זה לא המפגש הראשון שלנו עם רכב חשמלי של פולקסווגן, נהגנו על כאלו כבר בעבר על כבישים מעבר לים. אבל, אירועי השקה עולמיים לחוד ומציאות ישראלית לחוד. רק בשבועות האחרונים התייצבה כאן חשמלית ראשונה של פולקסווגן בישראל. זה הזמן אולי לציין, שיש כאן כבר כמה כאלו, אבל תחת עיצוב וסמל של מותגים אחרים. אבל לפני שנגיע לאלו, אולי כדאי לעצור בראשונה, זו שהחלה את כל הסיפור הזה ומעולם לא הגיע ארצה.
כשפולקסווגן הבינה את הלך הרוח העולמי ואת מהפכת החשמל המתגבשת והגיבה בצורה מהירה למדי. ה-ID.3 הייתה החשמלית הראשונה שהוצגה כמעין תחליף גולף לקהל האירופי. כמו הגולף, המטרה כאן לא הייתה להיות הכי נוצצת או מגניבה, אבל בהחלט להיות נעימה, שימושית ואיכותית. מהפלטפורמה המודולרית החשמלית שלה, שלחה פולקסווגן זרועות לסגמנטים שונים תחת מותגים שונים, והיא עדיין ממשיכה לעשות זאת. המתקפה החשמלית של הגרמנים מהירה ומשמעותית מספיק, בכדי להתברג בצמרת טבלת המכירות באירופה במהלך 2022.
משברים גלובליים מגוונים ותשומת לב עודפת לשוק המקומי שלה, פולקסווגן לא הביאה את המהפכה החשמלית שלה לישראל. עם זאת, סקודה כבר משווקת כאן חשמלית אחות לאותה פלטפורמה (אניאק), יותר משנה לפני חברת האם בעצמה.
אותה ID.3 שטרם הגיעה לכאן, עומדת כבר לעבור מתיחת פנים של אמצע החיים ותגיע רק בסוף השנה. בינתיים נוחתת כאן ה-ID.4 המשתמשת במכלולים שכבר פגשנו בסקודה אניאק כאמור. בתקופה בה כל דקה יצרן חשמלי חדש נולד, למכונית בת שנתיים, קשה למשוך תשומת לב יוצאת דופן וגם דף הנתונים הוא בהתאם. ה-ID.4 מונע באמצעות מנוע חשמלי בודד, הנתון באחורי המרכב ומניע את הגלגלים האחוריים. ההספק עומד על 204 כ”ס והמומנט על 31.6 קג”מ כשאת החשמל מספקת סוללת 82 קוט”ש, המבטיחה טווח רשמי של 519 ק”מ.
העיצוב נאה. אין כאן שום הצטעצעות או צעקנות. הקווים שעשויים להיראות רכים וכמעט נשיים בתמונות מתורגמים למראה הרמוני ונוכח על הכביש. אין כאן שום נשום התחכמות מיותרת למעט, אולי, יחידות התאורה המתוחכמות. בתוך תא הנוסעים נשמר אותו קו והוא מציע מרחב משמעותי ונעים מלפנים ומאחור. מסך גדול חולש על מרכז תא הנוסעים, עוד אחד קטן יותר מול הנהג והמינימליזם הזה מייצר תחושה אוורירית עוד יותר. מרגע פתיחת הדלת בולטים בחומרים ובחירת הגוונים. כל אלו משדרים איכות. המושבים לדוגמה, מעבר למבנה הנכון והנוחות שתתגלה מאוחר יותר, משלבים בדים נעימים בצורה מאוד אלגנטית וחכמה. כל מתג במקום ומשקלו של כל אחד מאלו מדויק.
תאורת חכמה רצה לאורך חלקו הרחוק ביותר של הדשבורד, כזו מברכת על כניסה בגוון אחד, מודיעה על נסיעה בגוון אחר ואף מתריעה בגוון בוהק במקרה הצורך. יש כמובן עוד דברים. אבל מה שברור מההתחלה זו פעולת המתלים כאן. פולקסווגן הם לא אשפי מתלים, למרות השיפור שהראו בדגמים שונים בעשור האחרון. ואולי מכאן, נובעת ההפתעה. ה-ID.4 בניגוד לכל חשמלית בטווחי המחירים האלו, היא מכונית נוחה וסופגת. גם היא צריכה להתמודד עם משקל אדיר של סוללות, גם היא נעה על אותם הכבישים, היא פשוט עושה את זה בצורה נעימה ומרשימה מאוד.
מערכת ההנעה מגיבה היטב, מיישרת קו עם הביצועים הנהוגים באותן רמות הספק חשמליות. מרגישה מאוד יעילה, סולידית, שוב המילה הזו. התאוצות טובות, לא מהירות בצורה יוצאת דופן וגם לא איטיות באותה המידה. איכות הנסיעה הטובה בעיר השבורה, משתפרת אף יותר בכביש המהיר עם בידוד טוב מרעשים ותחושת מוגברת של בידוד וספיגה. המידע לנהג מרוכז בצג דיגיטלי קטן שנמצא מולו, ומה שלא כאן והכרחי לנהיגה נמצא במסך המרכזי. אחרי שסיימנו לשחק בין המצבים בצד הקטן והתרכזנו בתצוגת הנסיעה הסמי-אקטיבית האפשרית כאן, עברנו למרכזי. גם כאן, בניגוד למקובל בז’אנר יש תחושה של מחשבה עמוקה מעט יותר. יש כאן משטחי מגע מחד אבל הם יודעים להגיב ללחיצה מאידך. התפריט רב אפשרויות אבל הסדר ברור וקל לגישה. בכל הקשור להנדסת אנוש, זו שוב דוגמה יעילה מאוד וחסרת ניסיונות מעיקים להתחכמות כזו או אחרת.
גם התנהגות הכביש ממשיכה באותו כיוון סולידי ולא מפתיע. רמת האחיזה גבוהה, התגובות צפויות, בעומס גבוה יופיע חוסר ריסון וכמו בכל תעשיית הרכב ההגה כאן מרגיש קל וחסר היזון. ואפרופו הגה, ובחזרה לתוך העיר, יש כאן לא מעט סיבובים מנעילה לנעילה. מנגד יש גם זווית צידוד מרשימה לגלגלים הקדמיים ויכולת תמרון בהתאם. לחובבי הטריוויה – קוטר הסיבוב כאן קטן מזה של כל סופרימיני שיש בשוק.
מי שרוצה לנהוג את החשמלית שלו עם דוושה אחת ייגלה שבפולקסווגן לא מציעים עדיין אפשרות כזו. הרגנרציה המופקת מבלימה בזמן עזיבת דוושת התאוצה לא מרגישה משמעותית מבחינת האוחז בהגה. הרכב מאט, אבל אין אפשרות לבחור מצבים שונים לבלימה זו וחבל. טווח הנסיעה הרשמי מרשים למדי, אך במשך ימי המבחן העמוסים לא הצלחנו לשחזר אותנו. 458 ק”מ של טווח ריאלי רשמה אצלנו ה-ID.4, וזה אמור לספק כל צורך ודעת. ה-ID.4 שנבחנה כוללת כמובן מגוון מערכות בטיחות מתקדמות. תפקודן של אלו הרגיש בשל מאוד והשרה הרבה ביטחון. אפשרות זחילת הפקקים ברכב המבחן, עבדה בצורה טובה ממערכות אחרות שבדקנו והפך לכלי יעיל מאוד בפקקי גוש דן.
פולקסווגן ID.4 לא מביאה שום הצהרה מושכת כותרות, אין עיצוב משלהב או תא נוסעים עם מנופי מעבורת חלל. מה שכן אפשר למצוא כאן, זו מכונית, במקרה הזו פנאי משפחתי, עשוי בצורה איכותית. כזה המציע שימושיות גבוהה, הנדסת אנוש ברורה ונסיעה נינוחה ונוחה.
יש כאן כמובן את כל הטכנולוגיה שאפשר לרצות, אבל אף אחד לא מוצא צורך לצעוק את זה. בזמן שבמקומות אחרים התאמצו מאוד לשגר לעולם את החשמלית הכי-הכי בסביבה, בפולקסווגן התרכזו בלייצר מכונית טובה שפשוט מונעת בחשמל.
פולקסווגן ID.4
מנוע: חשמלי, אחורי
הספק: 204 כ”ס
מומנט: 31.6 קג”מ
בסיס גלגלים: 277 ס”מ
משקל: 2,208 ק”ג
טווח נסיעה (מבחן): 458 ק”מ
מ-0 ל-100 קמ”ש: 8.5 שנ’
מהירות מרבית: 160 קמ”ש
מחיר (דגם נבחן): 273,000 שקלים
בעד: תחושות וביצוע
נגד: בלימה רגנרטיבית
שורה תחתונה: שלמה ואיכותית
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו