"אנו ממתינים למקבלי ההחלטות", אמר היום (חמישי) ניצב משנה נועם בגיינסקי, ראש מחלקת תנועה באגף התנועה של משטרת ישראל, בנושא המאבק בתאונות האופניים החשמליים שגברו ברחבי הארץ בעת האחרונה.
"הנחנו לפני משרד הממשלה כמה הצעות ויוזמות שלנו שנועדו לסייע במאבק בתאונות. מדובר ביוזמות חקיקה כמו לחייב חבישה של קסדה מלאה, כמו של רוכבי אופנוע, ולא בקסדת חצי שהיא קסדת רוכבי האופניים", מסר נצ"מ בגיינסקי. "זאת בנוסף לאפוד זוהר ותאורה משמעותית. אנו נשמח גם שיוכנס נושא הביטוח ונושא הרישום של הכלים.
"בנוסף, אנו מקדמים מהלך חקיקתי שיאפשר לנו החרמה מלאה ומיידית וגריטה של אופניים חשמליים שייתפסו בעת עבירה או בעת שימוש מתחת לגיל המותר, שהוא כידוע 16".
כפי שפרסמנו שלשום (שלישי), המשטרה ביצעה מאז תחילת השנה רישום של יותר מ-17 אלף דוחות תעבורה לרוכבי אופניים חשמליים, 65 אחוז יותר מאשר בשנה שעברה. "אנו נמשיך באכיפה בהווה שכוללת איסור הרכבה, אי חבישת קסדה, שימוש בסלולר או באוזניות בזמן רכיבה, ועוד. בעתיד כמובן שנשלב את אותן החלטות וחוקים שיתקבלו", מסר נצ"מ בגיינסקי.
התוכנית עליה הצהיר שר התחבורה ישראל כ"ץ ברביעי בערב היא תוכנית שאומצה בברכה על ידי המשטרה. עם זאת, במשטרה מוסיפים כי הכי חשוב הוא "לשלב ידיים" בין כל הגופים האמונים כדי לבלום את העלייה בתאונות.
"כאילו הכביש שייך להם"
בתדרוך במסיבת העיתונאים, נצ"מ נועם בגיינסקי הוסיף כי "אופניים, כל שכן אופניים חשמליים, הם כלי רכב על פי פקודת התעבורה. התופעה של השימוש בהן עולה. זהו כלי לא בטיחותי ומסוכן הן לרוכב והן לסובבים אותו. רוכבים צעירים, בייחוד אלו שמתחת לגיל 16, אבל לא רק, חסרים הבנה תעבורתית.
"אנו רואים את ההתנהלות שלהם בכביש והתייחסות שלהם כאילו הכביש שייך להם. רוכבים תוך דיבור בסלולר או עם אוזניות ומנותקים מהסביבה. הרוב רוכבים בלי קסדה, שלא לדבר על כאלו שרוכבים על כלים ששופרו ומהירותם שודרגה בניגוד לחוק. זה מוכיח שמי שעולה ורוכב כך מתעלם מהסכנה. המדיניות של האכיפה הממוקדת שלנו לא השתנתה והמשטרה והפקחים ברשויות ימשיכו לאכוף – אבל גם אם נאכוף יותר, האכיפה לבד לא תפתור את הבעיה.
"איפה למשל האחריות של ההורים שנותנים להם את הכלי הזה בלי הדרכה מתאימה. יש עוד גופים שחייבים לשלב ידיים כמו משרד התעשייה והמסחר שחייב לפעול נגד העסקים המשדרגים. גם משרד החינוך צריך להירתם. האכיפה המשטרתית היא פתרון חלקי. הכי קל לבוא אחר כך בטענות למשטרה. אנחנו לא מסירים מעצמנו אחריות ושמחים שמשרד התחבורה נכנס לזה, אבל שוב: כל גוף עם הסמכויות שלו ייתן את החלק שלו ויחד נצליח", סיכם ראש מחלקת התנועה.
היכן המשטרה?
על הטענה שלא רואים מספיק את המשטרה אוכפת את החוק כשבכל מקום בארץ ניתן לראות רוכבים שאינם שומרי חוק, השיבה המשטרה כי האכיפה מתבצעת ולראייה ציינה את כמות הדוחות. "אין לי נתונים לפניי, אבל בנוסף לדוחות שאנחנו רשמנו ורושמים, גם הפקחים מחלקים דוחות ואני מניח שבמספרים גדולים. אנחנו לא יכולים עכשיו להפנות את כל השוטרים רק לרוכבי האופניים כי אז יגידו שמשטרת התנועה לא מטפלת בעבירות הנוספות הלא פחות מסוכנות. אנו מחפשים את האיזון וגם המחוקק צריך למצוא איזון זה. המשטרה לא יכולה לעשות הכל לבד".
על נושא חיוב הביטוח לגילאים מעל 16 נצ"מ בגיינסקי אמר: "אני לא דורש הוצאת רישיון נהיגה כמו לנהג רכב, אבל גם לא מוציא זאת מכלל אפשרות. לעת עתה צריך מינימום הכשרה. כל רוכב יחויב באישור שעבר הכשרה. מצדי שהאישור יינתן על ידי רשות מקומית, לא חייב להיות משרד הרישוי. גם הרישום של הכלי וגם לוחית הזיהוי. גם הוא יכול להיעשות ברשות מקומית".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו