הסטארט-אפ הישראלי שמתכנן למנוע את המחסור העולמי בשוקולד

חברת kokomodo מפתחת טכנולוגיה שתאפשר גידול פולי קקאו בתנאי מעבדה ללא צורך במטעים • טל גוברין המנכ"לית והמייסדת מבטיחה: "הטעם יישמר ברמת איכות גבוהה"

ייצור שוקולד בבלגיה. צילום: משה שי

בשנים האחרונות שוברים מחירי הקקאו שיאים. משבר האקלים גורם לירידה חדה ביבולים בשטחי הגידול. לדברי המומחים, ב-2050 90% משטחי הגידול בעולם שנמצאים באזור קו המשווה, לא יהיו שמישים יותר. התוצאה היא התייקרות ניכרת במחיר השוקולד בעולם.

הסטארט-אפ הישראלי kokomodo מנסה למנוע את המחסור שצפוי להחריף בפיתוח טכנולוגיה שתאפשר גידול קקאו בתנאי מעבדה. מדובר בטכנולוגיה של חקלאות תאית, המציעה גידול ופיתוח סוגים שונים של פולי קקאו אמיתיים בתנאים מבוקרים, באמצעות תהליך המייתר את הגידול במטעים.

Kokomodo

טל גוברין, מנכ"לית ומייסדת kokomodo, מחממת הפודטק The Kitchen של שטראוס סיפרה ל"ישראל היום": "נכנסנו לחממת הפוד טק בתחילת השנה. אנחנו נמצאים בשלב שבו החברה הגיעה לשלב שהיא מייצרת קקאו במעבדה, ונתחיל בתקופה הקרובה בייצור של נפחים גדולים ובכמויות מאוד גדולות. זהו צמח שכיום נמצא בסכנת הכחדה".

שוק הקקאו מוערך כיום בכ- 15 מיליארד דולר עם קצב צמיחה גבוה. תעשיית הקקאו נמצאת במשבר החמור ביותר ב-20 השנים האחרונות ומחיר חומר הגלם זינק ב-189% בשנה האחרונה.

Kokomodo מפתחת קקאו אמיתי באמצעות טכנולוגיה ייחודית של חקלאות תאית, במטרה להבטיח את עתיד חומר הגלם ,וסיימה את שלב הוכחת ההתכנות. מדובר בשלב זה בהשקעה ראשונית של 2.5 מיליון שקלים מחממת הפודטק The Kitchen של שטראוס ורשות החדשנות.

חברת Kokomodo, צילום: Kokomodo

גוברין מספרת בגאווה: "כשאני מציגה את החברה אני אומרת ששלושת הבעיות בתחום המזון הן האקלים, הביטחון התזונתי ובריאות הציבור. הפתרון של הקקאו הוא בהלימה לבעיות הגדולות האלה. מדובר בסיפור של פוד טק ואנחנו לא רוצים שהקקאו יעלם מהעולם. מדובר במוצר בריאותי ובחומר גלם להרבה תעשיות, לא רק לשוקולד: למשקאות קקאו, לתוספי תזונה ולקוסמטיקה. בסוף הקקאו הוא הצמח הכי עשיר באנטי אוקסידנטיים, יש לו חלבון ברמה גבוהה וויטמינים כמעט בכל הקבוצות".

איך אתם עושים את זה?

"במקום לגדל עצי קקאו 6 שנים, אנחנו מתחילים מפולי קקאו אמיתים שמרביתם ממרכז אמריקה. את התאים מטפחים ומגדלים לתרביות תאים מובחרות על ידי טכניקות ביוטכנולוגיה חדשניות. החברה מתחילה בקילוגרמים ואחרי זה תעבור לטונות, כאשר תציע חומר גלם למוצר הסופי. זה מעבר ממעבדה לייצר לתעשייה.

"אנחנו יודעים להביא אבקת קקאו שהיא אפילו טובה יותר מבחינת הערכים התזונתיים. עשינו בדיקות במעבדות חיצוניות והקקאו שלנו שלו יודע להביא ערכים תזונתיים טובים ביחס לקקאו שגדל במטעים. אני יכולה בעתיד להציע אבקת קקאו מועשרת בנוגדי חימצון לשוקולד למשל לצורך משקה קקאו עשיר בפרוטאין או להציע חומר גלם לקרם עשיר בנוגדי חימצון. לקקאו יש עונה אחת וקצרה. לנו אין עונתיות ואנחנו מייצרים בכל השנה ובכל מזג אוויר. אני יכולה להבטיח לכל חברות השוקולד אבטחה סדירה".

מה לגבי הטעם?

"אני יכולה להבטיח איכות גבוהה. אם לחברה יש מתכון שהצרכן מכיר, זה שקט תעשייתי לכל החברות והיצרניות. ברגע שעשיתי דיוק של הטעם ומשמרים אותו מאותו פול קקאו מקורי, אני יודעת שהוא לא ישתנה. זה לא פעם פול מאקוודור ופעם ממקום אחר. אנחנו יודעים גם להבטיח איכות. זה אחד מכאבי הראש של היצרניות. כשמגדלים באפריקה ומדובר בחווה קטנה, קשה לפעמים להבטיח איכות. כל תהליך האיכות שלנו מבוקר מקצה לקצה. חברת הרשיז עשתה לפני כמה חודשים ריקול גדול כי בשוקולד המריר שלה היו מתכות כבדות. הגיעו פולים ללא בקרת איכות כי הם הגיעו מאזורים שלא ניתן היה לעשות בקרת איכות. אצלנו זה לא יכול לקרות כי אנחנו בסביבה מדעית".

מה הצפי לגבי מחירי הסחורות שהאמירו באופן משמעותי?

"הקקאו הוא סחורה שנסחרת בבורסה. מדי יום אפשר לראות בכמה הקקאו נסחר. הצמח נותן תפוקה יותר נמוכה. בנוסף, שרשרת האספקה היא ארוכה. רוב הקקאו גדל במערב אפריקה אבל אנחנו צורכים אותו יותר בצפון אמריקה. הוא צריך לעבור מהכדור הצפוני לכדור הדרומי ואלה שרשראות אספקה שעולות הרבה גם מבחינת הייבוא וגם לצרכנים. המחירים יגיעו לשיא של 45 שנה ב-2024. המחיר חוצה את ה 10,000 דולר לטון. זה חומר גלם שהוא מתייקר וצריך לחשוב על הפיתרון.

פולים של חברת חברת Kokomodo, צילום: חברת Kokomodo

"אנחנו נוכל בעתיד למקם את הייצור שלנו בתוך המפעלים של החברות שמייצרות ואז נוכל לחסוך הרבה כסף על השינוע וגם לצמצם את פליטות גזי החממה. זה גיים צ'יינג'ר.כשנעבור לייצור תעשייתי, נוזיל את עלויות הייצור וזה יביא את המוצר לשוק במחיר תחרותי. צריך לזכור שהשוק של הקקאו מגלגל 15 מיליארד דולר והוא שוק גדול מאד. כאמור, נוכל להבטיח אספקה סדירה".

מה הן השאיפות שלכם מבחינת השוק הגלובלי?

"אנחנו מסתכלים על השוק הגלובלי שהוא גדול. חברות מסחריות גדולות מבינות את הפתרון שאנחנו מביאים ולכן קוקומודו היא חברה סופר מעניינת גם מבחינת המוצר. מישהו אמר לנו שאנחנו נמצאים בשוק הנכון, בזמן הנכון ובמקום הנכון. יש לנו גיוס כמו בכל סטארט-אפ. לגייס היום כסף כישראלים זו משימה לא פשוטה וכל מה שקורה פה זה מאתגר ולכן אנחנו מסכלים על משקיעים מהשוק הישראלי. הם רואים את הסיפור הגדול של הקקאו. אנחנו מאמינים שלמשקיעים ישראלים משתלם להיתרם מהשקעה כמו שלנו".

אלעד קומיסר, סמנכ"ל בכיר פיתוח עסקי ואסטרטגיה בשטראוס הוסיף: "אנו מברכים את kokomodo על הצטרפותם לפורטפוליו חברות חממת the kitchen של שטראוס. הטכנולוגיה המתקדמת והגישה החדשנית שלהם לייצור קקאו עולים בקנה אחד עם החזון שלנו לייצר ולספק פתרונות מזון ברי קיימא. תמיכה בסטאראפ המפתח חומר גלם במחסור, יסייע בהתמודדות עם אתגרי עתיד שוק המזון. הקקאו המתורבת של kokomodo נחשב לפריצת דרך בתחום הפודטק, בייחוד בתקופה זו בה ענף הקקאו במשבר, ומדגיש את מעמדה של תעשיית הפודטק הישראלית בחזית החדשנות העולמית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר