"הך פטיש, עלה וצנח / כבישי בטון בחול נמתח / עורי שממה, דינך נחתך / אנו באים לכבוש אותך" (נתן אלתרמן, "שיר הכביש").
כביש מהיר, מחלף, או רכבת - לכולם השפעה מיידית על ערך הדירות. ימי קורונה נוצלו להגברת קצב העבודות בתחום התשתיות. יצאנו לבדוק אלו פרוייקטים גדולים בתחבורה צפויים לקרום עור וגידים בשנה הקרובה.
סביר להניח שאתם כבר לא זוכרים, אבל שנת 2020 נפתחה עם השקתו של גשר יהודית בתל אביב, שעד להקמתו עברו פה 10 שנים ארוכות של תכנון, תקצוב, משברים סביב עבודות בשבת והרבה רעש על סגירת נתיבי איילון.
אחרי כשנה וחצי של עבודה מאומצת נחנך סוף סוף הגשר, המתנשא ברוב הדר מעל לנתיבי איילון. מאז מתמודדים פה עם משברים לאומיים, בחירות ושוב בחירות ולצידן משבר הקורונה. בין כל הענפים המדווחים על קיפאון מוחלט, עולם התשתיות דווקא נהנה מהאצה בפעילות.
איך תיראה ישראל בעתיד הקרוב? איפה יוקמו המחלפים החדשים? אלו גשרים נוספים יעטרו את הנוף שלנו? יש למה לצפות.
נמלי ים
עם סיום הקמת שני הנמלים המסחריים החדשים, נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד יצטרפו לשלושת הנמלים הקיימים - חיפה, אשדוד ואילת.
פתיחת הנמלים תבשר על השלמת הרפורמה בענף ואחת המהפכות הגדולות במשק הישראלי. היא צפויה להגביר את התחרות, היעילות ורמת השירות ולהוזיל מחירים למען הכלכלה וסחר החוץ.
העבודות להקמת הנמלים החדשים נמצאות בישורת האחרונה, והמפעילים הפרטיים כבר כאן. היקף השטח עליו מוקם נמל המפרץ הוא 840 דונם, ונמל הדרום מתפרש על 640 דונם.

הרכבת החשמלית
פרויקט החישמול מקדם את הרכבת לעידן של אנרגיה נקייה יותר ורכבות חדישות ומהירות, אשר מחליפות בהדרגה את צי הרכבות הישן.
עם סיומן של עבודות החישמול במסילת טבעת השרון והקו לאשקלון, הצפוי להסתיים ברבעון השלישי של 2021, ייהנו תושבי ירושלים, השרון, תל אביב, ראשון לציון, יבנה, אשדוד ויישובי הנגב המערבי משירות משודרג באמצעות רכבות חדישות בתדירות גבוהה ליעדים מגוונים.
בשבועות הקרובים יתחילו להגיע לישראל הקרונועים החשמליים החדשים (קרונות בהנעה עצמית ללא קטר), אשר יהוו תוספת של 37% למצבת הקרונות של הרכבת ויוסיפו 1,700 מקומות ישיבה.
פאנלים סולאריים בכבישים
מדובר בפרויקט יצירתי במיוחד, אותו הגה מטה הדיור הלאומי, שצפוי לקחת את התשתיות שלנו כמה צעדים קדימה.
נכון, לא מדובר בפרויקט שיגרום לכם לבלות פחות על הכביש או להגיע מהר יותר הביתה, אבל בהחלט נזכה למדינה קצת יותר ירוקה. המדינה תנצל שטחים ריקים במחלפים לייצור חשמל, באמצעות פאנלים סולאריים שיוצבו בלא פחות מ-140 צמתים ומחלפים בישראל.
לפני כשבועיים פרסמה חברת נתיבי ישראל שני מכרזים ראשונים לתכנון המחלפים יגור ועתלית.
המסילה המזרחית
פרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל יצא לדרך בשנה האחרונה, לאחר שחולק למקטעים שונים במטרה לקדם את הקמתו בצורה מהירה ככל הניתן. קבוצת אורון אחזקות והשקעות מבצעת את ההקמה של חלק ממקטע C ב-50 מיליון שקל בין היישובים רינתיה וטירת יהודה בחבל מודיעין. העבודות צפויות להסתיים עד סוף שנת 2022.

הרכבת הקלה בבירה
אורכו של קו הרכבת הקיים כ-14 ק"מ. בימים אלה מבצעת עיריית ירושלים באמצעות חברת מוריה הארכה של הקו לכיוון מערב עד לבית החולים הדסה עין כרם ולכיוון צפון לשכונת נווה יעקב. זוהי תוספת של עוד כ-9 ק"מ.
במסגרת העבודות להארכת הקו האדום ותוספת שלוחות לאורכו יתבצע חיבור שיעבור בבית החולים הדסה עין כרם דרך מתחם האוניברסיטה בקמפוס ויגיע עד למגדל האשפוז על גשר חדש שהוקם. אורכו הכולל של גשר הדסה החדש כ-250 מטר. צפי סיום העבודות לקראת סיום שנת תשפ"א.
אורכו של הקו הירוק בגבעה הצרפתית וקמפוס הר הצופים כ-19 ק"מ. הקו מתחיל באוניברסיטה העברית בהר הצופים ומסתיים בשכונת גילה. בנוסף יכלול שלוחה לאזור שכונת גבעת שאול ושלוחה לשכונת מלחה. לקראת סיום שנת תשפ"א אמורות להסתיים עבודות התשתית של המקטע הראשון בהר הצופים.
עוד תוכנית בביצוע: הפרדה מפלסית בצומת הגבעה הצרפתית. צומת הגבעה הצרפתית מנקז תנועה משכונות צפון ירושלים ומכביש 1. בימים אלה מבוצעת הפרדה מפלסית באמצעות ארבע מנהרות. עם השלמת הפרויקט ניתן יהיה ליהנות מנסיעה רצופה מתל אביב לים המלח. עומסי התנועה בצומת הגבעה הצרפתית יוקלו הודות להפניית התנועה המגיעה מחוץ לעיר אל המנהרות. עבודות לקידום זמינות מבוצעות בימים אלה. משך הפרויקט: כשלוש וחצי שנים.
הכניסות לירושלים
כביש 16 יהווה כניסה מרכזית לירושלים ויחבר בין השכונות הדרומיות בעיר ובין כביש מספר 1. אורכו של הכביש יהיה 7.4 ק"מ והוא יכלול שתי מנהרות שיעברו תחת השכונות הר נוף ויפה נוף.
ייבנו לאורכו מספר מחלפים חדשים: באזור מוצא, בנחל רבידה, בסמוך לגבעת שאו ובצמוד לרחוב בייט. העבודות החלו במקטעים אלה, והן צפויות להימשך כשלוש שנים.
כביש 60, המוכר יותר בשם כביש המנהרות, מהווה את אחד מעורקי הכניסה הראשיים לירושלים מכיוון דרום. בימים אלה עובר הכביש עבודות אינטנסיביות לחידושו ולהכפלת המנהרות שבו בשני מקטעים.
במקטע הדרומי, אותו מבצעת קבוצת אורון אחזקות והשקעות, מבוצעת הכפלה של המנהרה הארוכה שאורכה 900 מטר. המנהרה החדשה תכלול שלושה נתיבים לכיוון דרום. היקף העבודות: 300 מיליון שקל. כמו כן יבוצע שיקום ושיפור המנהרה הישנה הממוקמת לאורך הציר.
כלל העבודות לשדרוג הכביש והקמת המנהרות צפויות להסתיים עד שנת 2024. את הפרויקט יזמה מוריה - החברה לפיתוח ירושלים.
אבן גבירול תל אביב
מדובר בתכנון רובע עירוני חדש בצפון-מערב העיר לאורך חוף הים ופארק חוף רחב היקף. שילוב שימושי הקרקע נותן מענה לצורכי כלל האוכלוסייה למטרות מגורים, מלונאות, תעסוקה, מסחר, בנייני ציבור ושטחים פתוחים. את הרובע החדש יחצה רחוב אבן גבירול, שעתיד לעבור בו הקו הירוק של הרכבת הקלה.
התוכנית כולה הוקפאה על ידי עיריית תל אביב עד תחילת שיווק המגרשים, אבל הוחלט לקדם כבר כעת את פיתוח רחוב אבן גבירול והרחובות הסמוכים, כולל רובע שדה דב, על מנת לאפשר את עבודות נת"ע להקמת הקו הירוק. בשבועות הקרובים יפורסם מכרז משותף של נת"ע ועיריית תל אביב לעבודות אלו.
העבודות יחלו בפברואר 2021 ויימשכו כ-3 שנים. יבוצעו עבודות מקדימות לקו הירוק ופיתוח מלא של ציר אבן גבירול ופתיחתו לתנועה. שווי הפרויקט בשלב הנוכחי (מכרז משולב) כ-300 מיליון שקל.
יפעת פדן חממה, מנהלת תחום תשתיות בחברת פורן שרים, האמונה זה מספר שנים על פיתוח התב"ע הזו: "ברגע שקיימת תשתית השכונה מתוכננת נכון יותר, ערך הדירות עולה ואיכות חייהם של תושבי השכונה משתפרת".
הנתיבים המהירים
מטרת הנתיבים המהירים לספק לציבור אלטרנטיבה נוחה ויעילה לעמידה היומיומית בפקקים עם הרכב הפרטי.
בשולי המטרופולין, בנקודות הכניסה לנתיבים המהירים, מוקמים 5 חניוני ענק חנה וסע, הגדולים מסוגם בארץ, אשר יכללו סך הכל 24,000 מקומות חניה. עשרות אלפי אנשים יוכלו להיכנס מדי יום לאזורי התעסוקה בשאטלים מהירים, נוחים וללא תשלום. מכל חניון ייצאו בתדירות גבוהה 5 קווים ליעדים שונים בתל אביב. הפרויקט המלא כולל הקמת כ-110 ק"מ של נתיבים מהירים, אשר מתווספים לנתיבי הנסיעה הקיימים.
בימים אלה מסתיימת הקמת פרויקט הנדסי מורכב - הנתיב המרחף מעל נחל איילון, בקטע שבין יצחק שדה לגשר יהודית, שהינו מקטע מתוך הנתיבים המהירים. העבודות במסגרת זו הואצו במהלך תקופת הסגר הראשון, ובכך קוצר משמעותית הזמן להשלמתו. על נחל איילון נקדחו יסודות בעומק של 20 מטרים, שמהוות בסיס להרחבת הכביש.
אוטוסטרדות לאופניים
פרויקט אופנידן הוא רשת אוטוסטרדות לאופניים, במסגרתו נסללים כ-100 קילומטרים של נתיבי אופניים בינעירוניים רחבים, שמחברים בין ערי המרכז, מראשון לציון בדרום ועד לרעננה והרצליה בצפון.
נתיבי האופניים מוקמים במקטעים של כ-15 ק"מ ויאפשרו נסיעת אופניים רציפה, בטוחה ונוחה עבור הרוכבים. נתיבי האופניים נבנים ככביש לכל דבר, בסטנדרט גבוה וברוחב של 3.5 מטר (דו-סטרי), עם הפרדה מתנועת המכוניות והולכי הרגל.
הפרויקט כולו צפוי להסתיים ב-2022. כיום כבר נפתחו לתנועה מקטעים בשביל איילון בין משה דיין ליצחק רבין ובין משה דיין לקוממיות בראשון לציון, וכן נפתח מקטע בתל אביב בין רחוב המחרוזת עד גינת גרוסמן.
בחודשים הקרובים יחל ביצוע עבודות במקטעים נוספים, בין היתר בהרצליה, רמת השרון, חולון, ראשון לציון ותל אביב.

מחלף להבים
מחלף להבים יוקם צפונית לבאר שבע ויחליף את צומת להבים. הצומת העמוס והפקוק המתין שנים ארוכות לשדרוג משמעותי בעקבות השינויים בכבישי הנגב, היציאות מכביש 6 הממוקמות בסמוך והרחבת היישובים בסביבה.
מחלף להבים יחבר בין הכבישים 40, 31 ו-301 ובין היישובים להבים, רהט, גבעות בר ובאר שבע. הקמתו כוללת סלילת כבישים מחברים, הקמת מערכי גישור וביצוע עבודות תשתית נלוות.
העבודות להקמת המחלף יתקיימו במספר שלבים, כאשר ראשית יופרדו הנתיבים לשתי הצטלבויות בכביש 40. לאחר מכן יוקם גשר מעל לצומת הקיים ובו ארבעה נתיבים (שניים לכל כיוון).
העבודות להקמת המחלף כבר החלו והן צפויות להסתיים בסוף שנת 2022. היקף העבודות כ-80 מיליון שקל.
רכבת מהירה לדימונה
לפני כחודש בוועידת גלובס הצהירה שרת התחבורה מירי רגב על התנגדותה לתוכנית המטרו בגוש דן. לטענתה, בגוש דן יושקעו יותר מ-60 מיליארד שקל ב-3 רכבות קלות ותוכנית שבילי אופניים, ודי בכך. ״את הכסף נשקיע ברכבות לקריית שמונה ואילת״, אמרה.
על הרכבת שתגיע לאילת במהירות 250 קמ"ש עוד נשמע הרבה, אבל לפני אילת פונה הממשלה בשנה הקרובה לטפל בדימונה, עם תיקון טעות הקו המטופש והבזבזני הקיים היום - תחנה בקצה העיר ללא נגישות ואוטובוס מהיר בהרבה. התוכנית שהוביל ראש העיר בני ביטון שהתקבלה השנה היא לאפשר לתושבי דימונה להגיע בתוך 50 דקות לתל אביב, בדומה לפתח תקווה או מודיעין.
כל זה צפוי לקרות לאחר שבשנת 2021 הקרובה תחל העבודה התכנונית על תחנת הרכבת החדשה של דימונה, שתועתק ממקומה בקצה העיר ותמוקם במרחק הליכה ממרכז העיר, כחלק ממרכז תעבורה ענק שיכלול תחנת רכבת, תחנת אוטובוסים, מרכז מסחרי ומשרדים, בעלות של כ-350 מיליון שקל.
הוועדה לתשתיות לאומיות הכריזה על תוכנית למסילות מהירות לבאר שבע. זמן הנסיעה מתל אביב ההגנה לאוניברסיטת באר שבע יעמוד עד 35 דקות בלבד, כשהרכבת תגיע למהירות 250 קמ"ש. השלב הראשון של התוכנית אושר לפני כשבוע, ובמסגרתו נבחרו חלופות התוואי.
עוקף נהריה
כביש 859, המחבר בין רגבה ועמקה ישמש כמסלול עוקף נהריה. הכביש נמצא בשלבי עבודה מתקדמים, והוא צפוי לאפשר הקלה משמעותית בעומסי התנועה מכביש 4 בכניסות וביציאות מנהריה. עוד יאפשר הכביש להסדיר פתרון תנועתי חשוב ליישובים הסמוכים לנהריה, בהם נס עמים, רגבה, מזרעה ועוד.
הכביש, שאורכו 5.5 ק"מ, משתרע על פני 4 נתיבים וכולל הסדרת צמתים ליישובי הסביבה על כביש 4 וכביש 70, שני גשרים שיאפשרו מעבר בטוח מעל הכביש, מעבירי מים גדולים, קירות אקוסטיים ושבילי אופניים.
את העבודות מבצעת קבוצת אורון אחזקות ותשתיות, והיא צפויה למסור את הכביש עד דצמבר 2021. עלות הקמת הכביש החדש נאמדת ב-150 מיליון שקל.
עוקף שרון
כביש עוקף השרון, אשר ישמש עורק תנועה ראשי שיקיף את העיר רעננה מצפון, מהווה חלק ממהפכת התחבורה בשרון וצפוי להקל באופן משמעותי על התנועה באזור.
העבודות על סלילת הכביש העוקף הצפוני ברעננה בעיצומן, ולקראת סוף ינואר 2021 ייפתח חלקו הראשון, שמתחיל מקריית אתגרים במזרח העיר ועד רחוב גולדה מאיר ודרך הפארק במערב.
הכביש החדש יהווה חלק ממערכת כבישים טבעתית, שתקל באופן משמעותי על התושבים, על עסקים בעיר ועל אלפי העובדים המועסקים בה, המגיעים מחוץ לעיר.
חיים ברוידא, ראש העיר: "הכביש החדש שנסלל מצפון לעיר, יחד עם כביש 531 בדרום, ייצרו מערכת כבישים טבעתית סביב רעננה ויהפכו אותה לאחת הערים הנגישות ביותר".
מדברים נדל"ן עם עופר פטרסבורג. האזינו לפודקאסט החדש >>
חוצה שדה תעופה
היסטוריה באילת: לאחרונה נחנך כביש רוחב המחבר בין שני חלקי העיר ממערב למזרח, בין מרכז העיר לאזור התיירות.
הכביש עובר דרך שטח שדה התעופה הישן. מתוכנן בהמשך כביש רוחב נוסף, שיעבור דרך שדרות התמרים בעיר. עד היום אילת חולקה לעל ידי שדה התעופה, שהיה ממוקם בטבורה של העיר. תושבים, שרצו להגיע לאזור התיירות, נאלצו להקיף את שטח השדה.
הכביש החדש הינו דו-נתיבי ודו-מסלולי, והוא יפותח בהמשך בדומה לכביש עוקף מערבי - כולל תאורה, מסלול אופניים, ערוגות גינון וספסלים. הכביש מהווה גבול דרומי לשכונת המגורים שתיבנה בחלקו המרכזי של השטח עם כ-1,000 יחידות דיור למגורים וכ-800 חדרי מלון. "מדובר באירוע היסטורי", הכריז ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו