הקו הכחול. 31 ק"מ, כולל מקטע תת-קרקעי הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה

הקו החדש - בנייה לגובה

הרכבת הקלה בירושלים מעצבת את עתידה של העיר בזכות פיתוח אינטנסיבי לאורך התוואי

ירושלים הקדימה את תל אביב בעשור בהקמת הרכבת הקלה, וכעת מתעוררת מחדש עם בנייה מסיבית לאורך צירי הרכבת. הבנייה מערבת מסחר, תעסוקה מבני ציבור ומגורים.

בשנים הקרובות צפויה ירושלים לשנות את פניה כליל. העיר תזוהה עם פרויקט הכניסה לעיר, רובע אריאל שרון, שבו יוקם רובע עסקי חדש בשטח כ-1.6 מיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר, בידור, מלונאות ופנאי. יוקם מרכז תחבורתי עם רכבת מהירה מתל אביב לירושלים, שני קווי רכבת קלה, חניון תת-קרקעי ומחלף עם הפרדה מפלסית לתנועה משולבת של תחבורה ציבורית, פרטית והולכי רגל. רובע העסקים יכלול גם חללי עבודה ומתחמי משרדים, שאמורים לספק כ-60 אלף מקומות עבודה חדשים בעיר.

"עיר כמו ירושלים, שנמצאת בתנופת בנייה וגידול במספר יחידות הדיור המוקמות בה, חייבת לקדם אינטנסיביות בנייה באזורים שנגישים לקהל רחב ומגוון", אומרים בעירייה. "מטרת הרכבת הקלה לרשת את ירושלים ולהקל את החיבור בין כל חלקי העיר".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "מדיניות הבינוי בעיר דוגלת בציפוף ויצירת עירוב שימושים מלא, במטרה לנצל את משאב הקרקע המוגבל ולספק תוספת משמעותית של יחידות דיור, לצד מבני ציבור ושירותים משלימים עבור האוכלוסייה ההולכת וגדלה. לצד תנופת הבינוי, אנו משקיעים רבות בפיתוח תשתיות תחבורה, בדגש על מערכת תחבורה ציבורית להסעת המונים, תוך קישור לכלל חלקי העיר ולתשתיות הרכבות הבין עירוניות".

פרויקט הרובע של קבוצת אביב ולני גרופ. מיקום, איכות ויוקרה // הדמיה: סטודו 84,

להלן סקירה של כמה מהתוכניות הבולטות המקודמות במינהלת להתחדשות עירונית, הגוף המשותף לעיריית ירושלים ולרשות לפיתוח ירושלים, העוסק בפיתוח לאורך קווי הרכבת הקלה.

הקו הכחול

לאורך דרך חברון מקודמות 3 תוכניות התחדשות עירונית בהיקף של כ-1,000 יח"ד. שתי תוכניות - בלוק 8 (היזם: חברת יסודות צור) והמתחם ברחוב דרך חברון – התנופה (היזם: חברת קרסו נדל"ן), נמצאות בהליכי קבלת היתר. תוכנית נוספת, ברחוב דרך חברון 137-147, נמצאת בתהליכי תכנון מתקדמים על ידי המינהלת להתחדשות עירונית, כאשר טרם נבחר יזם לביצוע.

הקו הסגול

מקודמות 3 תוכניות עיקריות בהיקף של כ-750 יח"ד. אחד המיזמים, ברחוב טהון 4, נמצא בשלבי ביצוע. מתחם טהון 5 לקראת תחילת ביצוע (יזם: קרסו נדל"ן) ואילו התוכנית ברחוב גולומב 23 נמצאת בשלבי אישור מתקדמים (טרם נבחר יזם).

גם שכונות קריית היובל וקריית מנחם צפויות להגדיל במידה רבה את יחידות הדיור. אזורים אלה הם מוטי התחדשות עירונית, ובתחומם עוברים קווי רכבת קלה. בשנה האחרונה אושרה על ידי הותמ"ל תוכנית פינוי-בינוי ברחוב הנורית, הכוללת הריסה של 646 יח"ד ובנייה של כ-1,700 יח"ד. התוכנית נתמכת ביחידות השלמה במסגרת תוכנית רכס לבן.

הקו האדום

מקודם בינוי של כ-500 יח"ד בשתי תוכניות. הראשונה במתחם המקשר, אשר יכלול כ-260 יח"ד, 130 מהן כבר בתהליך בינוי. שלב ב' במתחם, המכיל כ-120 יח"ד, קיבל היתר לאחרונה (יזם: חברת רובע 1).

סביון VIEW של אפריקה ישראל מגורים. 27 קומות עם 194 דירות// הדמיה: Evolve Media,

תוכנית נוספת לאורך הקו האדום, בינוי במרכז המסחרי בנווה יעקב, נמצאת כיום בהליך תכנון. תוכנית זו, כוללת כ-230 יח"ד, לרבות שדרוג המרכז המסחרי.

קבוצת אביב ולני גרופ בונות את פרויקט רובע משרד החוץ בירושלים, הסמוך לקריית אריאל שרון המוקמת בימים אלה. המרחק לשתי הרכבות עומד על כ-7 דקות הליכה בלבד, עם גישה ישירה, מהירה ונוחה לכל רחבי ירושלים.

עוד פרויקט בולט לאורך הקו הוא סביון VIEW של אפריקה ישראל – בניין בן 27 קומות עם 194 דירות, המיתמר לגובה 100 מטר, בין הרחובות המרכזיים יפו והנביאים.

קווי הרכבת

הקו האדום: אורך: 13.8 ק"מ. מסלול: פסגת זאב, רחוב יקותיאל אדם, דרך שועפאט, שדרות בר-לב, רחוב הצנחנים, דרך כיכר צה"ל, רחוב יפו, התחנה המרכזית, הר הרצל.

הקו הכחול: אורך: 31 ק"מ. מסלול: גילה, תלפיות, רמת אשכול. כולל מקטע תת-קרקעי עם 3 תחנות.

הקו הסגול: אורך: 12 ק״מ. מסלול: הדסה עין כרם, קריית היובל, מלחה, אזור התעשייה תלפיות, ארמון הנציב.

מפתחים את רחוב גולומב. התחבורה הציבורית היעילה מאפשרת בנייה לגובה // הדמיה: קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים,

הקו הצהוב: אורך: 6.5 ק"מ. מסלול: הכניסה לעיר, קריית המוזיאונים והממשלה, שדרות רופין, העיר העתיקה (נמצא בשלב תכנון מוקדם).

 הקו החום: אורך: 16 ק"מ. מסלול: מחסום קלנדיה, אום ליסון, דרך התוואי האדום בשועפאט וכביש מספר 1 העירוני (נמצא בשלב תכנון מוקדם).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו