עוד טרם יסוכמו מכירות חודש דצמבר והשנה כולה, התמונה של מה שהתרחש כאן בשנה החולפת כבר ברורה לחלוטין. החודש הקודם נותן לכך רמז, כשנרשם בו שיא היסטורי במכירת רכבים חשמליים בישראל. שלושה דגמים חשמליים, שמיוצרים בסין - BYD אטו 3, טסלה מודל 3 וג'ילי גיאומטרי C - התמקמו בצמרת המכירות. בסך הכל עלו לכבישים בחודש הקודם קרוב ל־7,000 מכוניות חשמליות, המהוות כ־30% מכלל המסירות.
זהו נתון חריג שאינו משקף את מצבו האמיתי של ענף הרכב, אך בהחלט מצביע על הכיוון הכללי. משלוחי ענק של דגמים חשמליים כבר נוחתים אצלנו בימים אלו, בתקווה להקדים את הכפלת המס על המכוניות החשמליות בפתח 2023.
שיטפון של ממש
מה שהחל במחצית השנייה של 2021 כטפטוף של מותגי רכב סיניים הפך השנה לשיטפון של ממש, וכעת משווקים בארץ לא פחות מ־13 מותגי רכב מסין. ג'ילי הסתערה על השוק עם דגם הגיאומטרי C שכבש את שוק החשמליות עם יותר מ־6,042 מסירות, ועקפה את MG, חלוצת המותגים הסיניים, שהעלתה השנה לכביש 4,995 מכוניות, רובן המוחץ מדגם EHS פלאג־אין.
בספטמבר הושקה גם BYD, עם הבטחה לספק כל כמות שהשוק המקומי יבקש, ומסרה לא פחות מ־2,799 מכוניות בחודשיים. בחודש החולף הושקה גם צ'רי, ענקית רכב נוספת מסין, שבחרה להתחיל את דרכה בשוק דווקא עם שלושה דגמי קרוסאוברים מונעי בנזין.
בחזרה אל מצעד החשמליות הסיניות - נמצא את אייווייז עם 996 מסירות ואת סקייוול עם 675 מסירות. הונגצ'י הוכיחה שהיא מסוגלת למכור כאן גם רכב סיני שעולה 500-400 אלף שקלים והעלתה לכביש 92 יחידות.
לא כל הסיניות נחלו כאן הצלחה השנה. מותג JAC, שהבטיח לנו 2,000 מסירות הודות לשיתוף פעולה עם אלדן, מסר רק 168 מכוניות. למעשה, כרגע סין מדורגת במקום החמישי ביצוא רכבים לישראל, אחרי דרום קוריאה, יפן, צ'כיה וטורקיה. לא רע בהתחשב בכך שעד לפני שלוש שנים היא לא הופיעה כלל בדירוג הזה.
המגמה הזו צפויה רק להתחזק, כשבשנה הקרובה אמורים להתחיל להימכר כאן דגמים של מותגים סיניים נוספים. כבר בימים אלו התחילה ליפמוטור לעשות את צעדיה הראשונים בשוק עם ה־T03, מכונית עירונית חשמלית בפחות מ־100,000 שקלים. איתה נחתה גם וויי, מהצד השני של עולמות המחירים, עם הקופי 01 - רכב פנאי מפואר עם מערכת הנעה היברידית המאפשרת טווח גדול מהמקובל.
בדרך ל־20 מותגי רכב סיניים
ממש בתחילת השנה אמור להתחיל את דרכו מותג נוסף בישראל, והוא Lync&Co, רכב חשמלי נוסף מבית ג'ילי הסינית, המבוסס על טכנולוגיה וידע של וולוו השבדית וישווק בארץ על ידי קבוצת מאיר. מדובר במותג סיני שני שמביאה החברה, המצטרף לפולסטאר, ששיווקו החל בארץ לאחרונה.
בשלב הראשון יוצע כאן דגם הלינק 01 - קרוסאובר משפחתי המקביל לוולוו XC40 וחולק עימו מכלולים משותפים רבים, אך נהנה מעיצוב אטרקטיבי יותר, וככל הנראה יצויד גם בתג מחיר נמוך יותר. מייד לאחר מכן צפויה EV מוטורס להתחיל בשיווק מותג הרכב החשמלי של WM Motor, יצרנית רכב חדשה יחסית בסין שנוסדה ב־2015 ובין משקיעיה הבולטים נמצאות ענקיות טכנולוגיה סיניות כמו Xiaomi, ביידו (גוגל הסינית) ו־TenCent (בעלת הרשת החברתית WeChat).
השיווק יחל עם קרוסאובר משפחתי חשמלי העונה לשם W5, והיבואן טוען ש־1,000 מכוניות ראשונות שלו ייכנסו לנמל אילת כבר בינואר. ברבעון הראשון של השנה צפויה גם כלמוביל להצטרף לחגיגה עם ORA, מותג הרכב החשמלי והעממי של גרייט וול מוטורס, שיחל את פעילותו בישראל עם דגם הפאנקי־קאט, משפחתית האצ'בק חשמלית בעלת עיצוב בניחוח רטרו. חברת מטרו מוטור מצרפת רכב סיני נוסף לשורותיה, והוא Voyah, מותג יוקרה חשמלי מבית דונגפנג, שיציע אצלנו את דגם ה־Free, רכב פנאי נוסף עם חזית בסגנון מזראטי ומחיר שצפוי לנוע סביב ה־400 אלף שקלים.
עוד חברה בדרך
גם קבוצת בליליוס, יבואנית Aiways, מתרחבת ומתכננת להשיק כאן במחצית הראשונה של 2023 את NETA. גם במקרה זה מדובר בחברה סינית צעירה עם שאיפות גדולות, שרואה בשוק הישראלי מתחם ניסוי שיעזור לה לחדור לאירופה בהמשך, והשיווק בארץ יחל עם שלושה דגמים שיוצעו בשלב הראשון.
אם לא יהיו הפתעות, משהו שבהחלט מאפיין את שוק הרכב מאז הופעת הקורונה לפני שלוש שנים, לפחות שלושה מותגי רכב סיניים צפויים כבר בשנה הקרובה להתברג בצמרת הרכבים הנמכרים ביותר בארץ (ליגת העל). מי שישלמו את המחיר הם כנראה יצרני רכב אירופיים שסובלים מבעיות אספקה ומותגי רכב יפניים שטרם החלו לעבור לעידן החשמלי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו