צילום: יהושע יוסף // אם אין ביטוח חובה - אינם יכולים להיחשב כרכב מנועי. אופניים חשמליים

פסיקה תקדימית: אופניים חשמליים אינם רכב מנועי

ביהמ"ש העליון קבע כי אופניים חשמליים אינם יכולים להיחשב כרכב מנועי • המשמעות: רוכבים שנפגעו מרכב יוכלו לתבוע פיצויים ישירות מחברות הביטוח

בית המשפט העליון פסק ביום (שני)  כי אופניים חשמליים לא יחשבו כ"רכב מנועי" מבחינה חוקית. מדובר בפסיקה תקדימית שעתידה להשפיע על תביעות רבות של רוכבי אופניים חשמליים שנפגעו ממכוניות, ואולי אף לגרום למחוקק לקבע בחוק את מעמדם של האופניים והקורקינט החשמלי, שנותרו בתחום האפור של רישוי כלי הרכב.

תביעה שהוגשה בשם רוכב שנהרג כשרכב על אופניים חשמליים ונפגע מרכב, הגיעה לפתחו של ביהמ"ש העליון, לאחר שחברת הביטוח ניסתה להתנער מפיצוי בטענה כי רוכב האופניים "נהג" למעשה ב"רכב חסר ביטוח". ביהמ"ש העליון קיבל את הערעור והפך למעשה קביעה קודמת של ביהמ"ש המחוזי בנושא. לפי ביהמ"ש העליון, האופניים החשמליים אינם רכב מנועי, ויש לראות ברוכב האופניים החשמליים כ"הולך רגל". 

עו"ד ערן בקר ועו"ד מורן כהן-יונתן מייצגים משפחה של מנוח שנהרג בתאונת דרכים בעת שרכב על אופניים חשמליים. הרוכב נפגע באורח אנוש מפגיעת רכב, ומת לאחר כשבוע בבית החולים. 

זירת תאונה קטלנית במעורבות אופניים חשמליים // צילום: קוקו
זירת תאונה קטלנית במעורבות אופניים חשמליים // צילום: קוקו


התביעה שהוגשה בתחילה כנגד נהג הרכב הפרטי שהיה מעורב בתאונה, וחברת הביטוח שביטחה אותו, נדחתה בביהמ"ש המחוזי בחיפה. המחוזי קבע כי, "אם אופניים חשמליים מוגדרים כרכב מנועי, הרי אדם ש'נהג' באופניים חשמליים ונפגע ממכונית, עשוי להיחשב כמי שאינו זכאי לפיצוי... משום שהוא נהג ברכב מנועי ללא ביטוח חובה. זאת על אף שכפי הנראה אין לו אפשרות לבטח את האופניים החשמליים בביטוח חובה, אפילו אם רצה בכך".

ביהמ"ש העליון קיבל את טענותיו של עו"ד בקר, לפיהן תוצאת פסה"ד של ביהמ"ש המחוזי חוטאת לאינטרס הציבורי ולכוונת המחוקק, וכי לא ייתכן לאפשר מצב בו 'ייענשו' נפגעים תמימים, שלא פעלו בניגוד לחוק.

ביהמ"ש העליון קבע בין היתר, כי אף שהכרה באופניים חשמליים כ"רכב מנועי" מתיישבת עם האינטואיציה הראשונית, הרי שהעובדה שלא חלה עליהם חובת רישיון נהיגה, רישוי וביטוח על פי פקודת הביטוח, תומכת במסקנה שאין לראותם כרכב מנועי. לפי פסיקת העליון, בהעדר אפשרות לבטח אופניים חשמליים בביטוח חובה, מתערער הבסיס להטלת אחריות לפי חוק הפיצויים.

עו"ד ערן בקר // צילום: אדוניס
עו"ד ערן בקר // צילום: אדוניס


עוד הוסיף ביהמ"ש העליון כי הנתונים מלמדים כי רוב הנפגעים בתאונות דרכים בהן מעורבים אופניים חשמליים הם רוכבי האופניים עצמם: הולכי הרגל מהווים כ-10% אחוז מכלל הנפגעים; וברוב המקרים הפגיעה בהולכי הרגל קלה יחסית, ולרשותם עומד המסלול הנזיקי הרגיל. בנתונים אלה, מדיניות משפטית רצויה והתכלית הסוציאלית העומדת בבסיס החוק מובילות למסקנה שאין לסווג את האופניים החשמליים כ"רכב מנועי" כהגדרתו בחוק. 

בהתאם להחלטת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, החל מחודש יולי 2019 נאסרה למעשה הרכיבה על אופניים חשמליים קורקינט ממונע, למי שאין ברשותו רישיון נהיגה או מי שטרם עבר בהצלחה מבחן תיאוריה רגיל או בחינה ייעודית. עם זאת, מדובר כאמור  בתקנות של משרד התחבורה, ולא בחוק שקובע את מעמדו של כלי הרכב הפופולרי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...