טקס האוסקר ה-96 יתקיים הלילה (בין ראשון לשני), כשמיטב אנשי הקולנוע בעולם בכלל ובהוליווד בפרט מקווים לצאת ממנו עם הפרס היוקרתי. אך עוד לפני שהוא יוצא לדרך – עננה גדולה מרחמפת מעליו, שכן אחד הסרטים המדוברים ביותר בו, "נשארים לחג" המועמד לחמישה פרסים (כולל על התסריט שלו), מואשם בגניבה ספרותית.
על פי חשיפה שפורסמה אמש ב"וראייטי", סיימון סטיבנסון, שהיה שותף לכתיבת התסריטים של הסרטים המוערכים "לוקה" ו"פדינגטון 2", טוען כי התסריט של "נשארים לחג", שאותו כתב דיויד המינגסון, כולל נקודות דמיון חזקות מאוד לתסריט שלו שלא הופק, שנקרא "Frisco", העוקב אחר רופא ילדים ציניקן שמוצא את עצמו דואג למטופל צעיר במשך כמה ימים. התסריט המקורי אף נכלל ב"רשימה השחורה" של 2013, שנותנת במה לתסריטים מצטיינים שלא הופקו.
סטיבנסון הכין מסמכים שהשוו בין סצנות משני התסריטים וגם בין המבנה הכללי שלהם. לדבריו, התסריט של "נשארים לחג" כולל, בין היתר, העתקה של הסיפור הכללי של "Frisco", דמויות, סצנות – ואף דיאלוגים שלמים שלא עברו לכאורה אף שינוי. "וראייטי", שחשף את אחד המסמכים הללו, דיווח כי סטיבנסון שלח את המסמכים לגילדת התסריטאים האמריקנית עוד בחודש ינואר במטרה להסתייע באנשיה בנושא.
התסריטאי פנה אל הגילדה כמה פעמים בחודשים האחרונים, כולל בשבוע שעבר, בבקשה שיעזרו לו במה שהוא הגדיר כ"בקשה דחופה במצב יוצא דופן". באחד המיילים שהעביר לאנשי הגילדה הוא כתב כי הוא "יכול להדגים מעבר לכל צל של ספק כי רובו המשמעותי של התסריט, הכולל קרדיטים של חברי הגילדה, שנמצא כרגע במסלול לזכייה באוסקר, הועתק שורה אחר שורה מתסריט פופולרי שלי שלא הופק". הוא אף טוען כי הוא יכול להוכיח שבמאי הסרט, הבמאי-תסריטאי זוכה האוסקר אלכסנדר פיין ("דרכים צדדיות", "היורשים", "נברסקה"), קיבל ואף קרא את התסריט בשתי הזדמנויות שונות לפני שהוא נכנס לשלב הפיתוח שלו.
במענה לפנייתו, בגילדה טענו כי הם אינם יכולים לסייע לו בשל סיבות טכניות ומשפטיות, והמליצו לו לפנות לבית המשפט באופן פרטי, כפי שכבר בוצע במקרים דומים בעבר.
"נשארים לחג" הוא אחד הסרטים המוערכים ביותר של השנה שעברה, וכאמור מועמד לחמישה פרסי אוסקר – כולל לסרט הטוב ביותר, ולמשחקם של פול ג'יאמטי ודאוויין ג'וי רנדולף (שנחשבת לפייבוריטית לזכייה בקטגוריית שחקנית המשנה המצטיינת, ושאף זכתה על תפקידה בגלובוס הזהב), ואף לתסריט המקורי הטוב ביותר. למרות החשיפה, היא לא תשפיע על גורלו בטקס, שכן ההצבעות לזוכים נסגרו כבר בסוף החודש שעבר.
הסרט עלה 13 מיליון דולרים להפקה והכניס ברחבי העולם 42 מיליון, אך בשל עלות רכישת ההפצה הגבוהה שלו, שעמדה על 30 מיליון דולרים, הסרט יניב הפסדים לחברת ההפצה שלו, "סרטי פוקוס".
"וראייטי" פנו לפיין ולהמינגסון בבקשה לתגובה, אך אלה סירבו להתייחס לדברים. סטיבנסון, מצידו, אישר את הפרטים, אך ביקש שלא להגיב מעבר לכך.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו