חזית הטעם הצפונית: היין הכמוס של הגליל העליון

ממש מתחת לרדאר של חובבי יין רבים נמצא יקב כמיסה באזור התעשייה דלתון • את היקב הקים יהודה כמיסה, והוא מייצר כבר כ־800 אלף בקבוקים מדי בציר • "למרות הקשיים והמצב הביטחוני אנחנו ממשיכים בכל הכוח"

יהודה כמיסה בכרמי היקב. צילום: אייל מרגולין/ג'יני

לא פשוט להיות בימינו תעשיין ישראלי, בטח ובטח לא כשהמפעל שלך נמצא בצפון הארץ, באזור שבו אזעקות על כלי טיס עוינים או טילים מעופפים כבר הפכו לצערנו לכמעט שגרה יומית.

קחו למשל את אזור התעשייה דלתון שהפך בשנים האחרונות למועדף על יקבים רבים, ביניהם  דלתון, רקנאטי, אדיר, רימון, לוריא וכמיסה, כשהכרמים שבהם גדלים הענבים - חומר הגלם לייצור היין - פרוסים על פני כל הצפון, ופעמים רבות נושקים לגבול הלבנוני. חתיכת אתגר.

במובן הזה יקב כמיסה אינו שונה מיתר היקבים שהוזכרו, אבל בניגוד אליהם ולמרות גודלו הוא נמצא מתחת לרדאר של חובבי יין רבים, וחבל. את היקב הקים יהודה כמיסה, יינן וכורם המתגורר ביישוב אור הגנוז הסמוך למירון, והוא מייצר כבר כ־800 אלף בקבוקים(!) מדי בציר, חלקם כמותגים פרטיים, כשהוא משמש גם כיקב שירות לאחרים שאין להם יכולת ייצור משלהם. בשנתיים האחרונות מנהל את היקב אורי טירולר, קיבוצניק רב פעלים משניר, שבעברו רקורד מוכח כמנכ"ל יקב הרי גליל.

אורי טירולר, יהודה כמיסה וצוות היקב, צילום: אייל קרן

"מ־7 באוקטובר בנוסף לניהול היקב אני משמש גם כחלק מכיתת הכוננות של הקיבוץ", מספר טירולר. "למרות הקשיים והמצב הביטחוני אנחנו ממשיכים בכל הכוח, והצפי הוא שתוך כשלוש שנים כל הייצור שלנו יהיה תחת המותג 'כמיסה'. אלה הם חיינו. נוסף על כך התחלנו בהקמת יקב ומרכז מבקרים חדש ומפואר, כאן בדלתון, על שטח של כ־2,300 מ"ר הכולל גם מקלט אטומי עצום שיוכל לשמור על מלאי חביות היין שלנו גם אם חלילה נותקף, כשהיקב הנוכחי יישאר מתקן הייצור.

"חיזבאללה מנסה להרוס את הגליל, ואנחנו בונים וממשיכים קדימה. נטענו השנה כ־370 דונם חדשים בחלקים הגבוהים של רמת הגולן, ועוד כ־560 דונם מתוכננים לשנה הבאה. הכורמים שלנו חשובים לנו, ולכן, מתוך הבנה שאיכות הענבים מושפעת גם מהיחס לכורם, אנחנו דוגלים בלשלם להם מחיר גבוה על היבול. הם שותפים שלנו ואנחנו מאמינים בהם. זו נקודה מאוד משמעותית עבורנו".

יותר יינות לבנים

רוב יינות היקב הם אדומים, אבל בשנה האחרונה הוכפלה, לפי טירולר, כמות היינות הלבנים והגיעה לכ־10% מכלל יינות היקב: "יש דרישה לזה מהשוק, אבל אנחנו שמרנים ועושים את השינויים לאט ובאופן מבוקר. כל הענבים שלנו הם מהגליל העליון והגולן, למעט כרם אחד של שרדונה מכפר תבור שהתחלנו לעבוד איתו השנה וממש הפתיע אותנו לטובה".

אתם מייצרים את היין תחת כשרות הבד"צ, מה שיכול להרתיע אוכלוסיות מסוימות מלנסות את היין.

טירולר: "זה אכן קיים, ולצערי יש מעטים שרק בגלל שהיין הוכשר תחת כשרות כזו ידירו את רגליהם וכוסם מאיתנו. זה חבל, גם לנו וגם להם. יחד עם זאת, סגנון היין שלנו מובהק, והקהל שאנחנו פונים אליו מחפש יינות עוצמתיים, שריריים, מיושנים בעץ, בעלי טעמים מרוכזים. מי שמחפש יינות קלילים וחומציים בסגנון קיאנטי - זה לא אנחנו".

איך אתם מתמודדים עם המצב הביטחוני? מרכז המבקרים שלכם סגור, המסעדה סגורה, אין מכירה במקום.

טירולר: "המצב לא פשוט. היקף המכירות במרכז המבקרים היה משמעותי וכבר כמעט שנה שזה לא קיים. גם מסעדת השף שלנו, שעד ל־7 באוקטובר היתה בתפוסה מלאה, סגורה. אנשים באו אלינו מכל העולם והיתה שמחה גדולה. בסופו של דבר אנחנו חקלאים עבריים שמתגוררים בגבול המדינה, קמים כל בוקר לעבודה מפרכת ומחזיקים את הגבול בשיניים כמעט בעצמנו - וזו דרך חיים עבורנו. אני מקווה שנעבור את התקופה כמה שיותר מהר, כי מבחינתנו - אנחנו עם הפנים קדימה, עם הרבה אמונה והרבה תקווה".

"עם הפנים קדימה". הדמיית יקב כמיסה, צילום: נינה ליזיק פוסטלניק, אדריכלית

תכלס, איך היין?

• ETA סוביניון בלאן 2023, יקב כמיסה - איזה יין מקסים! יש לו צבע בהיר שבבהירים, אף "ניו זילנדי" מובהק וחינני של פרי טרופי רענן (ליצ'י), לימון, תפוח ירוק ואננס, שממשיך גם לתוך הפה. בעל אופי קריר ומרענן, עם חומציות גבוהה ומינרליות כיפית. נהדר. (85 שקלים)

• SIGMA קברנה סוביניון 2020, יקב כמיסה – מועשר ב־10% מרלו ועוד 5% פטי ורדו, והתבגר כ־28 חודשים בחביות שרובן בשימוש משני. הצבע שלו בורדו כהה, האף פירותי במידה, בלגימה הוא מתגלה כבעל גוף בינוני־מלא, עמוס טעמי פרי שחור ועץ קלוי. תמורה טובה לכסף. (120 שקלים)

• ALPHA קברנה סוביניון ספיישל רזרב 2020, יקב כמיסה - 93% קברנה גלילי מחלקות מובחרות ועוד 7% שיראז לתיבול, ששכשכו 26 חודשים בחביות אלון חדשות. הצבע שלו סגול־שחור אטום מדהים, האף עוצמתי (גרגירי יער שחורים בשלים, שוקולד בלגי מריר ותבלינים), הגוף פצצתי וקטיפתי, מלא עזוז וטעם, והסיומת ארוכה ומענגת. יקר אבל גדול! (350 שקלים)

• PI בלאן 2021 יקב כמיסה - יין קינוח שהותקן מענבי גווירצטרמינר שנבצרו בסוף עונת הבציר לאחר שהתמלאו סוכר ואף החלו להצטמק. אחרי הסחיטה והתסיסה התבגר היין כחצי שנה בחביות. גוון היין בהיר מאוד. באף ניחוחות משמש וקומקוואט נהדרים. הגוף והמרקם שלו קלים באופן יחסי, והמתיקות הטבעית מאוזנת בסיומת חמצמצה־מרירה נעימה שמוסיפה לו מורכבות. נפלא. (160 שקלים)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר