נטפליקס הסירה תכנים פרו-פלשתיניים מהפלטפורמה שלה

ענקית הסטרימינג הסירה סרטים של יוצרים פרו-פלשתינים, דבר שעורר את זעמם של משתמשים שטוענים כי מדובר באקט מכוון, למרות שהחברה הסבירה כי הסתיים זמן הרישיון שלהם • בשלל תגובות זועמות קראו הגולשים, בין היתר, להחרמה של הפלטפורמה בטענה כי זו נוקטת בעמדה פרו-ישראלית מובהקת

3000 לילות. צילום: יחצ

בצל המלחמה הקשה, ענקית הסטרימינג נטפליקס מעוררת זעם בקרב גורמים פרו-פלשתינים, לאחר שלטענתם זו הורידה קטלוג נרחב של עשרות סרטים פלשתיניים משירותיה, וכעת הם אינם זמינים לצפייה.

ענקית התוכן הכחישה את הטענות וטענה כי תקופת הרישיון לקטלוג הסרטים מסתיימת בסוף אוקטובר - וזו הסיבה להסרתם. "השקנו את האוסף המורשה הזה של סרטים בשנת 2021 לשלוש שנים. רישיונות אלו פגו כעת", נמסר בהצהרה מטעם הפלטפורמה בתגובה לפנייה מטעם אתר התרבות דדליין.

"כמו תמיד, אנו ממשיכים להשקיע במגוון רחב של סרטים ותוכניות טלוויזיה באיכות גבוהה כדי לענות על צרכי המנויים שלנו ולחגוג קולות מרחבי העולם".

את הגולשים הפרו-פלשתינים ברשת ההסבר של נטפליקס לא שכנע, והם מיהרו להציף בשלל תגובות זועמות שקראו בין היתר להחרמה של הפלטפורמה בטענה כי זו נוקטת בעמדה פרו-ישראלית ו"תומכת ברצח עם". "הגיע הזמן לבטל את נטפליקס", צייצו עשרות גולשים ב-X (טוויטר לשעבר). "פתטים ופחדנים. הם עשו את זה בגלל לחץ מהקהילה היהודית", הכריזו אחרים - כשמאות גולשים מצרפים לציוצים הזועמים צילומי מסך המתעדים את בקשת ביטול המנוי שלהם לפלטפורמה.

3000 לילות, צילום: יחצ

ארגון זכויות האדם Freedom Forward, שממוקם בסן פרנסיסקו, הפיץ מכתב פתוח ועצומה שקוראים לנטפליקס להסביר מדוע התחילה לפרסם הודעות "יורד בקרוב" על לפחות 19 סרטים, שנעשו על ידי פלשתינים או עוסקים בנושא הפלשתיני, בימים האחרונים.

הסרטים שהופצו לפלטפורמה על ידי חברת ההפקות Front Row Filmed Entertainment שבסיסה בדובאי, כוללים את הסרט "התערבות אלוהית" של אליה סולימאן (2002), "מלח הימה" של אנמרי חסיר (2008) ו-"3000 לילות" של מאי מסרי (2015) וניתן לצפות בהם בארה"ב בפלטפורמות אחרות.

מלח הימה, צילום: יחצ

הסרת סרטים וסדרות עם תום תקופת הרישוי היא נוהג רגיל ברישוי תוכן. כך לדוגמה, הסדרה "חברים" הורדה מהפלטפורמה בארה"ב בתחילת 2020, וגם בצרפת, אוסטרליה ובלגיה ביולי השנה, כאשר שירות הסטרימינג של וורנר משך את הזכויות בחזרה לאחר שהסדרה עברה מנטפליקס אליו.

למרות הסרת הקטלוג, נטפליקס עדיין מציעה בשירותה מספר סרטים עכשוויים נוספים שנוצרו על ידי יוצרים פלשתינים, אך תנועת Freedom Forward דורשת מהפלטפורמה להסביר את סיבת אי חידוש הרישיונות לשידור הסרטים ולהחזירם לשירות באופן מיידי.

התערהות אלוהית, צילום: יחצ

"הפלטפורמה צריכה עדיין להחזיר את הסרטים", הכריז סונג'יב ברי, מנכ"ל Freedom Forward בתגובה לאתר. "נטפליקס צריכה לעשות כל שביכולתה לשמור על הגישה הציבורית הגלובלית לסרטים פלשתיניים. זה מפתיע שנטפליקס שמרה על שתיקה בנוגע להסרת הסרטים, ונראה כי שהיא לא עשתה את המאמצים הנדרשים כדי לחדש את הרישיונות המעורבים".

נכון לעכשיו, נטפליקס לא השיבה לשאלה אם תשקול לחדש את הרישיונות עבור 19 הסרטים, אם הזכויות יהיו זמינות לתקופה שנייה.

מלח הימה, צילום: יחצ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר