות הפעילות יורחבו בהמשך)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר