מנהריה עד אילת הכוכב הבא: רשת סטאר כובשת את ישראל

רשת מרכזי הקניות “סטאר” מבית ארי נדל”ן של צחי אבו ממשיכה לצמוח כמו פטריות אחרי הגשם ומתחילה בימים אלו בהקמת הקניון הגדול בעיר אילת, בהשקעה כוללת של למעלה ממיליארד שקל • קניון סטאר נהריה וסניף הדגל באשדוד מוסיפים להתרחב ולשמש כמנוע צמיחה אזורי

קניון סטאר נהריה צילום . צילום: רחפן -יאיר צרפתי

ארי נדל"ן, שעד לאחרונה הייתה מוכרת בעיקר בעיר הולדתה אשדוד, הפכה מאז רכישתו של איש העסקים צחי אבו לכוכבת העולה של עולם המניבים בישראל. איך היא עשתה זאת? מיתוג כלל המרכזים המסחריים שלה ברחבי הארץ תחת המותג "סטאר", כשם נרדף לחוויית קניות איכותית ואטרקטיבית, כפי שבנה לעצמו סניף הדגל האשדודי. המהלך השאפתני נועד ליצור זהות אחידה וברורה למרכזי הקניות, לחזק את המודעות למותג ולהגביר את הפופולריות שלהם בקרב צרכנים ושוכרים כאחד. במסגרת המיתוג החדש, כל מרכז קניות יקבל עיצוב חדש, שיפור בתמהילי השוכרים והטמעת טכנולוגיות שיווק דיגיטליות מותאמות אישית.

אבו, שהוביל את המהלך האסטרטגי, חזה בתחילתו כי לא יקח זמן רב עד שהשאלה "איך מגיעים מפה לסטאר?", תישאל על ידי תושבי ישראל כולם, מנהריה ועד אילת. כחלק מהחזון, החברה משקיעה רבות בתמהיל שוכרים משודרג, המשלב בין מותגים בינלאומיים גדולים, רשתות מובילות ומותגים מקומיים, על מנת ליצור חוויית קניות מגוונת, עדכנית ומתאימה לקהל הרחב. כך, בסטאר נהריה נבחרו בקפידה מותגים חדשים ומבוקשים; באשדוד, ההרחבה המשמעותית כוללת את כניסת ענקית הקמעונאות "ג'מבו יוון", שתהפוך לאחת החנויות הגדולות בישראל, על שטח מרשים של כ-9,000 מ"ר. מדובר במהלך אסטרטגי ששם את אשדוד על המפה כמרכז קמעונאי מוביל, עם חוויית קניות מודרנית שממשיכה להתפתח; גם באילת נבנה בימים אלו תמהיל שמותאם לתושבי העיר ולתיירים הרבים הפוקדים אותה, תוך התמקדות בעוגנים בינלאומיים ואטרקציות שטרם נראו בארץ.

צחי אבו בעלים ומנכ"ל קבוצת אבו יחיא צילום : יובל אליאס,

צחי אבו, בעלי
קבוצת אבו יחיאל:
"הקו המנחה שלנו ברשת סטאר הוא לצמוח בהתמדה, לבנות נדבך על גבי נדבך, וכך לבסס את נוכחותנו בזירת המרכזים המסחריים"

צחי אבו משתף: "הקו המנחה שלנו ברשת סטאר הוא לצמוח בהתמדה, לבנות נדבך על גבי נדבך, וכך לבסס את נוכחותנו בזירת המרכזים המסחריים. בסטאר אשדוד אנו יוצאים לדרך עם הרחבה משמעותית של 15 אלף מ"ר, בנהריה הענקנו חיים חדשים לקניון ארנה שהפך לסטאר נהריה, ובאילת אנחנו בעיצומו של פרויקט גדול ומרשים, שעתיד להפוך לגולת הכותרת של החברה. סטאר תל השומר גם כן נמצא בשלבי תכנון מתקדמים וייכנס בקרוב לשלבי ביצוע. אנחנו מאמינים בצמיחה מחושבת ומדויקת, עם שאיפה ברורה להצלחה – ואין לי ספק שאנחנו צועדים בדיוק בכיוון הנכון".

הכוכב החדש בעיר הנופש של ישראל

בטקס מרגש, הונחה בחודש האחרון אבן הפינה להקמת "סטאר אילת" – שעתיד להיות הקניון הגדול ביותר בעיר, על שטח התחנה המרכזית הישנה. הפרויקט, המשותף לארי נדל"ן וג'קי בן זקן, יוקם בהשקעה מוערכת של למעלה ממיליארד שקלים, וצפוי להיפתח בסוף שנת 2027.

הקניון יתפרס על שטח כולל של כ-60,000 מ"ר, ויכלול כ-30,000 מ"ר של שטחי מסחר שיציעו חנויות גדולות של מותגים בינלאומיים וישראלים, טרמינל נוסעים חדשני שיפתח כבר בשנת 2025 ויתן מענה לכ-2 מיליון נוסעים בשנה. הקניון גם יכלול אזור אטרקציות מרהיב ואזור קולינריה מושקע, המיועדים לכלל הקהל, כולל אטרקציה שלא נראתה בישראל עד כה. תמהיל החנויות נבחר בפינצטה ונועד לספק מענה עבור כ-70,000 תושבי אילת ומיליוני התיירים הפוקדים את העיר מדי שנה.

בנוסף, הקניון יכיל את החניון התת-קרקעי המקורה הגדול ביותר באילת, עם 350 מקומות חניה, יותר מ-50% מעבר לתקן המקובל. נוכח העתקת שדה התעופה מחוץ לעיר, השילוב של טרמינל הנוסעים החדשני עם החניון הרחב, צפוי להפוך את הקניון למוקד משיכה מרכזי עבור מבקרים ותושבים כאחד.

צחי אבו, מנכ”ל ובעל השליטה של ארי נדל”ן, ציין באירוע הנחת אבן הפינה כי “להקים בלב עיר השופינג של ישראל את הקניון הגדול ביותר זו אבן דרך משמעותית, הן עבורי והן עבור ארי נדל”ן. אני בטוח ש’סטאר אילת’ לא יהיה רק ה’פריים לוקיישן’ החדש של אילת, אלא יביא בשורה של ממש לעיר ויחזק את מעמדה כמרכז מוביל לתיירות, מסחר ובילוי ברמה הארצית והבינלאומית. אנו גאים להיות שותפים במהלך חשוב זה ולתרום לפיתוחה של אילת ולרווחת תושביה”.

סטאר אילת, צילום: (הדמיה): סטודיו וידה

סמל של התחדשות וצמיחה

שנת 2024 המאתגרת שעברה על עם ישראל, ברקע מלחמת חרבות ברזל, שימשה עבור בעלי עסקים רבים כמחסום כלכלי שהערים קשיים, והוביל בחלק מהמקרים לקיפאון. אולם, כפי שראינו בעולם העסקים לא פעם ולא פעמיים – באמצעות ליווי צמוד ותמיכה – ניתן להפוך כל מחסום להזדמנות.

את האתגר הזה לקחה חברת ארי נדל"ן בשתי ידיים – ויחד עם מנהלי מרכזי המסחר בנהריה ואשדוד, ערי 'צבע אדום' בולטות – הציבה לעצמה מטרה למצב את סטאר כסמל של התחדשות וצמיחה, בהתאם לערכים שמובילים את החברה. זאת, על מנת להמשיך ולשמש כעוגן עבור תושבי האזור והשוכרים. המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים, ניר לחיאני, מסביר כיצד זה בא לידי ביטוי: "לנהל חברה בתקופה כה מאתגרת זו אינה משימה פשוטה, אך אנחנו בארי נדל"ן הוכחנו פעם אחר פעם שאסטרטגיה חכמה, ניהול פיננסי אחראי ותעוזה עסקית – הם המתכון להצלחה. גם כשהמשק היה שרוי במשברים, המשכנו לצמוח, להשקיע ולפתח את מותג מרכזי המסחר שלנו בכל רחבי הארץ. המטרה ברורה: להפוך את סטאר לשם נרדף לקניות, בילוי וחוויית מסחר מתקדמת, מנהריה ועד אילת. ההוכחות בשטח: ההכנסות התפעוליות שלנו (NOI) נמצאות במגמת עלייה, שיעור התפוסה במרכזים שלנו מגיע לשיאים חדשים, ולמרות כל האתגרים – שמרנו על יציבות ועצמה פיננסית מרשימה. כל זה מאפשר לנו להמשיך לנוע קדימה, לחדש ולחזק את מעמדנו בשוק ולבצע מיזוגים ורכישות נוספות".

ניר לחיאני המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים, צילום: פרסום אברמוביץ

ניר לחיאני, המשנה למנכ"ל ארי נדל"ן: "גם כשהמשק היה שרוי במשברים, המשכנו לצמוח, להשקיע ולפתח את מותג מרכזי המסחר שלנו בכל הארץ"

שיחה עם מנהלי מרכזי הקניות בנהריה ואשדוד, ממחישה זאת היטב; "בתקופת המלחמה חווינו ירידה טבעית במספר המבקרים", מספר שחר יגל, מנכ"ל קניון "סטאר" נהריה. "זו הייתה תקופה קשה ומאתגרת, אבל לא ויתרנו. רבים מהשוכרים שלנו המשיכו לפתוח את העסקים, גם כשנורו טילים מעל ראשינו. הם האמינו, כמונו, שחשוב להעניק לתושבי האזור אפשרות לפנאי ובילוי גם בימים קשים כאלה. כמובן שחלק מהשוכרים התמודדו עם קשיים כלכליים וירידה בפדיונות. ליווינו אותם לאורך כל הדרך ועזרנו להם להתמודד. בסופו של דבר, השוכרים הם השותפים שלנו לדרך".

"עם הפסקת האש בסוף 2024", משתף יגל על הפריחה המחודשת, "החיים באזור החלו לחזור למסלולם. בדצמבר האחרון כבר ראינו התאוששות משמעותית, אנחנו מתקרבים למספרים שהיו לפני המלחמה. עם סיום שנת הלימודים וחזרת התושבים לאזור – המספרים רק ימשיכו לעלות".

בנוסף, הנהלת הקניון המשיכה לפתח ולשדרג את חוויית הקניות והבילוי גם בימי המלחמה, כפי שמתאר יגל: "למרות הכל, המשכנו להשקיע ולצמוח. פתחנו סניף חדש ומרשים של ארומה, מהיפים בישראל, והשקנו מתחם באולינג ומשחקייה ענקית למשפחות. בנוסף, אנו עובדים על הקמת מתחם ג'ימבורי ענק ליד אזור ההסעדה. אנחנו גם בשלבי הרחבה של חנות הרשת 'אורבניקה' ב-220 מ"ר נוספים וקליטת מותגים חדשים כמו 'קיקו מילאנו' ו-'קרולינה למקה'. יהיו הפתעות נוספות, אנחנו תמיד עם הפנים קדימה".

בסיכום השיחה, יגל מסביר כי לצד היותו מוקד מסחרי משמעותי, לקניון יש גם השפעה כלכלית אזורית. "סטאר נהריה הוא אחד הקניונים הגדולים והחשובים בצפון, והתושבים מצביעים ברגליים. אנחנו מספקים הזדמנויות עסקיות לעסקים מקומיים ומייצרים מאות מקומות עבודה. אנחנו מאמינים שהצפון ימשיך להתפתח אחרי התקופה הקשה, ואין לנו ספק ששנת 2025 תהיה שנה טובה יותר עבור כולנו".

"משפחה אחת גדולה"

דרומית מנהריה, ממוקם סניף הדגל של החברה באשדוד, הנחשב מהגדולים בארץ. למעשה, סיפור ההצלחה המרשים של "סטאר אשדוד", הודות להשקעות והמהלכים המתמשכים מאז רכישת המרכז המסחרי על ידי ארי נדל"ן בהובלת אבו, מהווים עדות לחזון החברה ויכולת הביצוע המרשימה שלה בתחום. כשארי נדל"ן רכשה את הנכס, הוא הניב הכנסות תפעוליות נטו של כ-46 מיליון שקל בשנה. עם כניסת החברה לתמונה והחלת האסטרטגיות הפיננסיות והשיווקיות שלה, המתחם עבר תהליך השבחה משמעותי. כיום, ההכנסות התפעוליות נטו של סטאר אשדוד הגיעו לכ-60 מיליון שקל בשנה, כשהעלייה המשמעותית נובעת מהסכמי שכירות חדשים ומשופרים. כמו כן, החברה מובילה בימים אלו שתי הרחבות משמעותיות במתחם, כולל הכנסת השוכר ג'מבו יוון, שמתוכנן להתאכלס ברבעון השני של 2025, והרחבה נוספת של 9,000 מ"ר המתוכננת לשנת 2027. בזכות התכניות הללו, המתחם צפוי להניב בין כ-80 מיליון שקל NOI שנתי.

פתיחתו הצפויה של סניף ג'מבו יוון בסטאר אשדוד מסמלת אבן דרך משמעותית בהתפתחות המרכז, ולא רק בשל גודלו המרשים – כ-9,000 מ"ר. מדובר בכניסתה של אחת מהרשתות הפופולריות והמצליחות באירופה, שתציע לתושבי אשדוד והאזור מגוון עצום של מוצרים במחירים נגישים, החל ממוצרי בית ועיצוב ועד צעצועים ואופנה. מעבר לערך המוסף לצרכנים, הגעתו של ג'מבו יוון למתחם מחזקת את סטאר אשדוד כיעד מסחרי מרכזי ברמה הארצית. היא צפויה למשוך קהל חדש, להגדיל משמעותית את תנועת המבקרים וליצור מאות מקומות עבודה נוספים. "אנחנו נמצאים בעיצומן של העבודות, ועד סוף השנה צפויה הפתיחה. זה יהיה הסניף הגדול ביותר בארץ וייתן מענה רחב ומשמעותי לכלל תושבי האזור", מסבירה יהודית ויצמן, סמנכ"לית נכסים ופיתוח עסקי ומנכ"לית סטאר סנטר אשדוד.

יהודית ויצמן, סמנכ"לית נכסים ופיתוח עסקי ומנכ"לית סטאר סנטר אשדוד, צילום: אליה שיטרית.

יהודית ויצמן, מנכ"לית סטאר אשדוד: "פתיחתו הצפויה של סניף ג'מבו יוון בסטאר אשדוד מהווה אבן דרך משמעותית, עם כניסתה של אחת מהרשתות המובילות באירופה"

לדברי ויצמן, הסניף החדש של ג'מבו יוון מהווה את הסנונית הראשונה לשדרוג המשמעותי שהמתחם עובר, וכולל – הרחבת שטחי מסחר, מתיחת פנים לחזיתות, אזור הסעדה חדש ומתחם בילוי נוסף שיתפרש על פני שלוש קומות. "אנחנו בעיצומה של הרחבה משמעותית של המתחם, כשהפעימה הראשונה תוסיף 15 אלף מ"ר נוספים בקרוב של שטחי מסחר במתחם, מה שיגדיל אותם לכ-65 אלף מ"ר. כיום פועלים אצלנו 120 בתי עסק ממגוון תחומים, ועם ההרחבה ייכנסו רשתות נוספות, כולל שדרת אופנה מתקדמת ומתחמי קניות מגוונים".

"השטחים החדשים יבואו כתוספת לשטחים הקיימים, ולא במקום", מדגישה ויצמן, "הפעילות הזו היא חלק מחוויית קנייה ובילוי חדשנית ומשודרגת שאנחנו מקדמים במתחם, כך שכל מבקר יוכל למצוא כאן כל מה שהוא מחפש". 

בנוסף, ויצמן מדגישה את מיקומו האסטרטגי של המתחם, ואת הפוטנציאל האדיר, שלא קיים כמותו באף עיר אחרת בישראל: "אשדוד היא עיר בצמיחה, עם אוכלוסייה של מעל 260 אלף תושבים שצפויה לגדול משמעותית בשנים הקרובות. כל בר דעת שמסתובב באזור רואה את תנופת הפיתוח והבנייה. בעת ביקור במתחם, תוכלו לראות עשרות מנופים שמעטרים את השמים. מרכז הקניות מוקף בפרויקטי בנייה חדשים שצפויים להוסיף עוד כ-75 אלף תושבים במרחק הליכה מהמתחם כבר בשנים הקרובות, זה מדהים".

לסיכום, ויצמן מביטה באופטימיות לעתיד: "המצב הקיים מצביע על חוסן כלכלי ועל כך שהמתחם ממשיך לגדול ולהתפתח. הפתיחה של ג'מבו יוון והפרויקטים המשמעותיים הנוספים שבדרך ימשיכו למנף את המתחם. אין לי ספק ששנת 2025 תהיה שנה של צמיחה, כל פעם נביא בשורה חדשה, והלקוחות ימשיכו ליהנות מחוויית קנייה איכותית ומתקדמת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר