פסיקת בית המשפט המחוזי בחיפה
י רק אדריכלים יכולים לערוך בקשות להיתר למבנים מעל 4 קומות
ביקר בחריפות את הממשלה שלא הוציאה תקנות ברורות
התאחדות האדריכלים: "אין אכיפה והתחום פרוץ כבר עשרות שנים, מי שנפגע הוא הציבור. התאחדות האדריכלים מובילה בשנים האחרונות את הסדרת התחום".
פסק דין של בית המשפט המחוזי בשאלה מי רשאי לחתום כעורך ראשי על בקשה להיתר. על פי פסק הדין, רק אדריכלים רשאים לערוך בקשות להיתר, ואילו עבור מבנים פשוטים בשימושים מוגבלים (מבנה פשוט של מגורים, אחסנה ומלאכה עד 4 קומות) גם מהנדס והנדסאים יכולים לערוך את הבקשות להיתר.
הרקע לפסיקה - החלטתה של הוועדה המקומית חיפה ב–14.9.2021 כי מהנדס או הנדסאי בניין אינם רשאים לחתום כעורכים ראשיים על בקשות להיתרי בנייה, אלא רק אדריכל רשום או הנדסאי אדריכלות רשום. ההחלטה התקבלה בעקבות מסמך "הבהרה" שנערך באוגוסט 2021 על ידי רשם המהנדסים והאדריכלים, ומטרתו הייתה להבהיר את הרשאות תכנון במסגרת בקשות להיתר בנייה.
מספר מהנדסים והנדסאי בניין, שעד לקבלת ההחלטה נהגו להגיש בקשות להיתרי בנייה כעורכים ראשיים ובקשותיהם טופלו על ידי הוועדה בשגרה, הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בחיפה בטענה שההחלטה "פוגעת באופן חמור בחופש העיסוק שלהם ובפרנסתם", ושהתקבלה ללא בסיס ראוי, ללא כל התראה וללא שנשמעה עמדת המהנדסים וההנדסאים בנושא.
כמו כן נטען בעתירה כי ועדות מקומיות אחרות אינן מונעות, גם כיום, הגשת בקשות להיתרי בנייה על ידי מהנדסים והנדסאים כעורכים ראשיים.
לאחר הגשת העתירה, הגישו התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל וכן איגוד מהנדסי ערים בישראל בקשות להצטרף כצד להליך, ובית המשפט הורה לעותרים להגיש עתירה מתוקנת, אליה יצורפו כמשיבים גם מנהל התכנון, רשם המהנדסים והאדריכלים וכן איגוד המהנדסים והתאחדות האדריכלים.
המחלוקת העיקרית בין הצדדים נסובה על השאלה מהי הפרשנות הנכונה שיש לחוק ולמסמך ההבהרה, והאם מסמך ההבהרה הוא המחייב. כבוד השופטת תמר שרון נתנאל כתבה בפסק הדין כי הוועדה המקומית לא הייתה מוסמכת ליצור נורמה חקיקתית חדשה, ופרשנות שונה מזו שניתנה לה על ידה במשך שנים, ללא הליך מסודר וללא קביעת הוראות מעבר, וקיבלה את העתירה באופן חלקי.
לצד זאת, ביקרה השופטת בצורה חריפה את התנהלות המדינה וטענה כי תקנות ייחוד הפעולות אינן חד משמעיות או בהירות, אין בהן התייחסות ברורה להגשת בקשה להיתר בנייה כעורך ראשי וכי קיים בהן חוסר בהירות בשאלה מהי "הגשת תכניות לרשות מוסמכת" ומה המשמעות שיש לתת לביטוי "תכנון מוקדם ותכנון סופי" בנוגע לבקשות להיתר ועוד.
"מדיניות הממשלה יוצרת תוהו ובוהו"
במסגרת פסק הדין, השופטת פירשה כאמור את החוק כך שרק אדריכלים רשאים לערוך בקשות להיתר, ואילו עבור מבנים פשוטים (מבנה פשוט בשימוש של מגורים, אחסנה ומלאכה בלבד, המוגבל עד 4 קומות) גם מהנדס והנדסאים יכולים לערוך את הבקשות להיתר.
"תמהתני על כך שהמאסדר, אשר ער לכאוס ולאפליה שיש בהותרת ההחלטה אם לקבל בקשות להיתר שהוגשו על ידי מהנדסים כעורכים ראשיים או לאו בידי הוועדות המקומיות, לא הוציא עד כה הנחיות מחייבות לוועדות התכנון", הוסיפה השופטת בעת ההכרעה.
"מדיניות כזו של 'שב ואל תעשה', ואף של הוצאת 'גילוי דעת' שאינו מחייב רק תורם לבלבול, מנציחה ואף יוצרת, מניה וביה, תוהו ובוהו וכן הפליה אסורה כלפי מהנדסים אשר פועלים ברשויות מקומיות שונות. האם ייתכן שהמאסדר, אשר מודע לבעיה ולא מהיום, ייתן יד למצב דברים שכזה ולא יפעל מיד לתיקונו? יתכבד המאסדר ויפעל באופן מיידי ונמרץ, להוצאת הנחיות מחייבות בנושא".
"לא ייתכן שבבניית מבנה לא יהיה מעורב אדריכל"
האדריכל ר' ויקטור אבקסיס, מ"מ יו"ר התאחדות האדריכלים ובוני ערים, מסר כי "המסר החשוב שעולה מפסק הדין הוא הדחיפות הרבה שיש לטפל בהתקנת תקנות ברורות בנושא במקום התקנות הישנות. אנו מקווים שמשרד הכלכלה יפעל בנחישות ובמהירות להסדרת הנושא של ייחוד פעולות, פעולה שהמשרד החל לבצע והתאחדות האדריכלים שותפה לה".
עוד הוסיף: "לצערנו במשך עשרות שנים הנושא הוזנח והדבר בא לידי ביטוי בפגיעה באיכות התכנון בישראל וגם בתפקוד ועדות התכנון, שנאלצו להתמודד עם 'מתכננים' שלא עברו הכשרה מתאימה. עמדתנו היא שלא ייתכן שיהיה מבנה כלשהוא בישראל שבו לא יהיה מעורב אדריכל. החוק, הפסיקה וגם ההיגיון הפשוט קובעים כי רק אדריכל שהוכשר, הוסמך והתמחה מקצועית לתכנון אדריכלי במשך למעלה משמונה שנים יכול להיות עורך הבקשה להיתר. גם אם במשך השנים פעלו בטעות הועדות המקומיות על דעת עצמן בגלל תקנות לא ברורות, ואפשרו למהנדסים או הנדסאים להגיש בקשות החתומות על ידם כעורכים, אינה משנה את העובדה שהדבר נעשה בניגוד לדין".
עו״ד ליאור דץ, שייצג את התאחדות האדריכלים, הגיב גם הוא לפסיקה: "אנחנו לצערנו מסכימים עם קביעת בית המשפט כי התקנות מנוסחת בצורה רעה - דבר חמור ביותר ושהמדינה חייבת להסדיר את התקנות ולא בית המשפט, זה לא תפקידו . ואנחנו בטוחים כי כאשר המדינה תסדיר את התקנות היא תקבע דברים ברורים שגם במבנים פשוטים רק אדריכל או הנדסי אדריכלות יכול להיות עורך הבקשה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו