ללה קפה: מקום חדש בסגנון מרוקאי שקשה להגדיר, אבל אסור לפספס

"בנסיעותיי הרבות למרוקו נחשפתי לתרבות בתי הקפה המקומית, לשמחה ולתחושות", אומרת אסתרי טל, שהקימה את המקום החדש בגליל העליון שהיא מגדירה "בית מארח בסגנון מרוקאי" • טעמנו אוכל שמדבר שפה עכשווית ושנותן דרור לפואטיקה עתיקה של סבתות ודודות

המגש בללה קפה. צילום: מאיה דרין

ללה הוא אינו בית קפה מובהק וגם אינו בית אוכל. אסתרי טל, היזמית והבעלים, מגדירה אותו כמקום מארח בסגנון מרוקאי. החלל החדש בקיבוץ מחניים שבגליל העליון, כה חדש בסצינה ועל כן, אני בוחרת לתאר אותו בדרכי שלי מבלי לחפש לו הגדרה מדויקת.

הוא הוקם בסמוך וכהמשך ישיר להאנגר הכי יפה בגליל העליון העונה לשם ״פנטזיה מרוקאית״. פנטזיה היא חנות קונספט אדירת מימדים, הן מבחינת מטראז׳ והן מבחינת חוויה. זהו היכל נחשק של כלי בית, פריטי עיצוב, הלבשת בית, רהיטים ואפילו בגדים ואקססוריז שמייבאת אסתרי טל לאחר שהיא בוחרת כל אחד מהם בקפידה. כך, נוסעת טל נוסעת למרוקו מדי כמה שבועות, בוחנת בעין אסתטית במיוחד את ההיצע בשווקים ובחנויות העיצוב במרוקו ומביאה עימה ארצה מכולות של כל טוב.

בוחנת בעין אסתטית במיוחד, צילום: מאיה דרין

שיטוט בין המדפים ופינות החמד ב״פנטזיה״ מפעיל את כל החשקים של מי שכלי בית ופריטי עיצוב הם בנפשו. יש פה שלל קרמיקות בכל צבעי הקשת – חלקן עשויות מלאכת יד ואין צלחת אחת דומה למשניה, חלקן משורטטות ואלגנטיות. הטקסטיל שמביאה טל הוא שעטנז של סגנונות מרוקאיים. יש כאן גם עבודות זכוכית לרוב: כוסות משקה, ספלים, קנקנים, צלוחיות ועוד. קהל המבקרים הפוקד את המקום הוא אקלקטי ומגוון. מגיע מכל קצוות הארץ ועם התבססותה של החנות כמוקד עלייה לרגל, גדל הביקוש לחלל אירוח.

לכן, אין זה פלא שנפתחה בהמשך לו ״ללה קפה״. הקונספט של ללה הפוך – יש לה קו עיצובי מובהק מתוקף היותה המשך ישיר של ״פנטזיה״. בחלל יש כלי מטבח ואירוח בשפע – ומכאן נגזרת החוויה הקולינרית.

ללה קפה // צילום: מאיה דרין


"ללה היא הגשמת חלום שלי. בנסיעותיי הרבות למרוקו נחשפתי לתרבות בתי הקפה המקומית, לשמחה ולתחושות הקהילה המאפיינת אותה ורציתי ליצור משהו דומה כהמשך ישיר לפנטזיה מרוקאית", מספרת אסתרי.

לתפעול החלום הגדול של אסתרי התגייס בן זוגה לחיים, השף רועי דורי, שף מסעדת "רוז׳" במלון "פרא" שברמת הגולן. במקום החדש הוא מביא מניסיונו המקצועי, תורם לתפעול וניהול ומהווה שותף מלא להגשמת החלום וליצירה היומיות. על המטבח מופקדת טבחית צעירה עם רוח תוססת בשם אביגיל ורטה. היא יוצרת את האוכל המוגש במקום בשיתוף פעולה מלא עם דורי וטל.

המגש בללה קפה, צילום: מאיה דרין

הקו הקולינרי מתכתב עם הפנטזיה המרוקאית ועם הסגנון של המקום באופן כללי. אבל גם מדבר שפה עכשווית של שפים צעירים הנותנים דרור לפואטיקה עתיקה של סבתות ודודות. בדומה למסעדות שכבר עשו את זה והביאו את האוכל המרוקאי העדתי לקדמת הבמה, למשל: בוטרגה של שפית פריאל שבו בשוק הכרמל בתל אביב בו אפשר ליהנות מתבשילים מסורתיים או כרפרנס לשף המוערך, רפי כהן – גם ללה מתהדרת במאכלים ״של פעם״ עם וייב של כאן ועכשיו, לצידם מנות בית קפה קלילות מתבקשות.

אז מה בתפריט? בימי שישי בלבד אפשר להזמין במקום את מגש שישי שבו מגוון מנות. בהן: קבב דג על יוגורט לאבנה, עגבניות שרי צלויות וכוסברה, טחינה, פלפל חריף, בצל בסומאק, זיתים מרוקאים, סלט בישבש וחלה. הוא מגיע עם שני צ׳ייסרים של ערק במחיר 110 שקלים.

באופן קבוע אפשר ליהנות במקום ממנות כמו: סלט צ׳וק – מג׳דרה של בורגול ועדשים שחורות,בצל סגול, עשבים טריים, גרגרי חומוס, בצל מקורמל, פיסטוקים וצנוברים, שמוגש עם יוגורט שום ונענע (59 שקלים); סלקים צלויים בטאבון על לאבנה עיזים מהגולן עם סירופ מרקש, דואה מצרית וזעתר טרי (52 שקלים) או כריך בטטה צלויה עם ממרח סקורדליה, צ׳רקסית זעתר מקומית, שום קונפי וארוגולה (45 שקלים). מבחינת קינוחים תמצאו מנות כמו: פנקוטה ורדים עם קרמבל, סומק וסירופ רימונים (36 שקלים) או טראפלס ורדים עם בוטנים בתיבול הל (8 שקלים ליחידה) וגם עוגות תוצרת בית הנאפות במקום ומשתנות מיום ליום. לצידם יש, כמובן, קפה נהדר, קנקני תה מרוקאי, קוקטיילים קלילים וכוסות יין במחירים נגישים.

מה תשתו?, צילום: מאיה דרין

בתאריך 7 באוגוסט ״ללה״ מזמינה את האורחים בה ליהנות מהופעה אקוסטית של גבע אלון כחלק מהיותה "בית מארח", כהגדרתה של טל. במסגרת האירוע המקום יפתח גם בשעות אחר הצהריים ובשעה 20:00 תחל ההופעה.

ללה קפה, קיבוץ מחניים
זמני פעילות: ראשון-חמישי 9:00-16:00, שישי 9:00-15:00, שבת 10:00-16:00

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר