שחור בעיניים: מותג איפור בהונג קונג מצא עצמו בכותרות לאחר שליין איפור שהוציא לחגיגות השנה שלו עורר זעם רב ברשת.
המוצר במרכז השערורייה הוא סומק נוזלי שזכה לשם Dream Like Anne (לחלום כמו אנה) שהוצע לצד ארבעה סמקים אחרים ,כולם כמחווה לנשים חזקות, בהם“The Ray of Rosalind” על שם הכימאית רוזלינד פרנקלין, “Viva La Frida,” על שם הציירת פרידה קאלו, “In Woolf’s Words”, על שם הסופרת וירג'יניה וולף ו-Lift Like Melinda,” על שם מלינדה גייטס, אשתו של ביל גייטס.
ליין הסמקים נוצר כאמור כדי לחגוג שנה להקמתו של מותג האופנה Woke Up Like This המבוסס בהונג קונג.
שערוריית הסומק על שמה של פרנק התעוררה לאחר שכתבה על המותג פורסמה במגזין טיים אאוט בהונג קונג, בה נכתב כי האיפור נועד לקדם את חודש המודעות לבריאות מינית והדבר נעשה על ידי בחירתן של נשים מעוררת השראה כשמות למוצרים החדשים.
התקווה, כך נכתב, הייתה כי הבחירה בהן תהווה השראה עבור לקוחות החברה לחיות את החלומות שלהן ולנפץ את מחסומי המגדר הניצבים ביניהן.
כוונת החברה אולי הייתה טובה, אך השימוש בשמה של פרנק לקידום מסחרי הצליחה לעורר זעם רב ועד מהרה הרשת הוצפה במספר רב של ציוצים זועמים.
"לקרוא לגוון של סומק על שמה של אנה פרנק שהייתה קורבן לרצח עם היא דוחה", צייץ הסופר היהודי בן פרימן. "יהודים מתים הם לא הזדמנות שיווקית. טיים אאוט הונג קונג בושה לכם שלא שמתם לב לכך וקידמתם את חוסר הכבוד הזה".
"מה לעזאזל", צייצה גם העיתונאית קלייר קולמן. "אני פשוט נדהמת שבשום שלב בתהליך היצירתי אף אחד מהצוות של המותג או כל אחד ממאות האנשים האחרים שהיו מעורבים בתהליך, קם ואמר שזה פשוט לא הולם".
גולשים נוספים זעמו על כך שפרנק תוארה בכתבה כמי שכתבה יומן (באופן המקביל היום לבלוגרית) ולא כקורבן של הנאצים.
"אנה פרנק היא לא 'בלוגרית שואה", כתבו. "היא לא תיעדה את החיים שלה בשביל אחרים. המטרה שלה לא הייתה לעשות כסף מהעובדה שנרדפה ונרצחה", הוסיפה השחקנית סמנתה אקמפורה. "גם השמות האחרים מזעזעים. וירג'יניה וולף התאבדה", הוסיפה, אבל לקרוא לסומק על שם אנה פרנק זה פשוט פוגעני".
כשהבינו את עוצמת המתקפה שעורר פרסום הכתבה, טיים אאוט הונג קונג הסיר אותה ומיהר לפרסם התנצלות: "אנחנו מצרים מעומק ליבנו על חוסר הרגישות שנגרם מסיקור המוצר בכתבה שפורסמה אצלנו", נכתב בהתנצלות. "אנחנו מחויבים להעצמה ולחיזוק של אנשים מכל הגזעים, הדתות, הנטיות המיניות והרקעים. הכתבה הזו לא עמדה בסטנדרטים של הכבוד והרגישות שאנחנו מצפים להם בסיקור מוצר".
גם החברה שהבינה את הנזק התדמיתי הרב שנגרם לה הביעה צער על ההחלטה השיווקית הבעייתית ובנוסף להתנצלות הודיעה כי היא מסירה את הסומק הבעייתי מהליין.
"אנחנו מצרים מאד שהמחווה שלנו לאנה פרנק בצורה הזו גרמה כך נראה לפגיעה ונתפשת כחסרת כבוד. הכוונה שלנו הייתה הפוכה, ונועדה להביא לאנרגיה חיובית ולספק קצת נקודות של אור בזמנים הקשים האלה של המגיפה. אנחנו מתנצלים ממעמקי ליבנו על האופן הלא נכון בו תוקשר הדבר ומסירים את המוצר מהאתר שלנו באופן מיידי".
ואכן, בעקבות השערורייה הסירה החברה את הסומק על שמה של פרנק מהאתר, כשהיא משאירה את ארבעת הסמקים האחרים שעדיין מוצעים למכירה תמורת 298 דולרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו