בשנות ה-60′ של המאה הקודמת היה מקובל להתייחס למוצרים המגיעים מיפן כחיקוי “לדבר האמיתי” מאירופה או ארה”ב. לקח ליפנים כמה עשורים לסגור את פערי היכולת והתדמית וזה לא סוד לאן הגיעה התעשיה הזו. בחזרה למאה הנוכחית – עד לפני כמה שנים היה מקובל להסתכל באותו האופן על התעשייה הסינית. ואפשר להגיד את זה עכשיו – הם סגרו את הפער וזה לקח להם רק כמה שנים.
קחו את אייווייז (AIWAYS) לדוגמה. עד לפני שלוש שנים בערך החברה הזו לא היתה קיימת. הדגם הנבחן (U5) לא היה קיים עד לפני שנתיים פחות או יותר. במילים אחרות, זו מכונית חדשה וראשונה, של יצרן חדש וראשוני. מסין. ונגיע לשורה התחתונה כבר עכשיו – הוא עשוי היטב ובהחלט מייצר חוויה נעימה ואיכותית על הכביש. זה לא שהוא נטול מגרעות לחלוטין, אבל הסיפור האמיתי כאן הוא התחושה. ה-U5 לא מרגיש כמו מכונית, נגיע לזה עוד מעט.
בריחת המוחות
יש הרבה גורמים שעזרו לסינים לצמצם את הפער. המעבר לחשמל הסיר מהם את הבעיות שכרוכות בפיתוח מנועי בעירה פנימית, הכסף עזר להם לגייס אנשים עם ידע מהיבשת הישנה, צעדים שנקטה הממשלה שם ועוד, כל אלו תרמו למהפכה שנמצאת ממש כאן. יש יותר מ-100 יצרניות רכב בסין, והדברים האלו לא אמורים לגבי כולן. יש כמה מהן, שהצליחו לנצל את כל התנאים האלו לטובתן. ה-U5 הוא רכב כל חדש כאמור. הוא מציע הנעה חשמלית (204 כ”ס) מראה SUV מגודל ורשימת אבזור אינסופית.

יש כאן מסכים שמשדרים ומתקשרים כל מה שצריך בכדי להפעיל את הרכב. מגוון עצום של מערכות בטיחות מתקדמות שתורמים ליכולת סמי-אוטונומית. אפשר למצוא כאן בקרת שיוט אדפטיבית, יכולת בלימה אוטונומית, התראות על רכב בשטח המת, התראה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור, שמירה על הנתיב, זיהוי תמרורים, מערכת לנהיגה בפקק ועוד. יש גם מצלמות 360 ומערכת שמפיקה צלילים נעימים. זול זה לא מרגיש. דגם המבחן הוא מהגרסה היקרה יותר (172,500 שקלים) ומוסיף על רשימת האבזור העמוסה חישוקים גדולים יותר, גג פנורמי ענק, משטח טעינה אלחוטי, ריפודי עור ועוד.
עוד כמה פרטים צרכניים, האחריות ניתנת ל-8 שנים, הרכב דורש בדיקה תקופתית פעם ב-3 שנים וגרסאות עדכניות למערכות הרכב משודרות אליו (OTA) כך שאפשר לוותר על ביקור במרכז השירות.
תרגום מוצלח
ההגיון הסיני מתרגם בצורה מוצלחת למדי על הכביש. תא הנוסעים מרווח מאוד ומחמיא לא פחות. התחושה מודרנית שלא להגיד עתידנית. התפעול פשוט מאוד. זו לא מכונית רגילה שהוסבה לחשמל אלא מכונית שתוכננה ככזאת מהתחלה. פלטפורמה שנועדה לחשמל ואביזרי בטיחות מתקדמים. אין מפתח לדוגמה – לחיצה על דוושת הבלם מעירה את המערכות, בוחרים דרייב וזהו בערך.

מערכות הנהיגה המתקדמות לא מתביישות לקחת אחריות כשצריך, מובילות את הרכב לבדן בבטחה. זה נותן לך זמן להתבונן בגג השמש הענק, לשחק עם המערכת (שתגובותיה קצת איטיות) ולסמן אילו התראות אתה רוצה שהמכונית תציג בפניך. מי שינסה לנהוג יגלה תגובות מצוינת מהמנוע החשמלי, התנהגות בטוחה וסולידית ודוושת בלם ספוגית כמעה אות למערכת הרגנרטיבית.
המרווח כאמור מצוין, המושבים קצת צרים ובסיסם קצר, אבל הנוחות בסה”כ טובה למדי. על כבישים עירונים משובשים, הכיול מרגיש קצת נוקשה מדי, אבל המצב משתפר משמעותית על כבישים סבירים ומעלה. בשיוט בין עירוני חושף ה-U5 נסיעה שקטה למדי עם המיית מנוע חשמלי רחוקה ומעט רגישות לפני הכביש.
המנוע מציע שלושה מצבי נסיעה, אנחנו בילינו את רוב הזמן במצב החסכוני שהציע מספיק ביצועים ומהירות. המצב הכוחני ביותר הרגיש קצת מיותר, עם תאוצות חזקות מאוד, ניסיונות חוזרים ונשנים לקרוע את אחיזת הצמיגים הקדמיים ופגיעה בטווח הנסיעה. ואם הגענו לעניין הזה – טווח הנסיעה המוצהר עומד על 400 ק”מ. אנחנו בנסיעה נינוחה ורגועה למדי השגנו כ-25 אחוזים פחות. יש כאן אפשרות טעינה מהירה אם עמדה מתאימה נמצאת בסביבה. בכל מקרה, עמדת טעינה ביתית כלולה במחיר של אייווייז ועם טווח כזה טעינה לילית תספיק לרוב הצרכים היומיים.

היות ובמכונית כזו לא באמת נוהגים, יש הרבה זמן לתהות על תפקודן של המערכות השונות ותפקודן. אפשר לציין שמערכת בקרת היציבות לא באמת מתנתקת וגם בקרת המשיכה מתחברת אוטומטית מעל ל-80 קמ”ש. החלק המעניין יותר נודע לתפקוד מערכות הבטיחות המתקדמות.
בסה”כ היכולת טובה מאוד. בניגוד למוכר לנו, מערכת בקרת השיוט האדפטיבית בשילוב עם מערכת שמירת הנתיב, מאפשרות פרקי זמן ארוכים יחסית של נהיגה סמי-אוטונומית. שמירת מרכוז הנתיב היתה טובה בד”כ וכך גם זיהוי המכוניות והבלימה העצמאית. מה שהרשים פחות היא יכולת זיהוי ותגובה לאופניים והולכי רגל.
וזה מביא אותנו לציון של המכונית הזו במבחני הבטיחות של EURONCAP שם קיבלה ה-U5 ציון של 3 כוכבים בלבד. אחת הסיבות לציון הזה קשורות באופן תפקוד מערכות הבטיחות המתקדמות וביכולת שלהן למנוע פגיעה בהולכי רגל, השנייה קשורה לכרית/וילון אוויר. לטענת החברה, עדכוני התוכנה הנדרשים בוצעו והתוצאה במבחן הבא במהלך השנה תשקף את השינויים שנעשו.

עד כאן מכונית
זו הפעם הראשונה שאנחנו בוחנים רכב כזה על אדמת ישראל. רכב שתוכנן מתחילתו כחשמלי, מכוון כולו למקום חשמלי ואוטונומי. הוא מציע כל מה שבר דעת יכול לבקש, במחיר נגיש מאוד. מיותר להשוות אותו לדגמים במחיר מקביל שלא יציעו את אותם ביצועים, אבזור או תחושה. מיותר להשוות אותו לרכב בכלל.
נהיגה בו מרגישה כמו שימוש במוצר מתוחכם וחדשני. ככזה הוא מציע המון הגיון ויכולת נטולת התרגשות לחלוטין. מסמן את נקודת המפנה, בין המכוניות המוכרות לנו, לאלו שעתידות לבוא.
כמוצר האייווייז הרשים אותנו מאוד. הוא הרגיש כמו מוצר ייחודי ואיכותי מהשנייה הראשונה. אפשר לזהות פה ושם ניחוחות עיצוב שהזכירו לנו וולוו, ומתגים שנראים מוכרים מאוד (מפולקסווגן), מספרים לנו מי האנשים שעומדים מאחורי המוצר הזה, והיכן היה מקום העבודה הקודם שלהם.

עם עוד עדכון קל למערכות, זה יהפוך להיות מוצר שלם ועגול לגמרי. כזה שמציע מראה של רכב פנאי, ממדים גדולים, ביצועים מצויינים וכל האבזור שאדם יכול לרצות. במחיר של רכב פנאי בינוני עם אבזור סביר. העתיד, כבר כאן.
אייוייז U5
מנוע: חשמלי
הספק: 204 כ”ס
מומנט: 31.5
הנעה: קדמית
בסיס גלגלים: 280 ס”מ
תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש: 7.5 ש’
מהירות מרבית: 163 קמ”ש
טווח נסיעה (מבחן): 313 ק”מ
מחיר (מבחן): 157,500 (172,500)
בעד: המכוניות נולדת מחדש
נגד: אוהבי נהיגה
שורה תחתונה: העתיד כבר כאן