סימון מעבר חציה // צילום: יהושע יוסף // סימון מעבר חציה

"צבע הסימון בכבישים הוא זול, דוהה במהירות ותורם להחלקת הנהגים"

החורף בפתח ואיתו הסכנות בכבישים • בוועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים נטען: משתמשים בחומר זול כדי לחסוך בעלויות - אבל מעלים את רף הסכנה

הגשמים כבר איתנו, וכמדי חורף אפשרות ההחלקה בכבישים הרטובים קיימת ומסכנת את הנהגים. 

צבע הסימון שבו משתמשים בכבישים מוכר ומלווה זה זמן רב את שולחן הדיונים של משרדי הממשלה, אך פתרון עדיין אינו נראה באופק.

כעת עולה שוב הנושא לדיון בוועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים של הכנסת בראשות ח"כ בועז טופורובסקי. על הפרק: שימוש בצבע סימון זול, כזה שדוהה במהירות וחמור מכך תורם להחלקה. ומדוע נעשה שימוש בחומר פשוט מסוג זה? בעיית תקציב היא התשובה לשאלה זו, בעיקר ברשויות שאמונות על צביעת הכבישים בתחומיהן. הבעיה על פי הגורמים המעורבים בנושא אינה ברשויות. הן מבחינתן פועלות עם הקיים.

על פי גורמים ברשויות, המעורבים בנושא, ישנם שני סוגי צבעים: חומר לא איכותי לסימון הכביש שנקרא בשפה המקצועית "קיים קצר", וחומר איכותי הנקרא "קיים ארוך". שני סוגי החומרים מאושרים על ידי משרד התחבורה. עלות החומרים: חומר "קיים קצר": 15-13 שקלים למ"ר. חומר "קיים ארוך": 150-120 שקלים למ"ר.

בשל המחיר מעדיפות הרשויות להשתמש בחומר "הקצר", אך לפי משרד התחבורה עצמו, בראייה ארוכת טווח, אין הבדל כלכלי בין השניים. לטענת אותם גורמים, "את הצבע 'הקצר' צריך לחדש בכל חצי שנה, אך תחילה יש להסירו מהכביש, באופן יקר וארוך. בפועל, הרשויות צובעות עוד שכבת צבע, על הקיים. החומר 'הקצר' צריך להיצבע על אספלט, כך שהוא מקבל את הטקסטורה של הכביש ומונע החלקה. כשצובעים שכבה על שכבה, המרקם נעלם והופך מחליק". מבקר המדינה התייחס לכך בדו"ח מ־2017 וכתב: "מאפיינים אלה מאלצים את החברה לבצע תחזוקה מוגברת: צביעה מחודשת בצמתים אחת לחצי שנה, צביעה סטנדרטית בכבישים אחת לשנה, ובכבישים עמוסים אף בתדירות גבוהה יותר. פעולות אלה מלוות בסגירת כבישים, המפריעה לתנועה השוטפת, והפרעות אלה יוצרות גם נזקים כלכליים נוספים וכן הפרעה לציבור הנהגים". 

השבוע פנה ח"כ טופורובסקי לשלטון המקומי וביקש התייחסות. מרכז השלטון המקומי השיב במכתבו כי "על פי בדיקתנו, הרשויות פועלות בהתאם לצבעים המאושרים על פי התקן המחייב, יחד עם זאת, חשוב לציין שמשרד התחבורה מתקצב את הרשויות אחת לשנה לצורכי תמרור, סימון כבישים ומעברי חציה. גובה התקציב בשנים האחרונות עמד על סך ממוצע של כ־25 מיליון שקלים. גובה התקצוב בפועל אינו מאפשר בחירה בצבע תקני עמיד בעל מקדם שחיקה גבוה ואשר עלותו גבוהה יותר מצבע תקני אחר, בעל מקדם שחיקה נמוך יותר".

"זו לא גזירת גורל כי אם תוצאה של סדר עדיפויות תקציבי לקוי". טופורובסקי // צילום: אורן בן חקון
"זו לא גזירת גורל כי אם תוצאה של סדר עדיפויות תקציבי לקוי". טופורובסקי // צילום: אורן בן חקון


ח"כ טופורובסקי כינס את הוועדה לדיון ראשון על עלייה במספר הנפגעים בקרב רוכבי האופנועים. "שוב מתגלה לנו שסדרי העדיפויות התקציביים בתחום התחבורה לא שמים את ערך החיים במקום הראשון. הקצאת תקציב גבוה יותר לסימון הכבישים ומעברי החציה לא רק שהיתה חוסכת משאבים רבים לטווח הארוך, אלא אף היתה מגבירה בצורה משמעותית את ביטחון הילדים ומשתמשי הדרך האחרים. "מסתבר שזו לא גזירת גורל כי אם תוצאה של סדר עדיפויות תקציבי לקוי שיוצר מפגע בטיחותי".

ממשרד התחבורה נמסר: "סימון הכבישים הוא באחריות הרשויות המקומיות. המשרד מסייע להן באמצעות תקציב של 25 מיליון שקלים בשנה הניתן בין השאר לסימון כבישים, למעבר חציה ופס לבן. שאר התקצוב נדרש להגיע מהרשויות". טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...