למרות "גזירות ינואר": 2025 נפתחה בעלייה קלה באמון הצרכנים בישראל

הלמ"ס מפרסמת את מדד האמון לחודש ינואר 2025 - המסמן עלייה של אחוז מאז החודש שלפניו • הנתון הנמוך ביותר: האמון ביחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה לשנה הקרובה • כל הנתונים

עלייה קלה ביחס לחודש הקודם. צילום: GettyImages

מדד אמון הצרכנים בחודש ינואר 2025 עומד על 27%-, כך מדווחת הבוקר (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בעלייה קלה ביחס לחודש דצמבר שלפניו, אז עמד המדד על 28%-.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הצרכנים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים. המתודולוגיה של הסקר תואמת את ההנחיות של ארגון ה-OECD לסקרים מסוג זה.

אחרי ישראל נמצאות במדד הונגריה עם 27.5- אחוזים, סלובניה עם 28.2 - אחוז, אסטוניה עם 38.4- אחוז ויוון עם 43.4- אחוז. במקומות הראשונים במדד ממוקמות ליטא, שוודיה ופולין עם 5.2%, 0.5% ו-2.7%- בהתאמה.

מדד גבוה יחסית באשר לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משקי הבית (אילוסטרציה), צילום: קוקו

המאזנים השונים: פסימיות ביחס לשינויים הצפויים במדינה

  • המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עומד על 24%-.
  • המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על 9%-.
  • המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עומד על 40%-.
  • המאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה שעברה עומד על 36%-.

חלוקה למגזרים: ללא הבדלים ניכרים

  • בקרב המועסקים ערך המדד עומד על 28%-, ובקרב אלה שאינם מועסקים ערך המדד עומד על 27%-.
  • בקרב האוכלוסייה הערבית ערך המדד עומד על 28%-, ובקרב האוכלוסייה היהודית ערך המדד עומד על 27%-.
  • בקרב חסרי תעודת בגרות ערך המדד עומד על 27%-, בקרב בעלי תעודת בגרות או תעודה על-תיכונית ערך המדד עומד על 27%- ובקרב בעלי תעודה אקדמית ערך המדד עומד על 28%-.

תנודות בתקופת הקורונה, ירידה חדה ב-7.10

מחודש מרץ 2020 עד חודש אוקטובר 2020, על רקע משבר הקורונה והשינויים הן במצב התחלואה והן בהחלת ההגבלות וההקלות על המשק, חלה תנודתיות בערכי מדד אמון הצרכנים והמאזנים המרכיבים אותו.

מנובמבר 2020 עד אפריל 2021, מדד אמון הצרכנים היה במגמת עלייה. באוגוסט 2021, בצל העלייה בנתוני התחלואה והחלה של שורת הגבלות, ירד המדד ל -15%-; בספטמבר עלה המדד ל-7%-, ובנובמבר ירד המדד ל ל-13%- והצביע על החמרה בציפיות.

בינואר 2022 המדד ירד ל-18%-, במרץ עמד המדד ובדצמבר עמד המדד על 17%-.

בינואר 2023 מדד אמון הצרכנים עמד על 21%-.באוגוסט ובספטמבר המדד עמד על 20%- ועל 18%-, בהתאמה.

ב-7 באוקטובר 2023 פרצה מלחמת חרבות ברזל -בעקבות האירועים הקשים ביישובי עוטף עזה, מדד אמון הצרכנים באוקטובר ירד ל-24%-, בנובמבר ירד ל-29%- ובדצמבר המדד עלה ל-25%-.

בינואר 2024 מדד אמון הצרכנים עמד על 28%-. הוא נותר יציב עד מרץ, אז ירד ל-25%-, בהתאמה. באפריל, המדד עלה ל-20%-. במאי, המדד ירד ל-27%-. ביוני וביולי המדד עמד על 27%- ועל 26%-, בהתאמה. באוגוסט ובספטמבר המדד עמד על 28%- ועל 26%-, בהתאמה. באוקטובר עמד המדד על 27%-, בנובמבר – על 30%- ובדצמבר – על 28%-.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר