"האמנו שהרגע יגיע": יוצרי "יאללה יא נסראללה" חושפים את הסודות מאחורי השיר

השיר הישן, שנעשה פופולרי גם בקרב דור ה-Z, קם לתחייה לאחר חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה • עו"ד אביב אזרד, אחד מיוצרי השיר: "השיר הוא נבואה שהגשימה את עצמה, וטוב שכך" • ואיך השיר נוצר? "ביקשו שיר מעודד לקהל בבית - השיר נוצר תוך שעות"

נסראללה על רקע תיעוד ממתקפת המנע של ישראל. צילום: רויטרס

אחרי פרסום ההודעה הרשמית על חיסולו של נסראללה אמש (שבת), נדמה כי לא היה בית בישראל שבו לא שמעו, השמיעו או הקימו לתחייה בדרך אחרת את השיר "יאללה יא נסראללה", אשר כיכב אי שם בשנת 2006 במלחמת לבנון השנייה.

@idoblau#נסראללה#מצחיק#הכלבהומור#מלחמה#לבנון#חרבותברזל#פוריו#פוריוישראל♬ צליל מקורי - עידו בלאו

השיר הישן שהפך מזמן לקאלט, נעשה לאחרונה פופולרי גם בקרב דור ה-Z, שדאג להפיצו ברחבי הרשתות החברתיות. בעקבות פריצתו המחודשת, פנינו אל יוצרי השיר המקורי (הרכב "פרישמן והחלוצים") וניסינו להבין – איך זה מרגיש כשמילים שנכתבו לפני 18 שנה פתאום מקבלות משמעות מחודשת?

"השיר הוא נבואה שהגשימה את עצמה, וטוב שכך", מסר ל"ישראל היום" עו"ד אביב אזרד, השותף של אסף פרישמן מ"פרישמן והחלוצים". "השיר היה המנון שהבליח מדי שנה במבצעים כאלו ואחרים שצה"ל עשה, ונכתב במטרה לשמח אנשים. במובן הזה הוא הגשים את המטרה שלו, ואם השיר איחד בין אנשים – מה טוב".

ההרכב המוזיקלי שיצר את השיר, כולל את אסף פרישמן (מוזיקאי, מלחין, מפיק ג'ינגלים, קריין ומשפטן – האחראי להפקת ולהלחנת השירים של ההרכב), את נדב פרישמן (תסריטאי, עורך, במאי וסטנדאפיסט ישראלי, יוצר משותף של הסדרה "קופה ראשית") ואת אביב עצמו (עורך דין לזכויות יוצרים, קריין ניווט באפליקציית "וייז", מוזיקאי וסולן להקת "מייקאובר" – שר בכל השירים של ההרכב והאחראי לניהולו).

כולם כיום מתגוררים באזור המרכז וחיכו ליום שבו מילות השיר יגשימו את עצמן. "תמיד האמנו שהרגע הזה יגיע, כי אף אחד לא חי לנצח", אומר אביב אזרד, "אבל הנה, השיר הזה חי תקופה ארוכה משחשבנו".

     

View this post on Instagram

           

A post shared by Gal Halaly • גָּלְגּוּל 🤸🏻🦦 (@galgul_halaly)

איך הכול התחיל?

קצת לפני שהחלה מלחמת לבנון השנייה, אזרד מספר כי "שידורי קשת" פנו אל אסף פרישמן, ככותב מקצועי של שירים בהזמנה, על מנת שיכתוב שיר עדכני לשידורי המונדיאל. כך נכתב השיר המפורסם "ואלה שמות 2006". בתחילת מלחמת לבנון השנייה, כשאנשים עדיין ישבו בבתים, אזרד אומר כי החברים בקשת פנו שוב אל אסף – וביקשו שיכתוב שיר מעודד לקהל בבית. "שוב היינו באותו תהליך, אבל הפעם אסף ואני שרנו, וכך נוצר השיר 'יאללה יא נסראללה' תוך כמה שעות". לדבריו, הוא האמין מייד כי השיר יהיה להיט, ואכן כך קרה. "לאחר ביצוע השיר בלייב באולפן, כשכבר התחלנו לקפל את הציוד, אמרו לנו לחזור ולשיר שוב את השיר – כי הטלפונים במרכזייה קרסו מרוב שזה היה להיט".

בזמנו לא ניתן היה להוריד סרטונים מהאינטרנט כפי שניתן היום, אבל אביב מספר כי כבר בדרך למונית הם הבינו שהשיר "התפוצץ", בשל כמות הפניות של יח"צנים. "כך הפך השיר להיות הרינגטון הכי מורד והכי מושמע בישראל. אבל למרות הטלוויזיה, אף אחד לא ידע איך אנחנו נראים כי השיר היה בפרונט".

במקביל, מבחינת הרווחיות, הדברים מהר מאוד החלו להסתבך. "בשל פגם בהבנת אקו"ם את המדיום הסלולרי אז, מי שעשה את רוב הכסף מהיצירה היו אנשים שכלל לא היו קשורים להרכב – חלקם אף לא שילמו תמלוגים", אומר אזרד. "כיום, כשאנחנו יותר בשליטה על אופן ההורדה, בטח היינו מרוויחים מאות אלפים מאותה כמות ההורדות שהייתה לשיר אז".

איך זה מרגיש, שבשנת 2024 השיר פתאום קם לתחייה?

"הנסיבות שבגינן השיר חזר לתודעה, הן טראומטיות. יחד עם זאת, השיר חיזק את החיילים (שהעלו סרטונים עם השיר ברקע) וגם אזרחים רבים שעשו גרסאות משלהם לשיר. מכל העולם יהודים העלו סרטונים ושמחו עם השיר, וזו זכות להיות שותף לשיר שנוגע בכל כך הרבה אנשים", אזרד מודה לבסוף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר