מפלט קולינרי: ביקרנו במסעדות האהובות בגליל המערבי

המצב המתעתע בו שרוי האזור הצפוני הסמוך לים, גובה מחיר כבד מעסקי המסעדות והתיירות • חלקם נענים לאתגרים וממשיכים ליצור אוכל גלילי מעולה • הבעלים של "אדלינה" הוותיקה: "לא נעמוד במתכונת הזאת עוד זמן ממושך"

אלומה. צילום: אנטולי מיכאלו

המצב המתעתע בו שרוי מאז התאריך 7 באוקטובר הגליל המערבי - גובה מחיר כבד מעסקי המסעדות והתיירות המקומיים. ימים של שקט הם חלק משגרת החיים בצל המלחמה כאן, אך בבת אחת הפגזות כבדות לאזור משבשות את סדרי החיים האישיים והעסקיים כאחד. חוסר היציבות, אי הוודאות והטלטלה שבין לבין, מאתגרים את בעלי העסקים ומביאים לפתרונות יצירתיים וגמישות מחשבתית.

למותר לציין כי צפונית לקו הפינוי הצפון-מערבי היישובים עדיין נטושים, ברובם, ומסעדות כמו "ביסטרו מיכאל" ממושב לימן, אינן פועלות כבר 11 חודשים. עסקי מזון ברצועה היפה והשקטה באופן יחסי, המשתרעת דרומית לשלומי, לימן, גורן ואיילון, מנסים לשרוד את התקופה.

דברים שמעלים חיוך - אלומה, צילום: ענבל אור לב

"אלומה" - "דברים שמעלים חיוך"

אחת המסעדות הפועלות כמעט כרגיל, מתוך אמונה שלמה בלקוחות המקומיים שממשיכים לפקוד אותה, היא מסעדת אלומה של השף עלאא סוויטאת בתרשיחא. אלומה בת ה-25 היא אחת המסעדות הטובות ומהבוססות ביותר באזור. שמה הולך לפניה והיא מצידה ממשיכה לצמוח ולהתפתח.

בחודש יולי, 2023 עברה המסעדה למשכנה החדש בתרשיחא, הצופה מערבה אל הנוף. הוא מהודר ונעים, כולל מרפסת יפה וגם גינת ירק. מעל המסעדה צפוי להיבנות מלון בוטיק וספא ממש בקרוב. עלאא, השף והבעלים, שומר על אופטימיות זהירה, אך גם כובשת ומעודדת. הוא אינו רואה במלחמה מכשול, אלא הזדמנות להעמיק את היצירה ואת חווית האירוח.

ירקות מהגינה, צילום: אנטולי מיכאלו

"אנחנו יוצאים לגינה שלנו וקוטפים ממנה כל מיני פירות וירקות, שדאגנו להם בסבלנות ואהבה, כדי להוסיף אותם למנות ולקוקטיילים שאותם אתם, האורחים, מקבלים. זה מגיע עד הצ'ייסר שמחבר בינינו והופך אותנו למשפחה – אלה הדברים שמעלים לי את אותו חיוך, יומיום, גם בימים אלה".

עלאא, שהחל את דרכו במסעדה בגיל 17 ולימים הפך לשף ולבעלים של אלומה, מחפש ליצור מנות מקומיות עם זיקה בינלאומית, כאלה שקהל הסועדים הקבוע שלו חוזר בשבילן פעם אחר פעם. בימי הקיץ האחרונים הוא עדיין קוטף פאקוס בגינה ומשלב עם פירות עונתיים וג'יבנה לסלט מרהיב ביופיו ובטעמיו, מבשל תבשילים מבית כמו קישואים ממולאים מבושלים ביוגורט.

באלומה יש גם מנות ביסטרו ישראלי מובהקות כמו פסטה וניוקי תוצרת בית, דגים טריים ונתחי בשר העשויים בתשומת לב רבה. במשך חודשים ממושכים פוקדים את המסעדה תושבי האזור בלבד, אך הם נאמנים ומוקירים תודה על כך שהיא פועלת כסדרה ומספקת להם, ולו לכמה שעות, מפלט קולינרי רגוע, שליו וטעים במיוחד.

מעלות תרשיחא

טלפון 072-3970968

אדלינה, צילום: אנטולי מיכאלו

"אדלינה" - "מתפללים לימים שקטים"

גם מסעדת אדלינה הוותיקה מקיבוץ כברי פועלת, אבל במתכונת מצומצמת. המסעדה בבית האבן היפיפה בקיבוץ, ששוכן למרגלות הרי הגליל המערבי אל מול נופי הים התיכון, פתוחה בימי חמישי ושישי בערב ובשבת בצהריים בלבד.

בפנים עיצוב כפרי יוקרתי מרשים - עמודי אבן, קורות עץ ומרפסת עטורת גפן נמצאים בה. בחוץ משרים תחושה נעימה עצי זית וגן תבלינים עשיר. כל אלה יחד מעניקים אווירת חופשה גלילית קלאסית, שאותה מומלץ לחוות במהלך סופי השבוע, בהם מתח העבודה עולה והמסעדה פותחת שעריה.

מטבח ים תיכוני - נגיעות מספרד, צילום: מיכל מור

במשך כ-22 שנה מתהדרת אדלינה במטבח ים תיכוני עם נגיעות ספרדיות. היא עושה שימוש במיטב חומרי הגלם שבגליל, בארץ ובעולם. בתפריט מנת טאפאס עשירה, מגוונת בצבעים וטעמים, בשרים איכותיים, דגי ים טריים, קינוחים מהקונדיטוריה ומבחר יינות ממיטב יקבי האזור.

גם כאן, האורחים הם קהל מקומי בלבד, מה שמקשה על פעילות רציפה במהלך ימות השבוע. אמיר אופנהיימר, הבעלים ודור רביעי של מסעדנים, אינו מסתיר את המציאות הקשוחה שהביאה עימה המלחמה המתמשכת: "אי אפשר יהיה להמשיך במתכונת הזאת למשך זמן ממושך. אנחנו עובדים על אדים אחרונים של פטריוטיות, משתדלים לשמור על אחרוני העובדים שעוד נותרו ומתפללים לימים שקטים ולהחזרת החטופים".

כברי

טלפון: 072-3971715

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Thomas Café - קפה תומאס‎‏ (@‏‎thomas_cafe.km‎‏)‎‏


"קפה תומס" - כריכי קרואסון טרנדיים וקינוחים מעכו

בעגלת הקפה "תומס" בקיבוץ כפר מסריק של אפרת פלד החייכנית והאדיבה, מתנהלים כמעט כרגיל. על המדשאה המקסימה שמוקפת בערוגות פרחים, פזורים שולחנות פיקניק. אפשר לשבת סביבם וליהנות מקפה טוב, פיצה חמה, מבחר עוגיות ושאר פינוקים.

במהלך סופי השבוע מכינים בתומס גם כריכי קרואסון טרנדיים. אחד הדברים הנפלאים שעוד ניתן למצוא בקפה, הוא מבחר המתוקים של תינה מבית המלבי העכואי. עתה משעכו הפכה לעיר רפאים שוממה, תינה ח׳טיב, הנחושה החלה מוכרת את קינוחיה המפורסמים בעגלת הקפה בקיבוץ. יש כאן את המלבי המפורסם, לילות בירות, ממתקי תמרים ועוד. בקרוב אף תיפתח בסמוך, באחד מבתי הקיבוץ העתיקים, גם מאפיית לחמים.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Thomas Café - קפה תומאס‎‏ (@‏‎thomas_cafe.km‎‏)‎‏


בינתיים בשבתות, ניתן להתרשם מהסנדלריה הישנה של הקיבוץ שנותרה שמורה להפליא, לאפות חלות ולצייר על צלחות כהומאז' למפעל הפורצלן "נעמן" שהוקם כאן. הוא קרוי, אגב, על שם ביצת נעמן שייבשו החלוצים מקימי הקיבוץ.

קיבוץ כפר מסריק

 

תושה בייקרי, צילום: שניר ספוגי גואטה

"תושה בייקרי" - "החלטנו לעצור ולהכין מגשי אירוח"

תושה בייקרי, הקונדיטוריה ובית הקפה על קו העימות הצפוני, היא אחת הידועות והנחשבות בארץ. כעת היא סגורה למבקרים, שכן מיקומה הגיאוגרפי אינו מאפשר קבלת קהל. "ניסינו מספר פופ אפים באזור הצפון וגם במרכז. לאור המצב וחוסר היכולת לעבוד בצורה סדירה החלטנו לעצור ולהתחיל לעבוד על מגשי אירוח ושיווק עוגיות לעסקים.

זה שינה לחלוטין את קהל הלקוחות שלנו, שהפך עתה לקהל עסקי", מספר שחף אברהם הבעלים. "אם אתם בכל זאת מגיעים לאזור, אני מזמין אתכם להתקשר למספר שלנו, לבדוק מה יש במלאי ונדאג לשלוח עד אליכם בהתאם לזמינות".

תושה בייקרי בימים אלה, צילום: אלברט אדוט

במתכונת זאת יוכלו לשרוד בתושה אולי עוד כמה חודשים, אך גם זה לא לבטח. יחד עם ההפסד הכלכלי המשמעותי והחשש מהעתיד לבוא, נושא שחף תפילה אחת בלבד: "שכל החוטפים יחזרו כדי שהלב שלנו יחזור להיות שלם".

אכזיב

טלפון: 0723957620

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר