חג השבועות השנה יהיה הרבה יותר יקר, על רקע עליות המחירים המשמעותיות בתחום החלב, שבוצעו על ידי כל המחלבות לפני החג. בנוסף, נזכיר כי לאחרונה עלו גם מחירי מוצרי החלב בפיקוח ב־8.28%.
תנובה העלתה את המחיר הממוצע בכ־4.65%, שטראוס בשיעור ממוצע של 2.33%, טרה בשיעור ממוצע של 7% וגד בשיעור של 5%. עם זאת, צריך לזכור כי מדובר בשיעור ממוצע, ובמוצרים עצמם קיימים פערים גדולים יותר.
מבדיקה שערכנו באמצעות פרייסז עולה כי אותו סל השנה יהיה יקר יותר באופן משמעותי מאשר בחג אשתקד ויכול להגיע עד 10%. עם זאת, יש להתייחס למחיר הנוכחי ולבדוק היכן מוצע הסל הזול ביותר.
ברשת רמי לוי נמצאה עלייה של 4.5% לעומת חג השבועות אשתקד.
רמי לוי אמר ל"ישראל היום": "אם מדובר בעלייה של 4.5%, אז זה אומר שהתמחור לא עלה כי אנחנו יודעים שהמחירים עלו בלמעלה מ־4.5%. עדיין לא העלינו את המחירים בפעם השנייה, למרות שהספקים עלו".
"עשינו מבצעים"
"יכול להיות שבמקרים שיש עלייה עשינו מבצעים מעמיקים על מוצרים אחרים לעומת השנה שעברה. אנחנו עושים את זה בהתאם לביקוש של הצרכן. אנחנו סופגים את העליות השונות השנה בגלל החג וכדי לבוא לקראת הצרכנים. עד עכשיו, כאמור, לא העלינו מחירים, ואחרי החג נבדוק כל דבר לגופו.
"בינתיים ייבאנו חמאה תחת המותג הפרטי שלנו, אשר מוצעת על המדף מיום ראשון שעבר ואנחנו מוכרים אותה ב־7.5 שקלים עד אחרי החג - זה זול מאוד. אנחנו מוכרים את החמאה במבצע כדי להוריד את מחיר החמאה בישראל לעומת המתחרים. הבעיה בענף היא שיש חוסרים בחמאה הרגילה, ומצד שני המתחרות מייבאות מוצר אחר במחיר גבוה.
"אנחנו מוכרים כעת את החמאה במבצע, אבל גם בהמשך המחיר יהיה הרבה יותר זול מאשר אצל המתחרים. אנחנו מייבאים את המוצר מפולין. מדובר במוצר איכותי, ואנחנו מסתפקים ברווח נמוך. המתחרים מוכרים את המוצרים לרשתות, אנחנו חוסכים את היד הזאת. ייבאתי כי יש חוסר בחמאה. הבאנו כמות גדולה ואנחנו נייבא כל הזמן באופן קבוע".
גורם נוסף בענף התייחס לעליית המחירים בענף ואמר: "היתה עליית מחירים במוצרי הפיקוח, שאחריה כל המחלבות העלו בזו אחר זו את המחירים של המוצרים הלא מפוקחים.
כעת, לקראת חג השבועות, גם אם מחיר של מוצר עלה ברמת היחידה, יש סיכוי גבוה שיהיה לו מבצע של 2+1 או מוצר שני, ולכן הצרכן לא בהכרח משלם מחיר יותר גבוה מבשנה שעברה.
"אחרי החג, כשמספר המבצעים יירד, סביר להניח שפר־פריט המחיר יעלה בהתאמה. יש מוצרים כעת שחלק מהקמעונאים לא מעלים כדי להישאר אטרקטיביים לקראת שבועות".
בדיקת פרייסז
כך, למשל, בדקנו סל הכולל 16 מוצרי חלב לכל המשפחה, ובהם גבינות לשבועות, מעדנים ואף מוצרים חליפיים. מחיר המוצרים נבדק ב־22 במאי לעומת 1.6.22, כלומר שלושה ימים לפני החג.
יש לציין שהמחירים כוללים גם מבצעים. מבדיקתנו עולה כי חלק מהמוצרים התייקרו.
המחיר במחסני השוק היה הזול ביותר ועמד על 248.48 ש', לעומת 250.85 ש' אשתקד.
עם זאת, כאשר בוחנים את המוצרים, יש כאלה שבהם קיימים פערים לעומת המחירים בשנה שעברה. במחסני השוק שמונה מוצרים התייקרו וחמישה הוזלו. כך, למשל, מוו - מעדן חלב של טרה בטעם שוקולד, עלה מ־11 ש' ל־15.1 ש' - עלייה של 37.27%. יוגורט ביו נטורל של מולר התייקר מ־13.9 ש' ל־17.9 ש' - עלייה של 28.78%.
גבינת מסקרפונה של גד התייקרה מ־13.27 ש' ל־14.6 ש' - עלייה של 10.02%.
המחיר לסל ברשת רמי לוי עמד על 253.46 ש', לעומת 242.43 ש' - עלייה של 4.5%. 11 מוצרים שנבדקו התייקרו ושלושה הוזלו. למשל, שוקו יטבתה התייקר ב־11.25% מ־8 ש' ל־8.9 ש', ומארז של מוו עלה מ־8.9 ש' ל־11.9 ש' - עלייה של 33.71%. גבינת ברי של יורו התייקרה מ־11.18 ש' ל־14.9 ש' - עלייה של 33.27%.
מחיר הסל ביוחננוף עמד על 261.79 ש', לעומת 240.26 ש' בשנה שעברה - עלייה של 12.8%. מתוך הסל, שמונה מוצרים התייקרו וארבעה נותרו ללא שינוי. כך, למשל, יוגורט ביו נטורל של מולר עלה מ־12 ש' ל־16.9 ש' - עלייה של 40.83%. מחיר גבינת ברי עם עובש של יורו עלה מ־11.18 ש' ל־14.9 ש' - עלייה של 33.27%.
מחיר הסל בויקטורי היה השנה 268.12 ש', לעומת 248.63 ש' אשתקד, כלומר עלייה של 7.8%. תשעה מוצרים התייקרו ושישה הוזלו. כך, למשל, מארז של מעדן מוו עלה מ־8.9 ש' ל־15.4 ש' - עלייה של 73.03%. פרוסות מוצרלה של נעם התייקרו מ־14.18 ש' ל־21.6 ש' - עלייה של 52.33%.
מחיר הסל ביינות ביתן עמד על 274.67 ש', לעומת 253.63 ש' אשתקד - עלייה של 8.2%. המחיר של 13 מוצרים ברשת התייקר ושל שלושה ירד. כך, למשל, יוגורט ביו נטורל טבעי של מולר עלה 10 ש' בשנה שעברה, וכעת הוא עולה 18.5 ש' - עלייה של 85%. גבינה צפתית של גד התייקרה מ־13.27 ש' ל־14.6 ש' - עלייה של 10.02%.
מחיר הסל בשופרסל דיל עמד על 279.91 ש', לעומת 264.67 ש' אשתקד - עלייה של 5.7%. 14 מוצרים התייקרו ואחד הוזל. כך, למשל, גבינת ברי עם עובש של יורו התייקרה מ־14.93 ש' ל־18 ש' - עלייה של 20.56%. מחיר שוקו יטבתה התייקר ב־11.11%.
מחיר הסל בטיב טעם עמד על 286.47 ש', לעומת 266.82 ש' בשנה שעברה - עלייה של 7.3%, כאשר 14 מוצרים התייקרו. כך, למשל, יוגורט ביו טבעי של מולר עלה מ־14.9 ש' ל־18.8 ש' - עלייה של 26.17%.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו