תמצאו אותם בכל בית: המזונות שיעזרו לכם להיאבק בחרדות

ברקע המתקפה של איראן על ישראל, אשת מקצוע איגדה כמה המלצות למאכלים שנמצאים כמעט בכל בית בישראל שיעזרו לכם להתמודד עם הלחץ • ולמה השוקולד המריר בפנים? כל הפרטים

אישה בחרדה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

מלחמת חרבות ברזל עדיין בעיצומה, ואחרי שהלילה (בין שבת לראשון) שוגרו לעבר ישראל מאות טילים בליסטיים, כטב"מים וטילי שיוט – סף החרדות ברחבי המדינה גבוה במיוחד.

למצב כזה יכולות להיות שלל השפעות על הגוף שלנו, כמובן שכולן שליליות. לדברי אומה נאיידו, פסיכולוגית תזונתית ומנהלת מחלקת התזונה ואורח החיים הפסיכיאטרי בבית החולים הכללי במסצ'וסטס שבארצות הברית, לפעמים ישנם אנשים שמתקשים להאמין כי למזון שאנו אוכלים יש השפעות כל כך גדולות על הבריאות המנטלית שלנו. לכן, היא פרסמה ספר שבו צירפה רשימה של כמה מאכלים שיוכלו לעזור לכם להתמודד עם מצבים כאלה בדיוק.

גם אתם תצליחו לצאת מהמצב המלחיץ הזה (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

עלים ירוקים

הם מלאים בחומצה פולית, סיבים תזונתיים, ברזל ומיקרונוטריינטים (חומרים שמגיעים מהמזון שלא מעניקים אנרגיה לגוף), וגם בנוגד החמצון הטבעי לוטאין – שמחקרים שבוצעו בקרב עכברים הוכיחו כי הם גורמים להפחתת הדיכאון בהם. נאיידו ממליצה לצרף עלים ירוקים לכל סלט שאנו אוכלים, או לאכול אותם בשלל צורות שונות, למשל אידוי.

חסה, צילום: לירון אלמוג

ברוקולי

הירק הזה, לצד ירקות מצליבים אחרים כמו כרובית, צנון, קולרבי ועוד, מלאים לדברי נאיידו בסולפוראפן, המלאים בפיטוכימיקלים (חומרים הנמצאים במזונות מהצומח שמגנים בחלקם מסוגי סרטן, מחלות לב ועוד), אשר מסייעים לדלקות שעלולות להתפתח בבטננו.

ברוקולי, צילום: Getty Images

אבוקדו

הפרי/ירק הזה (תלוי אם אתם מסתכלים עליו מבחינה בוטנית או קולינרית) עשיר בסיבים תזונתיים, בוויטמין E, במגנזיום ובאשלגן. מחסור במגנזיום אף קושר בעבר לדיכאון, וישנם גם מחקרים שהוא אף מסייע במאבק נגד חרדות. נאיידו ממליצה לאכול רבע-חצי אבוקדו קטן אחד בשבוע, לא משנה באיזו צורה. "הוא נותן כל כך הרבה ביחס לגודל שלו", אמרה.

אבוקדו, צילום: Getty Images

שוקולד מריר במיוחד

אם תאכלו כמה קוביות של שוקולד מריר בכל יום (עדיף כזה עם לפחות 75% קקאו), במיוחד אם תצרפו לכל ה"ארוחה" הזו פרי הדר כמו פרוסות קלמנטינה או תפוז, וקיבלתם מנה עשירה בברזל ובפוליפנולים, שלהם יש לא מעט יתרונות בריאותיים. מחקרים הראו כי צריכת ברזל מפחיתה חרדות, בעוד אכילת קקאו גורמת למצב הרוח להשתפר ופירות ההדר – ובכן, הם עשירים בוויטמין C, שמסייע לספיגת אותו ברזל שכל כך חשוב עבור גופנו.

שוקולד מריר, צילום: Thinkstock Photos

תה ירוק

על פי נאיידו, שתיית תה גורמת לאפקט של רוגע. הסיבה המדעית לכך היא שיש בו נוגדי חמצון חזקים מאוד, שמסייעים להעניק לגוף שלנו את תחושת הרוגע שהוא כל כך מחפש לפעמים. מעבר לכך, אחד מאותם נוגדי חמצון גם הוכח כיעיל בהפחתת סימפטומים של דיכאון וחרדות.

מכיוון שבתה ירוק יש קפאין, שמקשור לכזה שמביא לעלייה בחרדה אם הוא נצרך בכמויות גדולות, נאיידו ממליצה לצרוך עד 400 מ"ל תה ביום לאנשים חרדתיים. אם זה נשמע לכם המון, אל דאגה: בכוס תה יש כ-50-30 מ"ג קפאין, אז סביר להניח שלא תגיעו לכמויות האלו.

תה ירוק, צילום: Getty Images

שעועית ועדשים

בצמחים האלו יש כמויות גדולות מאוד של סיבים תזונתיים, לדברי נאיידו, שמסייעים בתורם לבריאות מערכת העיכול שלנו. לפי מחקר שפורסם ב-2021, תפריטים הכוללים מזונות עשירים בסיבים תזונתיים גורמים לבעליהם לירידה במפלס החרדות. "מכיוון שהם מתפרקים לאט מאוד בבטן, הם לא מזניקים את כמויות האינסולין", סיכמה נאיידו.

עדשים אדומות, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר