צילום: גל גוטמן // כנר מתזמורת ראשון לציון מול אולם ריק

האם הקהל יחזור לאולמות הקונצרטים?

אולמות הקונצרטים צפויים להיפתח ב-14 ביוני תוך הקפדה על כללי ריחוק, אבל מה לגבי הנגנים והקהל שמבוגרים יותר?

לפני כשבוע הציגה שרת התרבות היוצאת, מירי רגב, מתווה לפתיחת מוסדות התרבות בארץ, שלפיו ייפתחו האולמות ב‭14- ‬ ביוני במתכונת מצומצמת ותוך הקפדה על כללי הריחוק הפיזי. אלא שההצהרה של רגב לא זכתה לאמון רב מצד פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל. "זו אמירה חסרת אחריות", אומר עופר סלע, מנכ"ל התזמורת הישראלית ראשון לציון, "אין מאחוריה שום תוכן, ונכון להיום אין שום החלטה או מתווה לחזרה לאולמות".

זה יותר מחודשיים שעולם המוזיקה הקלאסית מצוי בקיפאון. הנגנים יושבים בבתיהם, האולמות נעולים, והקהל נאלץ להסתפק בשידורים מקוונים של קונצרטים. אף שמרבית ההגבלות הוסרו מהמשק הישראלי - מוסדות החינוך נפתחו, החנויות פתוחות, החופים, הפארקים והגנים הציבוריים מלאים בנופשים - עדיין אין תוכנית לפתיחת אולמות הקונצרטים, ואלפי מוזיקאים ועובדי תזמורות שרויים בחוסר ידיעה.

"אנו מנהלים דיון מתמשך מול משרד הבריאות על מתווה חזרה לאולמות", אומר סלע, "אך זה הולך קשה ולאט. אנחנו מדברים על שני עניינים נפרדים: האמנים והקהל. בקונצרט ממוצע נמצאים על הבמה כמה עשרות נגנים, עכשיו לך תושיב 80 מוזיקאים על במה אחת עם רווח בהתאם לתקנות ועם מסיכות. ולא דיברנו על כך שחלק מהנגנים מבוגרים".

נגני תזמורת ראשון לציון, שרובם שכירים, הוצאו לחל"ת ב-‭15‬ במארס, וחיים מאז על דמי אבטלה. מוזיקאים רבים אחרים עובדים כפרילנסרים, ומצבם בעייתי יותר, שהרי אין להם דמי אבטלה.

הצד השני במשוואה הוא הקהל. סלע ומנהלי תזמורות אחרות שוחחו בחודשיים האחרונים עם רבים מהמנויים. "הם מאוד סבלניים, אבל לכולם ברור שאנחנו חייבים להם את הקונצרטים שביטלנו ושיש למצוא דרך לפיצוי".

גילי אלון-ביטון, מנכ"לית תזמורת הבארוק ירושלים, מוסיפה: "יש לנו קשר כמעט משפחתי עם חלק גדול מהמנויים, והקפדנו לתחזק את הקשר הזה לכל אורך התקופה".

"שרת התרבות מפיחה תקוות שווא"

איך יחזור עולם התרבות לשגרה?

הלם תרבות: דעה

כרגע עסוקים בתזמורת בתוכניות לשנת ‭ .2021‬"ברור ש-‭2020‬ נפגעה קשות בתחום ההכנסות, ואנו צופים שגם 2021 תהיה קשה מבחינה כלכלית. יש חשש לירידה בתמיכת משרד התרבות והרשויות, שהרי כולם סובלים מהמשבר. אנחנו לא יודעים אם נוכל להביא אמנים מחו"ל, ובעיקר, אם הקהל יחזור לפקוד את אולמות הקונצרטים. קהל הקונצרטים בארץ ברובו מבוגר, זהו ציבור בסיכון", אומר סלע.

"נכון שחלק גדול מהקהל מוגדר כקבוצת סיכון, אך אנחנו מרגישים שלצד קהל החושש להידבק, יש קהל רב שצמא לצאת לקונצרטים", אומרת אלון-ביטון.

התקווה לחזרה מהירה. אולם ריק, אילוסטרציה // צילום: Getty images
התקווה לחזרה מהירה. אולם ריק, אילוסטרציה // צילום: Getty images

בינתיים ממשיכים המוזיקאים להתאמן בתקווה לחזרה מהירה לאולמות. "היינו באמצע חזרות להפקת 'יבגני אונייגין' באופרה הישראלית כשפורסם האיסור על התקהלות של ‭ 100‬איש", מספר דורון הלפרין, נגן ויולה בתזמורת ראשון לציון, "ומאז אנחנו בחל"ת. השגרה בשבילי היתה קשה מאוד, יש לי שני ילדים שנשארו בבית ואני יכול לספור על אצבעות כף יד אחת את הפעמים שהתאמנתי ברצינות, אבל בסופו של דבר זה כמו לרכוב על אופניים. כולנו מקצוענים ואני בטוח שמרגע שנחזור לנגן יחד, ניכנס לעניינים מהר מאוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...