מדרום תיפתח הטובה

דווקא אחרי השנה הקשה ביותר שחווה רושם מחוז הדרום נתונים מעודדים בכל הקשור לנדל"ן, כשהוא מוביל במספר רכישת הדירות החדשות בישראל • אחת הסיבות להצלחה היא העובדה שלמרות עליית המחירים הם עדיין נמוכים ביחס למחוזות האחרים, והמשקיעים מאתרים הזדמנות אמיתית • אופקים מדורגת בצמרת הרשימה הארצית - שלישית רק לירושלים ותל אביב

593 עסקאות לרכישת דירות חדשות בחודשים יוני-אוגוסט. אופקים . צילום: אור אלכסנדר

כשמדברים על חוסנה של ישראל בשעת חירום, אפשר בהחלט להתבשם מהנתון הבא: בדיקת "נדל"ן היום" מגלה כי בחודשים יוני עד אוגוסט השנה, היוו העסקאות לרכישת דירות חדשות במחוז דרום כרבע מסך העסקאות בכל המדינה. בנוסף - לראשונה מתחילת 2024 עקף מחוז זה בהיקף המכירות את מחוז המרכז והפך למוביל בעסקאות לרכישת דירות חדשות.

המגמה המפתיעה הזו עולה מנתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה וניתחו את היקף העסקאות לרכישת דירות חדשות. בסך הכל, בחודשים יוני עד אוגוסט נמכרו במחוז דרום 2,568 יחידות דירות חדשות (כ־24% מסך המכירות במדינה) המגלמות גידול של 13.4% ביחס לשלושת החודשים שקדמו לבדיקה. במחוז מרכז נמכרו 2,472 יחידות דיור, ירידה של 17.4% ביחס לשלושת החודשים שלפני כן, ובמחוז תל אביב, המדורג במקום השלישי, נמכרו 2,186 דירות חדשות - עלייה קלה של 0.9%.

כאשר בוחנים את מיקום ערי הדרום ברשימת הערים הארצית, מדורגת אופקים במקום השלישי (אחרי ירושלים ותל אביב ) עם 593 עסקאות לרכישת דירות חדשות בחודשים יוני-אוגוסט, אשקלון במקום השישי עם 357 עסקאות, נתיבות במקום השביעי עם 332 ואשדוד במקום השמיני עם 317. עוד בולטות ברשימה דימונה במקום ה־11 עם 255 עסקאות, באר שבע במקום ה־15 עם 235 ושדרות במקום ה־21 עם 164.

נתון מעודד נוסף מלמד כי הבנייה במחוז דרום מרכזת 18% מהתחלות הבנייה בכל הארץ בחציון הראשון של השנה לעומת 16.5% בשנה הקודמת, בעוד שמחוז תל אביב מרכז 23% מהתחלות הבנייה ומחוז המרכז 22%.

ביקושים גבוהים. שכונת כרמי גת ,בקרית גת, צילום: יוסי זליגר

שכונות גדולות ועצמאיות

מהנתונים עולה עוד כי נתיבות צפוייה להכפיל את עצמה מבחינת אוכלוסייה ובאר שבע חווה מתקפת ביקושים שלא ראתה ב־24 השנים האחרונות. "באר שבע נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים בתחומי הבריאות, התשתיות, התעסוקה, המדע והטכנולוגיה ותרבות הפנאי", אומר ראש העיר, רוביק דנילוביץ', "אנחנו ממשיכים יחד עם המדינה בכל הכוח, גם בשיווקים וגם בפיתוח המטרופולין ודברים אלה לא נעלמים מעיני הציבור".

הנה כמה דוגמאות: קבוצת רייסדור, הבונה בפרויקט בשדרות, מכרה בחודש אחד את כלל יחידות הדיור במחיר ממוצע של כ־2.5 מיליון שקלים, נתון שמראה כי למרות הכל פני התושבים והמשקיעים קדימה. "אנו מאמינים כי בהמשך גם הדיור להשכרה, שיצא לשיווק בסמוך לתקופת האכלוס, יושכר במהירות", אומר יקי רייסנר, יו"ר ובעלים רייסדור יזמות.

אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים של קבוצת ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מציין כי הביקושים לדירות חדשות בדרום הולכים ועולים ממספר סיבות. הראשונה - למרות שהמערכה בעזה טרם הסתיימה, רבים מתושבי הדרום חשים ברגיעה משמעותית ולמעשה כיום המחוז הוא אחד הבטוחים בישראל.

השנייה - מחירי הדירות בדרום, למרות שעלו בכ־5.7% בשנה האחרונה, עדיין נמוכים ביחס למחוזות האחרים ולכן משקיעים, זוגות צעירים ומשפרי דיור רואים ברכישת דירה באזורים אלו הזדמנות וצופים עליית מחירים נוספת. פרמטר נוסף הוא הטבות המס: בחלק גדול מערי הדרום, ובראשן אופקים, יש הטבות משמעותיות שבמקרים מסוימים, שבהם לשני בני הזוג יש הכנסה גבוהה, יכולות לכסות את החזרי המשכנתא בהשוואה לערים שבהן אין הטבות מס. ולבסוף, הודות להסכמי הגג נבנות היום במחוז הדרום שכונות גדולות מאוד, עצמאיות, עם תכנון מודרני ומעורב שימושים המספק את כל השירותים לתושב בתוך השכונה, זאת לצד שיפור משמעותי בכל נושא התשתיות ודרכי הגישה.

לדוגמא - כביש כחלון שמחבר את שכונת אפיקי נחל באופקים לבאר שבע ומאפשר את הנסיעה בעשר דקות בלבד.

רוצים לחזור הביתה

לחברת מגידו מבית אאורה ישנו כעת צבר של יותר מאלף יחידות באופקים על פני שישה פרויקטים חדשים בשיווק ובתכנון מתקדם, וזאת לאחר בנייה ושיווק של כ־600 יחידות בארבעה פרויקטים בעיר. מרבית הפרויקטים החדשים ממוקמים בשכונת הדגל של העיר, "אפיקי נחל", אשר עתידה לכלול מעל 12,000 יחידות דיור חדשות. באחד הפרויקטים - megido between - הכולל 90 יח"ד חדשות, החל פרי-סייל לפני כחודשיים במסגרתו נמכרו כארבעים דירות עוד לפני הפרסום בתקשורת, חלק ניכר מהן לאנשי קבע שמשרתים באזור.

יעקב אטרקצי, מנכ"ל ובעלי אאורה: "יש פה הזדמנות בלתי חוזרת למחוק את המושג פריפריה, שזו בעיני מילה מגונה ומיותרת. אני כבר מזמן בונה בכל הארץ ורואה בה מרכז. תושבי הצפון והדרום רוצים בסוף לחזור הביתה. צריך לעודד את זה. מה יישאר מהמדינה אם התושבים יסרבו לחזור הביתה?".

דורון נמרוד, מנכ"ל משותף בקבוצת רם אדרת, מציין כי לאור עליית מחירי הדירות בשנים האחרונות, ערי הדרום מהוות אלטרנטיבה מעניינת לרוכשי הדירות שהתמקדו עד אז בעיקר במרכז. בכך, מעגלי הביקוש הולכים ומתרחבים, בייחוד בשכונות חדשות ומודרניות: "אנו עדים לכך בפרויקט שאנו משווקים בימים אלו בכרמי גת בקרית גת, אחת השכונות המוצלחות והמדוברות בדרום הארץ. זו שכונה בעלת ביקושים גבוהים הבאים לידי ביטוי בין היתר גם בעליית מחירי הדירות בה. גם באשקלון, בשכונת כוכב הצפון, אנחנו עדים לביקושים גבוהים מצד תושבים המגיעים מכל ערי השפלה ומאשדוד השכנה".

הנתונים, אם כן, בהחלט מעודד ומשמחים. ואולי בסוף הסיבה המרכזית היא ההפנמה של הציבור ששלטון חמאס לא ישוב למתכונת המוכרת עם מאות שיגורי טילים, ומדובר בהזדמנות נדל"נית שלא כדאי לפספס.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר