80 שגרירים טעמו מאפה שמתאר את סיפור העוטף

המונים הגיעו בחודש וחצי האחרון ל"מאפיית לחמים" התל-אביבית כדי ליהנות מהספנקופיטה של האופה יקי שגיא - מנת הדגל של "קונדיטוריית ללוש" מקיבוץ בארי • אתמול (שלישי) זכה שגיא לחיבוק נוסף כשהוזמן לספר את סיפור המאפה בבית נשיא המדינה • הוא "מגולל בתוכו, תרתי משמע, את סיפורם של תושבי עוטף עזה, הגידולים החקלאיים והעסקים", הוא אומר

מאפה הספנקופיטה. צילום: דניאל לילה

80 שגרירים מרחבי העולם טעמו אתמול (שלישי) בבית הנשיא, יצחק הרצוג, את מנת הדגל של "קונדיטוריית ללוש" השוכנת בקיבוץ בארי, במסגרת אירוע תדרוך על רקע מלחמת חרבות ברזל. המאפה שהוגש להם הוא ספנקופיטה המגוללת את סיפורו של העוטף מאז שבת השחורה בה פרצה המלחמה. הגבינה במאפה היא גבינה המיוצרת ב"מחלבת בארי" שהמנהל שלה, דרור אור, חטוף בשבי חמאס כבר 75 ימים.

"קונדיטוריית ללוש" של הקונדיטור יקי שגיא מקיבוץ בארי הפכה במשך 15 השנים מאז הוקמה מוקד עלייה לרגל לכל תושבי עוטף עזה, אך בשבת הארורה של השביעי באוקטובר איבד שגיא את ביתו ואת בית העסק. כדי לסייע לו, אורי שפט, חברו הוותיק וקולגה, הציע לו להתארח ב"מאפיית לחמים" התל-אביבית שבבעלותו.

אורי שפט ויקי שגיא בבית הנשיא, צילום: דניאל לילה

שגיא נענה בחיוב ומאז חודש נובמבר האחרון הוא מגיש שם, בין השאר, את מנת הדגל שלו - הספנקופיטה. "בחרנו לאפות את הספנקופיטה כיוון שמדובר במאפה המגולל בתוכו, תרתי משמע, את סיפורם של תושבי עוטף עזה, הגידולים החקלאיים והעסקים, ונוגע בהמון אנשים", אומר יקי שגיא. במאפיית לחמים הוסיפו: "בכך שאנחנו רוכשים את חומרי הגלם עבורה מהם, אנחנו מסייעים גם לפרנסתם. מעין מעגל של טוב".

ספנקופיטה הוא מאפה תרד מסורתי מהמטבח היווני שעשוי משכבות של בצק פילו וביניהן מלית של תרד, גבינת פטה ועשבי תיבול שונים. המאפה של שגיא עוטף כאמור גבינות "ממחלבת בארי" המקומית, שלא פעילה מאז אותה שבת ארורה של השביעי באוקטובר. "מנהל המחלבה, חברי היקר דרור אור, חטוף בשבי חמאס. אשתו נרצחה. בנו ובתו נחטפו גם כן לעזה ושוחררו לפני כמה שבועות", מספר שגיא. גם התרד הטרי במאפה מגיע מהעוטף - ישירות מהשדות החקלאיים של מושב עין הבשור שנפגע אנושות במלחמה בגלל אובדן כוח אדם ואיום הטילים המתמשך. בגרסה הטבעונית של המאפה הוא עוטף גבינת קשיו, גבינת שקדים, תרד וחצילים, אותם מגדל הירקן דביר חג'בי ממושב יכיני שבעוטף.

מגולל את סיפור העוטף, צילום: דניאל לילה

מה שהחל כמהדורה מוגבלת למשך שבוע בלבד ב"מאפיית לחמים", יצר ביקוש מצד המונים שהגיעו לחבק ולאכול גם חודש וחצי לאחר מכן. חיבוק נוסף הגיע, כאמור, אתמול מירושלים באירוע שנערך בבית נשיא המדינה בהשתתפות 80 שגרירים מרחבי העולם. שגיא ושפט הוזמנו לאירוע, להגיש את הספנקופיטה ולספר את הסיפור העומד מאחוריה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר