ים של דמעות מהבצל? הטריק המפתיע שפותר את הבעיה

אין אחד שלא חווה את זה - אנזים שמשתחרר בזמן חיתוך הפקעת גורם לנו "לבכות" • תרצו שזה לא יקרה יותר? זה מה שצריך לעשות

חיתוך בצל. צילום: Getty Images

בצלים מתחילים לא מעט מהבישולים שלנו והם תוספת מצוינת ללא מעט מאכלים. אורז, רטבים, תבשילים ואפילו המבורגרים ופיצות, הם רק חלק מהרשימה. כמובן, הם טעימים גם כחלק מסלט ויכולים גם לככב במרכז מנות כמו טבעות בצל או פשטידות – אבל כל מי שאי פעם חתך בצל בחייו יודע שלחיתוך יתלוו לא מעט דמעות.

הסיבה ל"בכי" נובעת מכך שכאשר חותכים את הבצל, הורסים את תאיו – וגורמים להם לשחרר אנזים שמפרק תרכובות גופרית המצויות באזור המצויות בירק האהוב. אנזים נוסף שנוצר מהחיתוך מתנדף לאוויר, וכשהוא נוגע בעיניים – טוב, כולנו יודעים איך זה נגמר.

רוצים להימנע מהדמעות? לא תאמינו מה אתם צריכים לעשות כדי שזה יקרה – פשוט הכניסו חתיכת לחם לתוך הפה בזמן החיתוך. לעיסת הלחם גורמת לכך שאותו אנזים שגורם לנו "לבכות" נכנס לפה שלנו – ולא לעיניים או אפילו לאף שלנו. אולי תהיו צמאים כשתסיימו את הפעולה, אבל תוכלו תמיד לקחת שלוק קטן של מים, ואנחנו בטוחים שתסתדרו.

אולי די לדמעות? (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

שיטה נוספת להתמודדות עם התופעה היא חיתוך הבצל בסכין חדה. היא פוגעת פחות בבצל מאשר סכינים משוננות, מה שמשחרר פחות מהאנזים שגורם לנו להזיל דמעות.

עצה נוספת היא להניח את הבצל במקפיא במשך 30 דקות לפחות לפני החיתוך, וזאת כי הטמפרטורות הקרות מאטות את התגובות הכימיקליות שנוצרות מחיתוך הבצל – ובכך מעכבות את שחרור האנזים שלמדנו לא לאהוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר