המסעדות, האטרקציות והמוניות השוממות: "הציבור ממתין למתקפה בבית - ההוצאות צנחו"

אוגוסט 2024, קווים לדמותו: ירידה במכירות ובהזמנות של מגוון מוצרי צריכה • את המחיר הכבד משלמים בעלי המסעדות ובתי הקפה: "אנשים חוששים לצאת" • המרוויחים הגדולים: ענף המשלוחים ומוצרי החשמל והאלקטרוניקה

הקניון הגדול בפתח תקווה ריק מאנשים, לפני כשבועיים // הקניון הגדול בפתח תקווה ריק מאנשים, לפני כשבועיים. צילום: ללא

נערכים לגרוע מכל: הציפייה הדרוכה לתגובת הנגד מצד חיזבאללה ואיראן בשבוע החולף יצרה הסתגרות כפויה של לא מעט אזרחים בבית.

הסתגרות זו גרמה לירידה משמעותית במכירות ובהזמנות של מגוון מוצרי צריכה - ממסעדות, דרך אטרקציות ועד לנסיעות במוניות. ירידה זו החלה בסוף השבוע ונמשכה גם בתחילת השבוע הנוכחי.

לפי נתוני ישראכרט, בסוף השבוע האחרון חלה ירידה של 9% במחזור בענף המסעדות ובתי הקפה. ענף התרבות, הבידור והפנאי רשם ירידה של 8.3%, וענף הביגוד וההנעלה - ירידה שנאמדת בכ־7.2%. לעומת זאת, בתחומים שנועדו להצטיידות לקראת תרחיש מלחמה חלה קפיצה של 7.3% בענף המזון ושל 39% בענף מוצרי החשמל והאלקטרוניקה.

מגמה זו נמשכה בתחילת השבוע. ביום ראשון חלה ירידה של 6.4% בענף התרבות, הבילוי והפנאי, לעומת יום ראשון שעבר. במסעדות ובבתי הקפה חלה ירידה של 7%. לעומת זאת, חלה עלייה של 6.6% בענף המזון ושל 32.8% בענף מוצרי החשמל והאלקטרוניקה.

חנות מוצרי חשמל (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

לדברי עמית שגיא, סמנכ"ל דאטה, שיווק ודיגיטל בישראכרט, "נתוני הצריכה בסוף השבוע משקפים את הלך הרוח בציבור שמוטרד מהלא נודע ונערך לצפוי לבוא. מצב רוח לאומי ירוד השאיר חלקים גדולים מהציבור בבית, וההוצאות בענפי הפנאי והבילוי צנחו. לעומת זאת, ההוצאות על מזון ועל מכשירי חשמל עלו, מה שמעיד על גל נוסף של הצטיידות.

"חשוב לזכור שיש גם ישראלים רבים שנופשים בחו"ל, בעיקר כאלה שהספיקו לטוס לפני שמרבית חברות התעופה הזרות ביטלו את טיסותיהן אל ישראל וממנה, וגם לכך יש השפעה על הצריכה המקומית".

גם ברשת קרפור מדווחים כי מיום חמישי שעבר ועד אתמול חל גידול של כ־20% ברכישות.

מוניות מחוץ לטרמינל בנתב"ג, צילום: יהושע יוסף

תחום שנפגע מאוד הוא המוניות. יהודה בר־אור, יו"ר איגוד המוניות הארצי, אמר ל"ישראל היום" כי "העבודה נפגעה מאוד. מדובר בירידה של 60%-50%. אנשים לא יוצאים בערב ופחות נוסעים לנתב"ג. וכל זה קורה בקיץ, שאמור להיות תקופת שיא למוניות. תחנות המוניות מלאות, יש יותר מוניות מנוסעים. היו צריכים להיות בישראל 100 אלף תיירים, ויש 20 אלף בלבד.

"כאמור, אנשים גם חוששים לצאת מהבית. זו לא פאניקה, אבל יש הסתגרות. זו ממש בעיה. יש תחרות על כל מי שיוצא מחוץ לעיר. גם כך במלחמה יש ירידה של 10%-20%, ועכשיו יש תוספת ירידה של 40%-30%. תל אביב היא עיר העבודה העיקרית, ואם יש בה ירידה, אז מדובר בירידה בכל הארץ".

גם האטרקציות השונות נפגעו והאתרים השונים למטיילים. מנתוני רשות הטבע והגנים עולה כי בסופ"ש האחרון נרשמה ירידה של כ־40% ביחס לשבתות דומות בחודש יולי האחרון, שבו מסתמנת ירידה של 30% ביחס לשנה שעברה.

מסעדות בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

לפי נתוני סיבוס פלאקסי, חלה ירידה ב־5% במספר האנשים שישבו במסעדות ועלייה של 5% במספר האנשים שביצעו משלוחים.

דרישה לחטיפים ולקולה

לדברי איתן זינגר, מנכ"ל סיבוס פלאקסי, "אפשר בהחלט לראות שמצב הרוח הלאומי משפיע גם על ברומטר ההזמנות של סיבוס. ככל שהחשש מהמצב הביטחוני גבוה יותר, אנו רואים עלייה בהזמנות משלוחים, וככל שיש רגיעה גדולה יותר, הלקוחות מעדיפים לצאת להתאוורר ולשבת בבתי הקפה ובמסעדות".

מי שגדל במכירות הוא כמובן תחום המשלוחים. לפי נתוני פאפא ג'ונס, חל גידול של 30.4% בהזמנות בימים האלה לעומת השבוע שעבר. לדברי בן פילדמן, סמנכ"ל מסעדות, וולט ישראל, "אין ספק שאירועי הימים האחרונים משפיעים על התנהגות הצרכנים. אנחנו רואים עלייה בדרישה של הלקוחות למוצרי בסיס כמו מים מינרליים, שימורים וגם נייר טואלט, לצד שני מוצרים שמככבים בסלי הקנייה של הישראלים באופן קבוע - חטיפים וקולה זירו.

"מגמה נוספת שאנחנו מזהים היא רכישה של פריטים רבים יותר, ואני מעריך שזה נובע מהצורך להצטייד בתקופה של חוסר ודאות. בתחום המסעדות אנחנו יודעים שמה שהכי מנחם את הישראלים, כמו תמיד, הוא אוכל עתיר פחמימות כגון פיצה, צ'יפס והמבורגר".

בתן ביס מציינים כי החל מיום רביעי שעבר אנשים אכלו יותר בבית ופחות ישבו במסעדות לכן רואים עלייה של 14% במשלוחים. לעומת זאת, חלה ירידה של כ 10% במסעדות בשבוע האחרון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר