בגלל מצוקת כוח אדם: חשש ממחסור חמור בשמן זית

המחסור בידיים עובדות, בעיקר בפועלים פלשתינים, מאיים להשאיר את הזיתים על העצים • בענף מזהירים: "המדפים יועמסו בשמן זית מזויף ומסוכן לבריאות"

מסיק הזיתים בעוטף עזה, ארכיון. צילום: איתיאל ציון

האם הזיתים יישארו על העצים בעונה המסיק? גורמים בענף טוענים מחסור בכוח אדם עלול לגרום למחסור חמור בשמן זית. בעוד מספר שבועות, מסיק הזיתים צפוי להתחיל והענף עלול להיתקל במציאות קשה - ללא פועלים לקטיף. ענף הזית נחשב לענף המטעים הגדול במדינה - כ-320,000 דונם של מטעים פזורים ברחבי הארץ. בענף אומרים כי כיום נדרשים לפחות 2,500 עובדי מסיק לעונה הקרובה.

מחירי שמן הזית האמירו שנה שעברה בשל בצורת. כתוצאה מכך נוצרה מכת זיופים, וכן ירדו עשרות שמנים מיובאים מהמדפים בשל מציאת חומרים אסורים. חצי מיליון עצי זית נכרתו בשנים האחרונות, כאשר הבצורת גרמה לירידה בתוצרת והצפת השוק בשמנים מיובאים זולים.

בניגוד לשנה שעברה, בעונה הקרובה צפוי יבול רב, אך מחסור בעובדי המסיק עלול לפגוע במימושו. המחסור בידיים עובדות, בעיקר בעובדים פלשתינים, מאיים להשאיר את הזיתים על העצים גם השנה, כפי שקרה בחודשי המסיק באוקטובר ונובמבר בשנה שעברה. המשמעות לפי גורמים בענף היא ירידה חדה בתוצרת שמן הזית המקומי.

עבודת המסיק בישראל מתבססת מזה שנים על עובדים פלשתיניים מיומנים שמגיעים לתקופה קצרה של חודשיים החל מתחילת אוקטובר ועד לסוף נובמבר.

מסיק זיתים במושב אורות (ארכיון), צילום: איתיאל ציון

המסיק הקרוב עתיד להתמודד עם נזקי המלחמה שפגעו אנושות בענף החל מאוקטובר 2023. בעלי מטעים ומגדלים בצפון ובדרום לא הורשו לבצע עבודתם בשל הנחיות שהייה בשטח, משקים רבים ניזוקו מהרס נפלים ושריפות, ועובדים פלשתינים לא מקבלים אישור כניסה לשטחי החקלאות עקב המצב הבטחוני.

בשנים עברו הגיעו כ-3,000 עובדי מסיק עונתיים מהרשות הפלשתינית למסיק ידני ולמסיק ממוכן חלקית הדורש עדיין ידיים עובדות רבות. עוד צויין כי הובטח שיגיעו עובדים זרים לטובת קבלני עיבוד שיוכלו לבצע חלק מהמסיק , אך גם עובדים אלו לא הגיעו ויש מחסור חמור בידיים עובדות לעבודות העונתיות כמו המסיק בכל ענפי החקלאות .

לדברי ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים: “אנו בטוחים ביכולתו של הענף לספק את כל תצרוכת שמן הזית של מדינת ישראל ולספק ביטחון מזון לאזרחי ישראל בצריכת שמן בריא ואיכותי, בהינתן התנאים הנכונים אבל ללא עובדים פלשתינים - הזיתים יישארו על העצים. אנחנו עומדים בפני עוד שנה של מדפים עמוסי שמן זית מזויף ומסוכן לבריאות שהגיע בייבוא במקום לפעול בזמן ולמלא בקבוקים בשמן זית ישראלי".

משרד החקלאת: "יגיעו עובדים זרים"

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות וביטחון המזון רואה בעובדים זרים את אחד מגורמי הייצור המרכזיים ולראייה פעל להגדלת מכסת העובדים הזרים לחקלאות בחודש יוני 2024 ל-70,000 וכן פעל לפתיחת הסכם בילטרלי עם מדינת סרי לנקה בנוסף לתאילנד וכניסת עובדים זרים באופן פרטי. מדובר במכסה תקדימית בהיקפה בחקלאות, שהמשרד הוביל למען ביטחון המזון של אזרחי ישראל, לחקלאות הישראלית ולחקלאים.

"המשרד משקיע מאמצים ניכרים בסיוע לחקלאים בתחום, אולם סוגיית העובדים הפלסטינאים היא החלטה מדינית-ביטחונית ואינה החלטה של המשרד. נדגיש כי מתאם הפעולות בשטחים הנחה את משרד החקלאות וביטחון המזון לפרסם נוהל עם קריטריונים לקבלת המלצת המשרד להחרגה מהסגר עבור עסקים חיוניים לייצור מזון, וכך המשרד עשה - אולם הבקשות שהוגשו בהתאם לנוהל ושהועברו למתאם הפעולות לא אושרו על ידו.

"כדי לתת מענה לכלל החקלאים, המשרד פרסם כבר מספר פעמים נוהל המאשר לחקלאים שהעסיקו פלשתינים להגיש בקשה לקבלת המלצה להעסקת עובדים זרים חלף העובדים הפלשתינים. בימים הקרובים, יפורסם סבב נוסף, כדי לתת מענה נוסף למגדלי הזיתים. בנוסף, הוצע למגדלי זיתים גם להיעזר באמצעות ניוד עובדים שנכנסו לענפים שונים, ובתקופה זו הם פנויים לטובת המסיק. אנשי המשרד פועלים מול הגורמים הרלוונטיים בממשלה ליצירת הסכמים עם מדינות נוספות והבאת תוספת עובדים זרים לישראל בהתאם לצורך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר