2020 רשמה צמיחה בעולם הקמעונאות "בזכות הקורונה". כך עולה מנתוני סטורנקסט לסיכום השנה. המידע מתבסס על נתוני כ-2,500 חנויות - רשתות ארציות, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות.
מהנתונים עולה כי תחום הקמעונאות רשם צמיחה משמעותית עם עלייה כספית של 9.2% לעומת 2019. עלייה זו הובילה למכר גבוה מ-51 מיליארד שקלים. התוספת למכר הכספי בעולם הקמעונאות השנה עמדה על 4.4 מיליארד שקלים, לעומת צמיחה של 1.3 מיליארד שקלים בשנה שעברה.
מדובר בצמיחה הגדולה ביותר מפי שלושה לעומת שנה שעברה, אשר גבוהה משמעותית מקצב הריבוי הטבעי. הסיבות לכך: אוכלוסייה גדולה יותר השוהה בארץ עקב צמצום טיסות לחו"ל, שהייה ממושכת יותר בבתים וההגבלות והסגרים.
נרשמה עלייה בהכנסות של 9.8% בתחום המזון, של 5.7% בתחום המשקאות, של 13.1% בתחום מוצרי הבית ושל 5.6% בתחום טיפוח הפרט.
צמיחה זו אינה מונעת מעליית מחיר. השינוי הריאלי עמד על 9.1%, ואילו השינוי במדד המחירים של סטורנקסט עמד על 0.1%.
המכירות שנרשמו השנה: 37.471 מיליארד שקלים בתחום המזון, 5.215 מיליארד שקלים בתחום המשקאות, 4.238 מיליארד שקלים בתחום המוצרים לבית ו-4.966 מיליארד שקלים בתחום טיפוח הפרט.
ירידה קלה באפריל
באופן טבעי, הזינוק בצמיחה החל בחודש מרץ, עם פרוץ מגפת הקורונה בישראל, ונמשך עד לסוף השנה. בכלל החודשים למעט אפריל נרשמה צמיחה בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. בחודשים אלה חלה עלייה של 40.8%-4.5%, כאשר השיא היה בחודש מרץ, בתקופת הסגר הראשון, עם אחוז עלייה זה - קרי עלייה של 40.8%.
בחודש יולי, למשל, חלה עלייה של 10.9%, בחודש ספטמבר של 10%, באוקטובר של 9.5%, בנובמבר של 8% ובדצמבר של 13.4%. לעומת זאת, באפריל חלה ירידה של 1%. היא נובעת בעיקרה משינוי בתזמון חג הפסח ומקיטון בימי המכירה.
החודשים לפני פרוץ המגפה, קרי ינואר-פברואר, רשמו צמיחה של כ-3%, בעוד שאר חודשי השנה רשמו צמיחה חדה יותר של כ-10%.
הנתח של הערוץ השכונתי עלה
עוד עולה מהנתונים כי ברמה שנתית לא נרשם שינוי מהותי בתמהיל המכר בין הערוצים.
ב-2020 ערוץ הדיסקאונט עמד על 66.7%, כמו בשנת 2019. ערוץ החנויות השכונתיות עמד על 31% כמו שנת 2019, אז עמד על 30.9%. חנויות הנוחות היוו 2.4% לעומת 2.5% ב-2019.
עם זאת, בחודשים מסוימים נתח הערוץ השכונתי עלה על חשבון הדיסקאונט. חודשים אפריל ואוקטובר מאופיינים בעלייה של נתח הערוץ השכונתי על חשבון ערוץ הדיסקאונט. הגידול בנתח הערוץ השכונתי בחודש אפריל היה חריג ומשמעותי עם גידול של 4.2% בנתחי השוק, כאשר ערוץ הדיסקאונט איבד 4.5% נתחי שוק.
בהתאמה, נרשם גידול משמעותי בגודל הסל הממוצע בערוץ השכונתי עם זינוק של 40%, שהם 22.9 שקלים, בחודש מרץ עם פרוץ מגפת הקורונה. הסל עמד אז על 79.6 שקלים. הסל המשיך לגדול בחודש אפריל ל-88.5 שקלים. החל ממאי נרשמה ירידה בגודל הסל הממוצע, והוא עמד על 71.3 שקלים. זאת לעומת סל ממוצע של 55.6 שקלים ב-2019.
מכירות האספרסו זינקו
היות שעם ישראל היה בבית ובישל, קטגוריית בישול ואפייה הציגו זינוק עם פרוץ המגפה. קטגוריה זו הציגה מכר גבוה יותר בכל חודש השנה, כאשר בחודש מרץ נרשם זינוק של 93.6% במכר. הצמיחה השנתית בקטגוריה זו עומדות על 20.6% ותוספת של 575 מיליון שקלים.
מגמה דומה נרשמה גם בקטגוריית אוכל מוכן והכנה מהירה. החל מחודש מרץ יש צמיחה עקבית, כאשר בחודשים שבהם חלו סגרים אחוזי הצמיחה היו אף גדולים מ-20%. הצמיחה השנתית בקטגוריות אלה עומדת על 14.3%, עם תוספת של 159 מיליון שקלים.
צמיחה נרשמה גם בעולמות שמוצריהם נצרכים בחלקם הגדול מחוץ לבית. כך למשל מכירות קפה אספרסו זינקו ב-52%, מכירות עוגות ועוגיות קפואות זינקו ב-63% ומכירות משקאות אלכוהוליים ב-10.4%.
יותר תחליפי חלב נמכרו
קטגוריות הפרימיום צומחות בקצב גבוה מצמיחת השוק. כ-40% מהגידול במכר מוצרי שוק זה בשנה האחרונה נובע מקניית קפסולות אספרסו וגלידות. מדובר בקטגוריות פינוק, שצמחה השנה ב-13% לעומת 8% ב-2019.
הצמיחה במכר מוצרי חלבון נרשמת על אף קיטון בנתח מכר החדשנות. יש גידול בנתח הפריטים החדשים - עלייה מ-30.6% ל-33.8% - אולם נתחם מהמכר רושם קיטון בהשוואה לשנה שעברה מ-23.7% ל-15.2%.
מגמת הצמיחה במכירת תחליפי חלב התעצמה השנה. שלוש הקטגוריות תחליפי חלב וטופו, משקאות תחליפי סויה ומשקאות סויה רשמו השנה צמיחה גבוהה יותר מזו של שנה שעברה. שיעור הצמיחה הגבוה ביותר נמצא במשקאות תחליפי סויה ובתוכם שיבולת שועל, עם עלייה של 55% וגידול של 28 מיליון שקלים.
חדשנות אפקטיבית יותר בשוק מוצרי הצריכה
מגמת שחיקת נתח השוק של 10 הספקים הגדולים נמשכה. בין היתר מדובר בתנובה, אסם, דיפלומט, אסם, סנו וקימברלי קלארק.
במקביל, חלה ירידה קלה בנתח השוק של המותג הפרטי. בשנת 2020 היווה המותג הפרטי 6.8%, לעומת 6.9% ב-2019.
שנת 2020 התאפיינה בחדשנות אפקטיבית יותר בשוק מוצרי הצריכה. על אף שגם השנה נמשכה מגמת הירידה בנתח פריטים חדשים מסך הפריטים בשוק הקמעונאות, נתחם של הפריטים החדשים מהמכר רשם עלייה.
נתח הפריטים החדשים עמד על 7.9% ב-2020 לעומת 8.1% ב-2019. עם זאת, נתח מכר החדשנות עמד ב-2020 על 5.8% לעומת 4.4% ב-2019.
בתחום המזון, בשונה מכלל השוק, העלייה בנתח החדשנות מהמכר מגיעה במקביל לעלייה בנתח הפריטים החדשים. ניתן לייחס חלק מהעלייה בחדשנות להשקות של מתכונים חדשים למוצרי מזון, על מנת לעמוד במתווה הרפורמה ולהימנע מסימון.
העובדה כי חלק ניכר מהפריטים החדשים מחליפים מוצרים בעלי מכר רב תורמת לעלייה חדה בנתח החדשנות מהמכר. נתח הפריטים החדשים ב-2020 עמד על 9.2% מתחום המזון, לעומת 8.5% ב-2019. נתח המכר מחדשנות עמד על 6.3% ב-2020 לעומת 4.2% ב-2019.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו