המעדן הטרופי. צילום: GettyImages

ההבדל העצום בין טרי למשומר: זה מה שלא ידעתם על האננס

הוא טוב לעור הפנים, מסייע להילחם במחלות וההשפעה שלו על המשקל מפתיעה • לרגל היום הבינלאומי הסבירה לנו לני פכט-ברגר, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, הכל על המעדן הטרופי • ויש גם מתכון

[object Object]

"אננס הוא פרי שמקורו באזורים חמים וטרופיים של אמריקה הדרומית, בעיקר בברזיל ובפרגוואי", מספרת לני פכט-ברגר, דיאטנית קלינית מחוזית במכבי שירותי בריאות מחוז צפון ומוסיפה ש"האינדיאנים החלו לגדל אותו כבר לפני אלפי שנים ומשם הוא התפשט לאירופה לאחר שכריסטופר קולומבוס חזר ממסעו השני להודו המערבית בשנת 1493".

הפרי, אגב, הפך מאז לסמל של עושר ואירוח בבתי המלוכה האירופאים. "היום הוא מגודל בעיקר באזורים טרופיים כמו תאילנד והודו אבל גם בישראל מגדלים אננס, אם כי בצורה מוגבלת, בעיקר בערבה או בחממות מבוקשות ללחות וחום", מוסיפה פכט-ברגר.

האינדיאנים החלו לגדל אותו, צילום: יח"צ

אננס טרי הוא פרי טעים ומתוק שיכול לשמש כתחליף לקינוח או כנשנוש קל בקיץ. אפשר לשלב אותו במתכונים רבים - החל מעוף או פיצה ועד לשייקים או גלידות. אבל לדברי פכט ברגר, הוא גם מזין ומחזיק במגוון רחב של יתרונות בריאותיים, שמציינת כי: "אננס הוא מקור עשיר לוויטמינים ומינרלים חיוניים".

יש הבדל בין אננס טרי לבין אננס משומר?

"אם האננס משומר בסירופ סוכר או מיץ טבעי, הוא מכיל כמות קלוריות רבה יותר וסוכר רב יותר. בתהליך השימור, האננס מאבד הרבה מהיתרונות התזונתיים שלו, כמו האנזים, ברומלין, ויטמין C. לכן תמיד עדיף לאכול את המוצר הטרי".

אפשר גם לצלות ולאכול, צילום: GettyImages

מדובר בפרי מתוק, האם הוא יעיל בשמירה על משקל?

"כמו כל פרי אחר, יש לצרוך אותו בתבונה, אבל יש לו תכולת קלוריות נמוכה יחסית וסיבי התזונה באננס הופכים אותו למזון מושלם לשמירה על משקל גוף בריא. הוא מספק תחושת שובע ומשמש קינוח מתוק לארוחה או נשנוש נחמד בין ארוחות".

היתרונות הבריאותיים של האננס

מחזק את מערכת החיסון

האננס הוא מקור מצוין לוויטמין C, נוגד חמצון חזק המסייע בהגנה על הגוף מפני נזקי רדיקלים חופשיים. הוא מחזק את מערכת החיסון ומשפר את ספיגת הברזל מהמזון. כמו כן הוא מכיל ויטמין D, ויטמין A, וויטמין B6.

נסו אותו על פיצה, צילום: GettyImages

אנטי-דלקתי

הפרי מכיל אנזים בשם ברולמין שמסייע בעיכול חלבונים. הוא המוכר בזכות תכונותיו האנטי-דלקתיות. ברומלין עשוי לסייע בהפחתת כאבים ונפיחות במצבים כמו דלקות פרקים ופציעות ספורט. כמו כן, ברומלין מקל על תסמיני עיכול כמו נפיחות וגזים.

מפחית סיכוי למחלות לב

הסיבים התזונתיים באננס מסייעים בשמירה על מערכת עיכול תקינה, מקדמים תחושת שובע ומפחיתים את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם, וסוכרת סוג 2.

עדיף לא לאכול מקופסאות שימורים, צילום: איתיאל ציון

מסייע להילחם במחלות

תכולת הוויטמינים והמינרלים באננס תומכת בחיזוק מערכת החיסון, ומסייעת לגוף להילחם בזיהומים ובמחלות.

תומך בבריאות העור

הודות לתכולת הוויטמין C הגבוהה שבו, צריכת אננס מסייעת בייצור קולגן, השומר על עור בריא וגמיש.

הרכב תזונתי ל-100 גרם אננס טרי

קלוריות: 50
חלבון: 0.5 גרם
שומן: 0.1 גרם
פחמימות: 13 גרם
מהם סוכרים: 9.9 גרם

לני פכט-ברגר, צילום: פרטי

מתכון: גלידת אננס קלה להכנה לימי קיץ חמים (פרווה)

מכילה 70 קלוריות לכדור גלידה של 50 גרם

רכיבים:

2 כוסות אננס טרי חתוך
כוס חלב קוקוס
2 כפות דבש או מייפל לפי הטעם
כף מיץ לימון

אופן ההכנה:

טוחנים את כל המרכיבים לתערובת חלקה ממש
יוצקים את התערבות למכונת גלידה ומפעילים עד לקבל מרקם של גלידה.
שופכים לקופסה, שמים במקפיא למשך שעתיים ומגישים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו