לנד-רובר דיפנדר במבחן

השקת הגרסה המקוצרת לרכב השטח המפורסם מהווה תירוץ טוב לטיול או שמה זה ההפך?

אומרים שההגדרה הכי מדויקת ליצר הרפתקנות זה הרצון לנסות דברים חדשים, לקחת סיכונים או במילים אחרות לצאת מהמסגרת. אותו ריגוש של הלא-נודע הוא מה שדוחף אותנו לנסות להעיז או לפחות להרגיש את בלוטת האדרנלין עובדת שעות נוספות. יש מי שלכל הפחות צריך להתנסות בצניחה חופשית לקבל את המנה שלו ויש כאלה שמסתפקים במסעדה חדשה בשביל מנת האדרנלין ויצר ההרפתקנות שלהם.


עוד מאוברדרייב >>>


עבורי המכונית היא אחת הכלים האפקטיבים ביותר לעורר את החושים. בין אם זה רכב ספורטיבי חדש על אחד מכבישי האלפים היפים אולי רכב מירוץ על המסלול שם הריגוש של נהיגה על קצה מגבלות האחיזה של הרכב ויכולות הנהיגה שלי נמדדות אל מול השעון והמתחרים או שזה רכב שטח מסוקס שיוכל לקחת אותי לחקור מקומות רחוקים מכל הציוויליזציה.


 


קצת רקע


אז כשההצעה לצאת לטיול שטח בעומק מדבר יהודה הגיעה לא היססתי לרגע, ושמחתי לחקור את המדבר בעזרת לנד רובר דיפנדר 90, אחד האייקונים הכי בריטים בעולם הרכב, שלכבודו אורגן הטיול.



זאת הנקודה לציין (או לתרץ) שאני לא ג׳יפאי אלא הפוך גוטה, אני רגיל לשבת כמה שיותר קרוב לאספלט הסלול ורצוי עם כלוב בטיחות ברכב מירוץ. זה אני. את עולם השטח התחלתי לגלות יותר לעומק יחסית לאחרונה.


הדיפנדר הוא הדגם הראשון של חברת לנד רובר ונקרא סדרה 1 כשהושק ב-1948. באופן מפתיע השם שונה ב-1983 ללנד רובר 110 ולנד רובר 90 ב-1984, בעיקר כי עד אז הדגם היחיד שנוסף של החברה היה הריינג׳ רובר. רק ב-1991 הוצג השם דיפנדר שאנחנו מכירים כיום, בעיקר בגלל הוספת דגם שלישי – דיסקברי. מספר 90 בא לציין את בסיס הגלגלים של הגרסה הקצרה, 90 אינץ או 228.6 ס״מ. בדור החדש המספר הוא רק הומאז׳ למקור כשבפועל בסיס הגלגלים של 259 ס״מ הוא קרוב יותר לגרסה הארוכה של אז (279 ס״מ).


קדימה לשטח


אם כבר נכנסנו למספרים אז בשטח חשוב לדעת שבדיפנדר 90 החדש הם 37.5, 31, 40. אלה זויות הגישה, מעבר ועזיבה בהתאמה שעזרו לטמבונים להישאר מחוברים למרכב ולחזור שלמים. גם המרווח הגחון הנדיב עזר מאוד, עם טווח כיוון של 21.6 ס״מ בנסיעת כביש ועד ל-35.1 ס״מ במצב המקסימלי לא תצטרך לחשוב כל כך מהר על הגבהות אפטר-מרקט. אותן כריות אוויר ששולטות בגובה המרכב הציגו נוחות נסיעה טובה מאוד הן על הכביש והן בשטח גם במצב שהן נופחו למקסימום, כושר הספיגה של המתלים עדין הצליחו לבודד את הנוסעים בצורה מרשימה לטובה.



 


גם הדיפנדר הקצר אפשר לקבל את מנוע הבנזין הגדול על כל 400 כ״ס שלו אבל הוא הפחות מעניין בהיצע המנועים. מנוע הדיזל ששווק עד עתה בגרסה הארוכה הוחלף במנוע דיזל עם 2 גרסאות בעלות הספק דומה של 200 או 250 כ״ס אבל ההבדל הוא בנפח. במקום מנוע ה-2 ליטר מעכשיו הדיפנדר ישווק עם מנוע 6 בוכנות בטור בנפח 3 ליטר וההבדל מורגש. זה לא שהיה חסר משהו במנוע הקטן אבל עם המנוע החדש הכל נעים וקל יותר. החל בצליל מעט בשרני ונעים יותר לאוזן ועד למאמץ המופחת שנדרש בהצלבות ומדרגות אימתניות. לדיזל החדש יש 51 או 58.1 קג״מ בהתאמה להספק והוא מרגיש זמין קצת מעל סל״ד סרק.


המנועים הגדולים לא הופכים את הדיפנדר 90 למכונית ספורט. לא עם משקל עצמי של 2.3 טון (116 ק״ג פחות מאחיו הארוך), אפילו אין משוטי העברת הילוכים מאחורי ההגה או מצב ספורט בבורר מצבי הנהיגה. כן יש 5 מצבי שטח שעוזרים לנהל את תגובת הגז, בחירת ההילוך המתאים, ניהול הדיפרנציאלים ועוד. הכל במטרה לחצות את תוואי השטח בקלות ונינוחות.


ואם כבר נינוחות אז תדע שיש יש מקום לנוסעים מקדימה ושפע אפשרויות כיוון למושב ולהגה בין תנוחה גבוהה לממש גבוהה. האתגר היחיד זה רק הטיפוס פנימה לקבינה או הנפילה מטה לאדמה. גם מאחור יש מרווח מפתיע לטובה רק חבל שהמושבים הקדמיים לא זזים קדימה במשיכת הקיפול של משענת הגב ודורשים לחיצה על כפתור נוסף. וחוזר חלילה גם כשרוצים לצאת.



 


הנינוחות בפנים ממשיכה גם באיכות החומרים הכללית. יש שילוב של עור רך למגע לצד שימוש בגומי ופלסטיק שמאפשרים לשטוף את רצפת הרכב בקלות וזאת מבלי להרגיש בסיסי או זול. כי מחירו מתחיל ב-470,000 שקל אבל הגרסה העדיפה היא ה-250 SE שעולה 545,000 בה תקבל גם ההספק הגבוה יותר ממנוע הדיזל, שמאיץ ב8 שניות ל-100 קמ״ש (לעומת 9.8 בגרסת הבסיס) וגם תוספת אבזור בדמות כל מערכות הבטיחות האקטיבית ומערכת שמע משודרגת.


בכוונה לא נגעתי בנושא העיצוב החיצוני. זה משהו אחר ולחלוטין לא מנסה להמשיך את העיצוב המקורי. כן יש הרבה נקודות דמיון והדיפנדר בעיניי נראה לנד רובר כבר ממבט ראשון. זה עיצוב שמייצר ניגודיות ואני התחלתי מצד המתנגדים ועם הזמן מתחיל להתרכך כלפיו.


 


אז מה היה לנו?


יום ארוך של נהיגה במדבר יהודה רחוק מכל ציוויליזציה אפשרית. שיירת דיפנדרים שהתמודדה בצורה מרשימה גם עם מכשולים מאתגרים. אז נכון שהדיפנדר החדש מאוד יקר וגם לא פרקטי לרוב הלקוחות (שרובם יעדיפו את אחיו הארוך) אבל אין הרבה רכבי שטח עם יכולת עבירות אמיתית שגם מסוגלים לפנק את יושביהם במקביל. יצר ההרפתקנות בהחלט בא על שובעו.


נתונים: 2,996 סמ”ק, 200/250 כ”ס, 51/58.1 קג”מ, 8.6-9.3 ק”מ/ל’ (יצרן), 8.0/9.8 ש’, 175/188 קמ”ש, 468,000/545,000  שקלים


טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...