אחרי שחזר מעזה: אורן אסידו מבשל בשוק הפשפשים

ארז קומרובסקי משתלט על מטבחים בתל אביב, חיים כהן ממשיך בחגיגות 30 לדיקסי, השפים המובילים בארץ הכינו שקשוקות סופר מושקעות ליריד מיוחד ואשדוד זוכה סוף כל סוף לסביח משלה • אלה חדשות האוכל של השבוע

אורן אסידו מגיע לבשל באונזה. צילום: דמטרי פומזן

יריד שוקשוקה

אין בוקר ישראלי יותר מבוקר עם שקשוקה - ובשוק הנמל בתל אביב החליטו לקחת את האהבה שלנו למנה כמה צעדים קדימה עם יריד צבעוני וטעים בשם "שוקשוקה", שמחבר בין תוצרת חקלאית מקומית לבין מיטב הבשלנים והשפים. תמצאו בו שקשוקה טריפוליטאית של ד"ר שקשוקה - הלוא הוא בינו גבסו; עגבנייה ממולאת בשקשוקה עם רוטב עלי כוסברה טריים של השף האהוב, ענר בן רפאל - פורמן; שקשוקה ירושלמית ירוקה עם תרד בר, לוף ארץ ישראלי ועלי חוביזה של שף עזרא קדם; שקשוקה גלילית לבנה עם גבינה צ'רקסית בייצור עצמי וזעתר של השפית אביבית פריאל; ועוד ועוד.

השוקשוקה מתקיים בשיתוף "משלוחה" במשך שני ימי שישי רצופים, בתאריכים 23 בפברואר ו-1 במרץ, בין השעות 9:00- 14:00, ברחבות שוק האיכרים בנמל. בזכות חידוש טכנולוגי מיוחד של האפליקצייה, תושבי רמת גן, גבעתיים ותל אביב יוכלו להזמין בזמן שהיריד מתרחש, ממבחר השקשוקות והדוכנים שמשתתפים בו.

האנגר 12, שוק הנמל, נמל תל אביב

שקשוקה לבנונית בכעכ של פרח רסלאן, צילום: אנטולי מיכאלו

ארז קומרובסקי מבשל

השף מעביר בדרך כלל את חודשי החורף בביתו שבמתת, מטפח את ערוגות הצמחים והירקות, מארח סדנאות, ומבשל לאורחיו ולקרוביו. אבל חודשי המלחמה הארוכים בגבול הצפון אילצו אותו לשנות הרגלים, כך שאת חודש פברואר הוא החליט לנצל להשתלטות טעימה על תל אביב.

החל מיום שני (12 בפברואר) יבשלו הוא והשף גיא אריש ב"סנטי" ארוחה שמחברת משהו מהים ומשהו מהאדמה. שבוע לאחר מכן (19 בפברואר) הוא יגיע ל"תרצה" ויחגוג יחד עם רז רהב תפריט "בייבי בום שמתחיל במטבח". יהיו בו, בין היתר, גורי לפת בזעפרן ודבש וגורי קולורבי בסילאן מתמרי מג'הול מפארן. בארוחה השלישית, שתחתום את בינג' המפגשים (26 בפברואר), הוא יפגש עם השף גיא גמזו ב"הלנה" לכדי "בלאדי טאפאס טרה שיק". התפריט יכלול, בין היתר, "ערימות של ירוקים על שטיח פרסי", פאייה גדולה עם חובייזה, הרבה שמן זית טוב ופרוסה עבה של לחם שאור חם בצד.

השפים הללו הגיעו לביקור גומלין במטבחי "בלאדי שיק" של קומרובסקי, ועבדו איתו יחד על סיר אוכל משותף וטעים, כשבמקביל, קומרובסקי השיק שם שלושה סירים חדשים ובהם שתי גרסאות לחמין.

מבשל משהו חדש, צילום: אנטולי מיכאלו

30 שנה לדיקסי

המוסד של חיים כהן סוגר שלושה עשורים בשלושה שבועות עם שלושה שפים שנותנים פרשנויות שונות למקום. בשבוע הראשון לחגיגות (12-18 בפברואר) יתארח במקום השף מושיקו גמליאלי (מונא, בר 51, ראדלר). הוא ייקח את הדיקסי למטבח האמריקאי – איטלקי באווירת הסופרנוס, עם מנות ספיישל של קרבורנה קרם תירס מק אנד צ'יז, ומיט בולס עם חצילים. השף תומר טל יעשה במקום טקס-מקס בשבוע השני לחגיגות (19-26 בפברואר) עם ריפ אסאדו בתערובת קייג'ין ושום שחור מעושן, גוואקמולי, טאקו ושעועית ירוקה בטמפורה, ועוד. את החגיגות יחתום השף ארז קומרובסקי (4-10.3) באווירת סן פרנסיסקו. הכנפיים המפורסמות של הדיקסי יקבלו אצלו פרשנות קצת אחרת, עם רוטב היביסקוס מפתיע.

יגאל אלון 120, תל אביב - יפו

חיים כהן ומושיקו גמליאלי, צילום: סוכנות אסף קרלה

אורן אסידו באונזה

השף אליעד דנון מארח את אורן אסידו במסעדה היפואית שבשוק הפשפשים, לאחר שהשף המוערך חזר מהלחימה בעזה והודיע כי הוא סוגר את מסעדתו "אולה". הקשר החזק בין אליעד דנון ובין אורן אסידו התחיל כבר ב-2015, על הפס של מסעדת "המזללה". את המפגש המחודש הם מנצלים לכדי שני ערבים מיוחדים.

התפריט, שיוגש בימים שני ושלישי (12-13 בפברואר) מוגדר על ידי שניהם כשיתוף פעולה טעים ומלא תקווה, כזה שזוכר היטב את האוכל המרוקאי שעליו גדלו, אבל יודע לבנות עליו שכבות וטעמים מכל התחנות שלהם בדרך, האישיות והמשותפות כאחד. אסידו יביא איתו מ-OLÉ בין השאר פסטרמה שמנמנה של פלמידה, כיסוני שישברק ממולאים על לאבנה וחמאת צ'ירשי בצד. דנון יחבר את המנות של אסידו לתפריט הדינמי שלו באונזה, עם בייגל ירושלמי, ריבת דואה וזיתים; סקורדליה יוונית-יפואית; וגם משחקי דגים נאים כמו טרטר דג לבן עם קישוא שרוף, ויניגרט עגבניות צהובות וקריספי פריקי.

רבי חנינא 3, שוק הפשפשים, יפו

אליעד דנון ואורן אסידו, צילום: דמטרי פומזן

סביח חדש באשדוד

נכון שאשדוד כבר ידועה כבירה קולינרית נוספת לצד תל אביב, ירושלים וחיפה, אבל מתברר שמאכל אחד היה חסר בה עד היום - סביח. כעת, מנת הרחוב האהובה מקבלת מקום של כבוד גם בעיר הים הדרומית עם דוכן אוכל רחוב חדש בשם "פרונקו" של השף ברק כהן.

10 שנים חקר כהן את הסביח לפני שפתח את פרונקו. הוא טעם אותו בכל מקום אפשרי, עשה ניסיונות אינסופיים עם חצילים ולבסוף הגיע לתוצאה האולטימטיבית שמבחינתו היא הסביח המושלם. המנה שלו כוללת חומוס, חריף, חצילים, ביצה קשה, סלט דודו, בצל סגול, פטרוזיליה, ומיקס של טחינה צהובה וטחינה ירוקה. (פיתה 32 שקלים, באגט או חלה 36 שקלים). מלבד הסביח, מגיש כהן עוד מנות נפלאות בפיתה אוורירית, הנשמרת בסיר מאודה. את הקצוות של הפיתה הוא מצפה בבלילה של ביצה ופירורי לחם, ומטגן בשמן עמוק - מה שנותן עוד אלמנט קראנצ'י. בין המנות: עיג'ה של אמא אורלי – קציצת ירק פריכה ורכה בו זמנית (פיתה 32 שקלים או באגט / חלה 36 שקלים), בשר מפורק – אסאדו מפורק שבושל שעות בציר בקר, ירקות שורש ותבלינים (פיתה 58 שקלים או באגט / חלה 62 שקלים).

כשר
העבודה 50, אשדוד
ראשון - חמישי 9:00-17:00

סביח בחלה, צילום: רונן מלחן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר